Seminar
Alma 36: Jeg kunne »ikke mere erindre mine smerter«


»Alma 36: Jeg kunne ›ikke mere erindre mine smerter‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Alma 36«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Alma 36

Jeg kunne »ikke mere erindre mine smerter«

Billede
glad, ung kvinde

At dele dyrebare åndelige oplevelser med dem, vi elsker, kan være en kilde til styrke for dem og os. Alma talte til sin søn Helaman og fortalte om sin oplevelse med at se en engel, pinen over sine synder og at finde udfrielse gennem Jesus Kristus. Hensigten med denne lektion er at hjælpe jer til at vende jer til Jesus Kristus i tro og føle glæden ved hans udfrielse.

Studiemetode – markering af skriftsteder. At markere skrifterne kan hjælpe eleverne til at skabe meningsfuld tilknytning og at fastholde det, de lærer. De kan understrege, skravere eller sætte ring om nøgleord eller -vendinger. Elektroniske udgaver af skrifterne indeholder nyttige redskaber til at markere skrifterne.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at møde forberedte på at komme med et eksempel på en person, der fandt fred i Kristus efter at have lidt i nogen tid. Hvad hjalp denne person til at finde fred?

Mulige læringsaktiviteter

Modsætninger

Indled denne lektion med at hjælpe eleverne til at tænke over åndelig forandring, og hvad der fremmer den. En måde at gøre det på er at skrive følgende ord på tavlen og lade eleverne skrive det modsatte af hver af dem.

  • Smerte →

  • Fortrydelse →

  • Bedrøvelse →

Tænk over, hvornår I har syndet og oplevet en følelse i venstre side. Er den følelse nogensinde blevet det, I skrev i højre side? Hvad skete der for at gøre den overgang mulig?

Når I har drøftet ovenstående, kan du påpege, at når negative følelser er forårsaget af synd, kan kun Herren hjælpe os til at forvandle disse følelser til deres positive modsætninger.

Giv eleverne mulighed for at reflektere over for sig selv, hvordan Herren har hjulpet dem til at ændre sig, når de har syndet. Vis følgende selvvurdering og bed eleverne om i deres dagbog at nedskrive de indtryk, som de får, mens de grunder. Det kan være spørgsmål, følelser eller tilskyndelser til at handle.

Tænk over, hvor sande følgende udtalelser er for jer:

  • Når jeg har syndet, ved jeg, hvordan jeg vender mig til Herren for at modtage tilgivelse, fred og håb.

  • Jeg har tillid til, at jeg med Herrens hjælp kan ændre mig.

  • Jeg henvender mig regelmæssigt til Herren for at få denne hjælp.

I dag vil I studere, hvordan Alma den Yngres dybe smerte over sine synder blev vendt til glæde og fred, da han anråbte Frelseren. Mens I studerer, så se efter, hvordan I kan søge Herrens hjælp til at overvinde synd og dens virkninger og opleve glæde gennem Jesus Kristus.

Almas store forandring

Da zoramitterne havde afvist det evangelium, de blev belært om, sluttede de sig til lamanitterne for at ophidse dem til vrede mod nefitterne. Zoramitterne og lamanitterne angreb derefter nefitterne, hvilket førte til en stor krig. Mange af nefitterne »begyndte [også] at vokse sig hårde i hjertet« mod Guds ord (Alma 35:15). Som reaktion på nefitternes åndelige forfald kaldte Alma sine sønner sammen for at »give dem sin befaling hver for sig angående det, der har med retfærdighed at gøre« (Alma 35:16). Han talte først med sin søn Helaman og fortalte om sin omvendelsesoplevelse.

Vis følgende billede. Bed eleverne om at arbejde sammen med en makker om at besvare følgende spørgsmål.

En anden mulighed er at skrive ord som de følgende på tavlen: Alma, Mosijas sønner, tilintetgøre kirken, engel, tre dage. Bed derefter makkerparrene om at genfortælle historien ved at bruge hvert ord eller vending.

Billede
Alma den Yngres omvendelse
  • Hvad husker I om Alma den Yngre, og hvad der skildres på dette billede?

Læs Alma 36:6-11 og se efter detaljer, I måske er gået glip af.

  • Hvorfor tror I, at englens ord havde så stor indflydelse på Alma?

  • Udover at se en engel, hvad kan så få nogen til at indse, at hun eller han har brug for at ændre sig?

Du kan eventuelt hjælpe eleverne til at forstå værdien af at markere skrifterne samt opfordre dem til at øve sig på denne færdighed i denne lektion. Hvis muligheden er tilgængelig, kan du overveje at vise en elektronisk udgave af skrifterne eller en papirudgave og demonstrere, hvordan man markerer skriftsteder.

I den følgende aktivitet kan du overveje at bede eleverne om at markere ord og vendinger på forskellige måder. Overvej at vise eleverne et eksempel på aktiviteten ved at gennemgå det første sæt vers med klassen. De kan så selv gennemgå det andet og tredje sæt vers. Når de er færdige, kan de fortælle deres makker eller klassen, hvad de har fundet, og hvordan de har markeret det.

Læs i de følgende vers Almas beskrivelse af det, han oplevede og følte i løbet af de tre dage, han ikke kunne bevæge sig. Overvej at markere det, der er foreslået.

  • Alma 36:12-16: Ord eller vendinger, der beskriver, hvad Alma følte i forhold til sine synder

  • Alma 36:17-18: Ord eller vendinger, der indikerer, hvad Alma huskede og gjorde, der førte til hans forandring

  • Alma 36:19-21: Ord eller vendinger, der beskriver, hvordan Alma føler noget, der er modsat af eller står i kontrast til det, han oplevede til at begynde med

Giv eleverne mulighed for at fortælle, hvad de bemærkede eller lærte, mens de studerede vers 12-21. Overvej om nødvendigt at stille et spørgsmål som: »Hvad bemærkede I ved at sammenligne Almas følelser før og efter hans forandring?« Du kan også stille nogle af følgende spørgsmål.

  • Hvad gør indtryk på jer ved det, der førte til Almas forandring?

  • Hvilke sandheder kan vi lære af hans oplevelse?

En sandhed, vi kan lære, er, at Jesus Kristus har magt til at udfri os fra smerten ved vore synder og fylde os med glæde.

  • Hvordan trak Alma på Frelserens magt til udfrielse?

Følgende udtalelser kan hjælpe eleverne til bedre at forstå sandheden med fed skrift. Du kan også bede eleverne om at studere vers 24-26 og se efter, hvordan Alma udøvede tro på Jesus Kristus.

Præsident Boyd K. Packer (1924-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede:

I behøver ikke at vide alt, før forsoningens kraft kan virke på jer. Hav tro på Kristus, så vil den begynde at virke, den dag I beder om det! (Boyd K. Packer, »Washed Clean«, Ensign, maj 1997, s. 10)

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt således:

Når vi ærligt bekender vores synder, genopretter det, vi kan, for de krænkede, og forsager vores synder ved at holde befalingerne, er vi i processen med at modtage tilgivelse. Med tiden føler vi, at kvalerne over vores sorg stilner af, og vi »borttage[s] skylden fra vort hjerte« og får »fred med samvittigheden«. (Neil L. Andersen, »Bliv omvendt … så jeg kan helbrede jer«, Liahona, nov. 2009, s. 42)

  • Hvilken yderligere indsigt fik I af disse udtalelser?

Det kan være nyttigt at påpege, at hjælp fra Jesus Kristus kan begynde i det øjeblik, vi beder om den, men omvendelsesprocessen og følelsen af at være tilgivet kan være mere gradvis.

Overvej at lade eleverne drøfte i små grupper eller som par, hvordan de ville reagere i følgende situationer.

Hvad ville I sige til en teenager, der:

  • Føler stor fortrydelse og smerte på grund af sine synder.

  • Føler, at hans eller hendes synder ikke er forfærdelige og vil løse sig selv med tiden uden omvendelse.

Brug et øjeblik på at tænke over jeres egen situation, og hvordan dagens lektion kan anvendes i jeres liv. Overvej en ting, I kan gøre i dag for at vende jer til Frelseren og byde hans kraft til udfrielse ind i jeres liv.

Overvej at bære dit vidnesbyrd om, hvordan du er blevet velsignet af Frelserens helbredende kraft, og om din tillid til hans ønske om at bringe fred og glæde i dine elevers liv.

Udskriv