Seminar
Eter 6: Jereditterne rejser til det forjættede land.


»Eter 6: Jereditterne rejser til det forjættede land.«, Mormons Bog, Lærerens hæfte, 2024

»Eter 6«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Eter 6

Jereditterne rejser til det forjættede land

Billede
Jereditternes fartøjer blev kastet rundt på havet af bølgerne

Forestil jer, hvordan det må have føltes for jereditterne at gå ind i deres fartøjer og krydse de store have for at rejse til det forjættede land. Selvom jereditternes rejse var lang og svær, så indså de, at Herren hjalp dem undervejs. Herren kan også hjælpe os på vores rejse gennem livet og tilbage til vor himmelske Faders nærhed. Denne lektion kan hjælpe jer til at anvende skrifterne for at lære sandheder, der kan hjælpe jer på jeres livsrejse.

Hjælp hver elev til at bidrage til læringsoplevelsen. Erkend oprigtigt, at der er brug for hver elev og at de kan yde et bidrag. Nogle elever kan være mere tilbøjelige til at deltage end andre. Gør en ekstra indsats, og vær kreativ for at opmuntre hver elev til at bidrage på meningsfulde måder.

Elevforberedelse: Eleverne kan læse Eter 6:1-12 og tænke over aspekter af denne beretning, der symbolsk kan anvendes i deres liv. Studieaktiviteten for disse vers i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2024, kan hjælpe med dette.

Mulige læringsaktiviteter

Livets rejse

Følgende er beregnet til at forberede eleverne til at anvende deres studium af Eter 6 på deres eget liv. Udover at bede eleverne om at færdiggøre aktiviteten i deres studiebog kan du overveje at færdiggøre den på tavlen.

Vores jordiske liv kan sammenlignes med en lang rejse, hvor det ønskede mål er evigt liv. Skriv »Mig« på den ene del af siden og »Evigt liv« på den anden i jeres studiebog. Skriv i feltet mellem disse to overskrifter nogle af de hindringer, der kan opstå under vores rejse og gøre det svært for os at vende værdigt tilbage til vor himmelske Fader. Tænk derefter på, hvordan jeres rejse mod evigt liv går, og hvilke af de anførte hindringer I i øjeblikket står over for.

I dag skal I lære om den rejse, jereditterne foretog til det forjættede land, efter de var færdige med at bygge deres fartøjer. Når I studerer, så se efter sandheder, der kan hjælpe jer til at overvinde de hindringer, I møder på jeres rejse tilbage til Guds nærhed.

Anvend skrifterne i jeres liv

Følgende trin kan hjælpe jer til at sammenligne det, I læser i skrifterne, med jeres personlige omstændigheder. Skriv i jeres studiebog overskriften »Måder at anvende skrifterne på i mit liv.« Skriv disse trin under overskriften.

Vis disse trin, så eleverne kan skrive dem i deres studiebog.

  1. Find vigtige detaljer.

  2. Lav sammenligninger.

  3. Opdag værdifuld indsigt.

  4. Afgør hvordan I personligt vil anvende den.

Overvej at gennemgå følgende eksempel som klasse, før du giver eleverne mulighed for at øve sig i at bruge disse trin på egen hånd. Sørg for at afse masser af tid til, at eleverne kan øve sig på egen hånd senere i lektionen.

Trin 1: Find vigtige detaljer

Læs Eter 6:1-3, og se efter vigtige detaljer. Disse oplysninger kan omfatte personer, steder, genstande eller handlinger, der fremhæves.

Bed eleverne om at fortælle om vigtige detaljer, de har fundet i disse vers. Disse kan skrives på tavlen. Du kan påpege følgende:

En vigtig detalje, I måske har bemærket, er, at Herren lod de sten, som Jereds bror tidligere havde bragt til ham (se Eter 3:1-6), skinne, så jereditterne havde lys i deres fartøjer.

Trin 2: Foretag sammenligninger

Tænk på, hvordan de detaljer, I fandt frem til i det foregående trin, kan sammenlignes med noget åndeligt eller med situationer i jeres eget liv.

  • Hvilke sammenligninger kan I lave med de detaljer, I fandt i det foregående trin?

I kan for eksempel have sammenlignet de skinnende sten med kilderne til åndeligt lys, som vor himmelske Fader har velsignet os med, såsom Jesu Kristi lærdomme og eksempel, Helligånden, skrifterne og levende profeter (se Sl 119:105; Joh 8:12; og 1 Ne 17:13. I kan krydshenvise disse vers med Eter 6:3).

Trin 3: Find værdifulde lærdomme

Tænk over, hvilke lektier eller sandheder I lærer, når I sammenligner disse vers med jeres liv eller med noget åndeligt. Overvej også, hvad I lærer om vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • Hvilke lærdomme eller sandheder kan I lære af disse vers? Hvad finder I, der kan hjælpe jer i jeres daglige liv?

En sandhed, vi kan lære, er, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus giver os vejledning og lys til at hjælpe os på vores rejse gennem livet.

Du kan bede eleverne om at fortælle om nogle af de måder, hvorpå Gud har givet dem vejledning og åndeligt lys i deres liv.

Trin 4: Fastslå personlig anvendelse

Tænk over, hvordan I kan anvende de lektioner, I fandt frem til i det foregående trin, i jeres eget liv.

  • Hvad kan I gøre for at følge eller modtage mere af Guds lys i jeres liv?

I har måske tænkt på handlinger som at forbedre jeres skriftstudium, bønsomt søge vejledning fra vor himmelske Fader i jeres daglige beslutninger eller mere flittigt stræbe efter at have Helligånden som jeres konstante ledsager.

Øv anvendelse med andre vers fra denne beretning

Billede
Jereditisk fartøj

Eleverne kan udføre følgende studieaktivitet individuelt, med en makker eller i en lille gruppe.

Studér resten af beretningen om jereditternes rejse til det forjættede land ved at læse Eter 6:4-12. Se efter flere måder, hvorpå jereditternes rejse kan relatere til jeres rejse gennem livet. Når I studerer, så øv jer i at bruge processen med de fire trin til at anvende skrifterne.

Læg især mærke til, hvad disse vers lærer jer om vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Når eleverne har haft tid nok til at læse, så tal om, hvad de har lært. Hvis de har brug for mere hjælp, kan du overveje at stille spørgsmål som følgende:

  • Hvad lærte disse vers jer om vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Hvilke »rasende vinde« (Eter 6:5) lader Herren os opleve i vores liv? Hvordan kan vi sikre os, at vores prøvelser eller udfordringer vil hjælpe os til at komme Gud nærmere?

  • Hvordan kan I føle jer »begravet« (Eter 6:6) på jeres rejse gennem livet? Hvad så I i vers 7, der kan hjælpe jer i sådanne tider?

  • Hvorfor tror I, at jereditterne priste Herren på deres svære rejse? (Se Eter 6:9). Hvad kan hjælpe jer til at føle taknemmelighed mod Gud, selv når I står over for prøvelser?

Bed efter drøftelsen eleverne om at tænke over, hvordan det, de har studeret i dag, kan hjælpe dem i deres liv, deriblandt med de forhindringer, de fandt frem til tidligere. Tilskynd dem til i deres studiebog at nedskrive enhver åndelig tilskyndelse eller indsigt, de ønsker at huske.

Bær vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet i dag. Tilskynd eleverne til fortsat at anvende det, de læser i skrifterne, i deres liv.

Udskriv