Läran och förbunden 2021
24 januari. Hur kan jag förbereda mig för att delta i Guds förunderliga verk? Läran och förbunden 3–5


”24 januari. Hur kan jag förbereda mig för att delta i Guds förunderliga verk? Läran och förbunden 3–5”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2021 (2020)

”24 januari. Hur kan jag förbereda mig för att delta i Guds förunderliga verk?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2021

Bild
unga kvinnor och ung man framför templet

24 januari

Hur kan jag förbereda mig för att delta i Guds förunderliga verk?

Läran och förbunden 3–5

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

I början av mötet läser ni tillsammans upp temat för aronska prästadömets kvorum eller Unga kvinnors tema. Ha sedan en diskussion om följande eller liknande frågor, och planera hur ni ska tillämpa det ni kommer fram till (ni kan besluta i ett presidentskapsmöte vilka frågor ni ska diskutera):

  • Vårt kvorum eller vår klass. Vad kan vi göra för att skapa enighet bland kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna? Vilka mål vill vi arbeta på tillsammans?

  • Våra plikter eller ansvar. Vad gör vi för att sprida evangeliet? Vad har vi haft för erfarenhet av att utföra tempeltjänst och släktforskning?

  • Våra liv. Hur har vi sett Herrens hand i våra liv? Vad har inspirerat oss i våra skriftstudier under veckan?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna som har undervisats.

  • Påminn kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna om planerna och uppmaningarna som ni kommit fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

När de tidiga heliga först hörde budskapet om det återställda evangeliet ville många veta vad de kunde göra för att hjälpa till med verket. Profeten Joseph Smiths far, Joseph Smith sr, var en av dem som bad om att få veta Herrens vilja för honom. Herrens svar, som återfinns i Läran och förbunden 4, har sedan dess inspirerat generationer av människor att tjäna ”av allt ert hjärta, all er förmåga, allt ert förstånd och all er styrka” (v. 2). Vare sig vi tjänar som missionär eller tjänar i något ämbete eller ansvarsområde i kyrkan är kraven för att kunna tjäna desamma: en önskan att tjäna Gud tillsammans med tro, hopp, kärlek och barmhärtighet (se L&F 4:2–6). Hur kan du hjälpa kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna stärka sin önskan att tjäna Herren och förbereda sig för framtida möjligheter att tjäna?

Som en förberedelse för att leda kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna i de här studierna kan du läsa och begrunda minst ett av budskapen i ”Stödresurser”.

Bild
unga män besöker äldre man

Omsorg om de behövande är en del av frälsningsverket.

Lär tillsammans

Kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna kan ha inspirerats att tjäna Herren flitigare när de läste Läran och förbunden 3–5 den här veckan. För att uppmuntra dem att dela med sig av sina tankar kan du be dem föreställa sig att de söker ett jobb. Vilka meriter skulle de skriva i sitt CV eller prata om under jobbintervjun? De kan titta igenom Läran och förbunden 4 och se vad Herren kräver av dem som vill delta i hans verk. Välj minst en av aktiviteterna nedan för att hjälpa dem du undervisar att fundera över vad de kan göra för att mer fullständigt delta i Guds förunderliga verk (se L&F 4:1).

  • För att hjälpa dem du undervisar lära sig hur de kan delta i påskyndandet av frälsningsverket skriver du följande definition av detta verk på tavlan: Gud inbjuder alla att komma till Kristus och hjälpa till i hans verk genom att leva efter Jesu Kristi evangelium, ta hand om de behövande, uppmana alla att ta emot evangeliet och förena familjer för evigheten. Uppmana kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna att diskutera hur egenskaperna som räknas upp i Läran och förbunden 4 kan hjälpa dem utföra varje del av frälsningsverket. Dela upp ungdomarna i grupper och låt varje grupp diskutera olika sätt att utveckla de här egenskaperna. Vad kan vi göra för att göra frälsningsverket till en viktigare del av våra liv?

  • Be kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna gå igenom talen i ”Stödresurser” och titta efter ett citat de skulle kunna dela om hur man tjänar Herren trofast i kyrkans ämbeten, uppdrag eller andra ansvarsområden. Be dem dela citatet de valt och berätta varför de tycker det är meningsfullt. Hur ska de tillämpa det de lärt sig nu och i framtiden?

  • En del kvorummedlemmar eller klassdeltagare kanske just nu förbereder sig för att tjäna som missionär. Du kan be dem berätta hur de förbereder sig för att tjäna. För att uppmuntra dem i deras ansträngningar kan du ställa den fråga som äldste David A. Bednar sagt att han ofta får: ”Hur kan jag bäst förbereda mig för att verka som heltidsmissionär?” (”Att bli en missionär”, Liahona, nov. 2005, s. 45). Hur skulle kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna besvara den här frågan? Vilka insikter bidrog äldste Bednar med? Inbjud gärna en eller flera återvända missionärer att komma och berätta vad de gjorde för att förbereda sig för en mission och vad de önskar att de hade gjort.

Handla i tro

Uppmuntra kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att följa intrycken de har fått i dag. Vad är sambandet mellan dagens lektion och de personliga mål de har satt? Om kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna vill kan de dela med sig av sina tankar.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren bad sina lärjungar vittna, och när de gjorde det vidrörde Anden deras hjärtan. När du undervisar om exempelvis lydnad bör du inbjuda kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna att dela sina vittnesbörd om vikten av att hålla buden. (Se Undervisa på Frälsarens sätt [2016], s. 1132.)

Skriv ut