Läran och förbunden 2021
11 april. Hur kan jag inbjuda alla att komma till Kristus? Läran och förbunden 30–36


”11 april. Hur kan jag inbjuda alla att komma till Kristus? Läran och förbunden 30–36”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2021 (2020)

”11 april. Hur kan jag inbjuda alla att komma till Kristus?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2021

Bild
unga män tittar på telefon

11 april

Hur kan jag inbjuda alla att komma till Kristus?

Läran och förbunden 30–36

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

I början av mötet läser ni tillsammans upp temat för aronska prästadömets kvorum eller Unga kvinnors tema. Sedan kan ni, förutom att prata om sådant som specifikt berör kvorumet eller klassen, prata om intryck och teman från generalkonferensen. Följande frågor kan vara till hjälp:

  • Vilka teman eller tal gjorde särskilt intryck på oss?

  • Vad kände vi oss manade att göra på grund av det vi lärde oss eller kände?

  • Vad behöver vi göra som kvorum eller klass för att handla enligt den undervisning vi fick under generalkonferensen?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna som har undervisats.

  • Påminn kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna om planerna och uppmaningarna som ni kommit fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Bara några månader efter att den återställda kyrkan organiserats den 6 april 1830 i Fayette i New York, började Herren kalla missionärer att samla de ”utvalda från jordens fyra hörn” (L&F 33:6). Det som började som en handfull nyomvändas ansträngningar i ett begränsat geografiskt område har vuxit till en armé av missionärer som förkunnar evangeliet i hela världen. Men missionsarbete är inte begränsat till dem som verkar som heltidsmissionärer. Herren vill att vi var och en ska inbjuda dem omkring oss att komma till honom.

Vilka upplevelser har du haft av att inbjuda andra att få kunskap om Frälsarens evangelium? Vad kan du göra för att inspirera kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna att uppfylla sin plikt att föra själar till Jesus Kristus? I dina förberedelser för att undervisa kan du gå igenom ”Vad är min uppgift som missionär?” i Predika mitt evangelium ([2004] s. 1–16) och äldste Dieter F. Uchtdorfs tal ”Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat”, Liahona, maj 2019, s. 15–18).

Bild
unga kvinnor som skrattar

Genom att inbjuda våra vänner att komma till kyrkans möten och aktiviteter, hjälper vi dem att få kunskap om Kristus.

Lär tillsammans

Läran och förbunden 30–36 nämner namnen på flera personer som kallades på mission i kyrkans tidiga dagar. Några dagar före ert möte kan du ge varje kvorummedlem eller klassdeltagare ett av de här namnen (se överskriften till kapitel 30–36) och be honom eller henne ta reda på vilket råd Herren gav för att hjälpa den personen att sprida evangeliet. Hur kan vi tillämpa det rådet på oss själva? Förslagen nedan kan ytterligare inspirera dem du undervisar att inbjuda dem de har omkring sig att komma till Kristus.

  • Förstår de du undervisar vad det innebär att komma till Kristus? Be dem gärna dela med sig av sina tankar. Om det kan vara till hjälp kan du förklara det så här: ”För att komma till Frälsaren måste de ha en tro på honom som leder till omvändelse – så att de gör de förändringar som behövs för att få sitt liv i harmoni med hans lärdomar” (Predika mitt evangelium, s. 2). Kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna kan också läsa skriftställen som innehåller fraser såsom ”kom till mig” eller ”komma till Kristus” som en hjälp i att besvara den här frågan – till exempel Matteus 11:28–30; Omni 1:26; Moroni 10:32; Läran och förbunden 20:59. Varför vill vi att människor ska komma till Kristus? Vad finns det som vi kan göra för att enkelt hjälpa dem? Kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna kan göra upp planer på att inbjuda någon de känner att komma närmare Kristus.

  • Att låta dem du undervisar få veta hur andra har delat med sig av evangeliet är ett mycket bra sätt att inspirera dem. Du kan visa minst en av videorna under ”Stödresurser” eller be kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna läsa råden och exemplen i syster Cristina B. Francos tal ”Finna glädje i att dela evangeliet” (Liahona, nov. 2019, s. 83–86). Vad lär vi oss av de här exemplen? Diskutera vad ert kvorum eller er klass skulle kunna göra för att inbjuda andra att komma till Kristus.

  • Vad gäller att dela evangeliet har äldste Dieter F. Uchtdorf sagt att några av oss kanske ”känner … oss osäkra på hur man gör. Eller så känner vi oss ovilliga att gå utanför vår bekvämlighetszon” (”Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat”, Liahona, maj 2019, s. 16). Om kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna känner på det här sättet kan de fem enkla förslagen som äldste Uchtdorf gav i sitt tal vara till hjälp för dem. Du kan uppmana var och en av klassdeltagarna att läsa om ett av hans förslag och berätta vad de fick veta.

Handla i tro

Uppmuntra kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att följa intrycken de har fått i dag. Vad är sambandet mellan dagens lektion och de personliga mål de har satt? Om kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna vill kan de dela med sig av sina tankar.

Stödresurser

  • 1 Timoteusbrevet 4:12 (Var ett föredöme för de troende)

  • Alma 17:2–4 (Mosiahs söner förberedde sig för att dela med sig av evangeliet)

  • Läran och förbunden 42:6–7 (Predika evangeliet med Andens kraft)

  • Russell M. Nelson och Wendy Nelson, ”Israels hopp”, (världsomspännande andakt för ungdomar, 3 juni 2018), tillägg till Liahona, sep. 2018, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org

  • ”Inviting All to Come unto Christ: Sharing the Gospel” [Inbjuda alla att komma till Kristus: Berätta om evangeliet], ”Inviting Others to ’Come and See’” [Inbjuda andra att ’komma och se’], ”Inviting Others to ’Come and Help’” [Be andra ’komma och hjälpa till’], ”Inviting Others to ’Come and Stay’” [Inbjuda andra att ’komma och stanna’] (videor), ChurchofJesusChrist.org

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren bad andra vittna om sanningar så att Anden kunde röra vid deras hjärtan. ”Vem säger ni att jag är?”, frågade han. När Petrus svarade stärktes hans vittnesbörd: ”Du är Messias, den levande Gudens Son” (Matt. 16:15–16). Hur kan kvorummedlemmarnas eller klassdeltagarnas vittnesbörd stärkas när de delar evangeliet?

Skriv ut