Läran och förbunden 2021
28 mars. Varför behöver jag Jesu Kristi försoning? Läran och förbunden 29


”28 mars. Varför behöver jag Jesu Kristi försoning? Läran och förbunden 29”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2021 (2020)

”28 mars. Varför behöver jag Jesu Kristi försoning?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2021

Bild
Kristus ber

Kristus i Getsemane, av Heinrich Hofmann

28 mars

Varför behöver jag Jesu Kristi försoning?

Läran och förbunden 29

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

I början av mötet läser ni tillsammans upp temat för aronska prästadömets kvorum eller Unga kvinnors tema. Ha sedan en diskussion om följande eller liknande frågor, och planera hur ni ska tillämpa det ni kommer fram till (ni kan besluta i ett presidentskapsmöte vilka frågor ni ska diskutera):

  • Vårt kvorum eller vår klass. Vad kan vi göra för att skapa enighet bland kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna? Vilka mål vill vi arbeta på tillsammans?

  • Våra plikter eller ansvar. Vad gör vi för att sprida evangeliet? Vad har vi haft för erfarenhet av att utföra tempeltjänst och släktforskning?

  • Våra liv. Hur har vi sett Herrens hand i våra liv? Vad har inspirerat oss i våra skriftstudier under veckan?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna som har undervisats.

  • Påminn kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna om planerna och uppmaningarna som ni kommit fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

President Ezra Taft Benson sa: ”Alldeles som en människa egentligen inte önskar mat förrän hon är hungrig, så önskar hon inte Kristi frälsning förrän hon vet varför hon behöver Kristus. Ingen vet egentligen tillräckligt om varför hon behöver Kristus förrän hon förstår och accepterar läran om fallet och dess inverkan på hela människosläktet” (”Mormons bok och Läran och förbunden”, Nordstjärnan, juli 1987, s. 79). När du studerade Läran och förbunden 29 den här veckan lade du kanske märke till Frälsarens beskrivning av fallet och hur vi återlösts från det. Hur fick du ett vittnesbörd om Jesus Kristus och hans roll som din Frälsare och Återlösare? Tänk på hur dina kvorummedlemmar eller klassdeltagare kan förändras av att deras vittnesbörd om honom stärks. Under dina förberedelser kan du studera ”Handlingsfrihet och Adams och Evas fall”, ”Försoningen” och ”Genom Kristus kan vi bli renade från synd” i kapitel 3 i Predika mitt evangelium ([2004], s. 49–52, 60–61).

Bild
unga kvinnor under en lektion

Tack vare att Frälsaren återlöste oss från fallet kan vi finna glädje.

Lär tillsammans

För att inleda dagens diskussion kan du be dem du undervisar att skriva upp allt de vet om Adams och Evas fall på tavlan. Vad vet de till exempel om fallet tack vare Läran och förbunden 29:36–50? Vilka tecken på fallet ser vi omkring oss? Aktiviteterna nedan hjälper ditt kvorum eller din klass att upptäcka hur Jesu Kristi försoning hjälper oss övervinna följderna av fallet.

  • För att bättre förstå Adams och Evas fall kan kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna läsa ”Fallet” i Stå fast i din tro (s. 31–34) eller ”Handlingsfrihet och Adams och Evas fall” i kapitel 3 i Predika mitt evangelium (s. 49–50). Be dem föreställa sig att en vän frågar dem: ”Varför behöver jag Jesus Kristus?” Be dem undervisa varandra i par om hur de skulle besvara den frågan utifrån det som de lärt sig av sin läsning.

  • Hur kan du hjälpa kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna lära sig av skrifterna varför de behöver Jesu Kristi försoning? Ett sätt är att skriva upp några av skriftställehänvisningarna i ”Stödresurser” på tavlan och sedan skriva ner sammanfattningarna av dessa hänvisningar på pappersremsor. Ge varje kvorummedlem eller klassdeltagare en av pappersremsorna. Be dem läsa skriftställehänvisningarna på tavlan och hitta en som matchar deras sammanfattning. (Några av sammanfattningarna gäller mer än ett skriftställe.) Be varje kvorummedlem eller klassdeltagare läsa upp skriftstället som matchar deras sammanfattning och berätta vad de lärde sig om varför vi behöver Frälsarens försoning.

  • Be kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna att var för sig besvara frågor som följande: Hur välsignas jag tack vare Jesu Kristi försoning? Vad skulle Frälsaren vilja att jag förändrade så att jag mer fullständigt kan uppleva välsignelserna av hans försoning? Be dem sedan diskutera den första frågan tillsammans. De kan titta igenom ”Försoningen” och ”Genom Kristus kan vi bli renade från synd” i kapitel 3 i Predika mitt evangelium (51–52, 60–61) och en eller flera videor i ”Stödresurser”. Låt dem berätta vad de lärde sig.

Handla i tro

Uppmuntra kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att följa intrycken de har fått i dag. Vad är sambandet mellan dagens lektion och de personliga mål de har satt? Om kvorummedlemmarna eller klassdeltagarna vill kan de dela med sig av sina tankar.

Stödresurser

  • Läran och förbunden 19:16–19 (Jesus betalade priset för våra synder så att vi inte behöver lida om vi omvänder oss)

  • 2 Nephi 9:6–16; Alma 42:6–9 (Jesus Kristus frälser oss från död och helvete)

  • 2 Nephi 2:5–10; Helaman 14:15–17 (Endast genom Jesus Kristus kan vi återvända till Gud)

  • Mosiah 3:7; Alma 7:11–13 (Eftersom Kristus tog på sig våra svårigheter och synder vet han hur han ska hjälpa oss)

  • Mose 5:10–12 (Eftersom Frälsaren återlöste oss från fallet kan vi finna glädje)

  • Walter F. González, ”Frälsarens beröring”, Liahona, nov. 2019, s. 90–92

  • ”Where Justice, Love, and Mercy Meet” [Där rättvisan, kärleken och nåden möts], ”Why We Need a Savior” [Varför vi behöver en Frälsare], ”The Atonement Enables Us” [Försoningen gör det möjligt] (videor), ChurchofJesusChrist.org

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren bad för sina lärjungar och tjänade dem ständigt. Han fann tillfällen att vara tillsammans med dem och uttrycka sin kärlek. Vilka tillfällen har du att göra detsamma för dem du undervisar? (Se Undervisa på Frälsarens sätt [2016], s. 6.)

Skriv ut