2010–2019
Frälsarens beröring
Generalkonferensen i oktober 2019


Frälsarens beröring

När vi kommer till Gud så kommer han till vår räddning, vare sig det är för att bota oss eller för att ge oss styrka att möta varje situation.

För ungefär 2 000 år sedan kom Frälsaren ner från berget efter att ha undervisat om Saligprisningarna och andra evangelieprinciper. På vägen möttes han av en man med spetälska. Mannen visade vördnad och respekt när han föll på knä inför Kristus och bad om lindring från sitt lidande. Hans begäran var enkel: ”Herre, om du vill, så kan du göra mig ren.”

Frälsaren räckte då ut handen, rörde vid honom och sa: ”Jag vill. Bli ren!”1

Här lär vi oss att vår Frälsare alltid vill välsigna oss. Vissa välsignelser kommer omedelbart, andra tar längre tid och några kommer först efter detta liv, men välsignelserna kommer i sinom tid.

Likt den spetälske kan vi finna styrka och tröst i det här livet genom att acceptera Herrens vilja och veta att han vill välsigna oss. Vi kan finna styrkan att möta alla slags utmaningar, att övervinna frestelser, och att förstå och uthärda våra svåra omständigheter. Frälsarens styrka att uthärda ökade säkerligen när han i ett av sitt livs svåraste ögonblick sa till sin Fader: ”Ske din vilja.”2

Den spetälske frambar inte sin önskan på ett pretentiöst eller krävande sätt. Hans ord visade en ödmjuk inställning, med höga förväntningar men också med en uppriktig önskan att Frälsarens vilja skulle ske. Det här är ett exempel på den inställning vi bör ha när vi kommer till Kristus. Vi kan komma till Kristus med övertygelsen om att hans önskan nu är och alltid kommer att vara det som är bäst för vårt jordeliv och eviga liv. Han har ett evigt perspektiv som vi inte har. Vi måste komma till Kristus med en uppriktig önskan att vår vilja ska uppgå i Faderns vilja, liksom hans gjorde.3 Detta förbereder oss för evigt liv.

Det är mycket svårt att föreställa sig det fysiska och känslomässiga lidande som tyngde den spetälske som kom till Frälsaren. Spetälska påverkar nerverna och huden vilket orsakar vanställdhet och funktionsnedsättning. Dessutom innebar det ett enormt socialt stigma. Den som drabbats av spetälska fick lämna sina nära och kära och bo isolerad från samhället. De spetälska ansågs orena, både fysiskt och andligt. Moselagen krävde därför att de spetälska klädde sig i sönderrivna kläder och ropade ”Oren!” där de gick.4 Sjuka och föraktade fick de spetälska sedan bo i övergivna hus eller gravkammare.5 Det är inte svårt att föreställa sig att den spetälske som närmade sig Frälsaren var en nedbruten man.

Ibland kan vi också på ett eller annat sätt känna oss nedbrutna, vare sig det beror på våra egna eller andras handlingar, på grund av omständigheter vi kan eller inte kan kontrollera. I sådana stunder kan vi lägga vår vilja i hans händer.

För några år sedan fick Zulma – min hustru, min bättre hälft, min bästa hälft – dåliga nyheter bara två veckor innan ett av våra barn skulle gifta sig. Hon hade en tumör i öronspottkörteln, och den växte fort. Hennes ansikte började svullna och hon behövde omedelbart genomgå en vansklig operation. Många tankar rusade genom hennes huvud och tyngde hennes hjärta. Var tumören elakartad? Hur skulle kroppen återhämta sig? Skulle hennes ansikte bli förlamat? Hur stor skulle smärtan vara? Skulle hennes ansikte bli permanent ärrat? Skulle tumören komma tillbaka efter att den tagits bort? Skulle hon kunna närvara vid vår sons bröllop? När hon låg i operationssalen kände hon sig nedbruten.

I det mycket viktiga ögonblicket viskade Anden till henne att hon behövde acceptera Faderns vilja. Då beslutade hon att lita på Gud. Hon kände starkt att oavsett resultatet skulle hans vilja vara bäst för henne. Strax därpå gled hon in i narkosen.

Senare skrev hon poetiskt i sin dagbok: ”På operationsbordet böjde jag mig inför dig, underkastade mig din vilja och somnade. Jag visste att jag kunde lita på dig och att inget ont kan komma från dig.”

Hon fann styrka och tröst när hon underkastade sig Faderns vilja. Den dagen blev hon storligen välsignad av Gud.

Oavsett våra omständigheter kan vi utöva vår tro för att komma till Kristus och finna en Gud vi kan lita på. Som ett av mina barn, Gabriel, en gång skrev:

Enligt profeten är Guds ansikte klarare än solen

och hans hår är vitare än snö

och hans röst är som dånet av en rusande flod

och jämte honom är människan intet. …

Jag förtvivlar när jag inser att också jag är intet.

Och först då trevar jag mig fram till en gud jag kan förtrösta på.

Och först då upptäcker jag den Gud jag kan lita på.6

En Gud vi kan lita på stärker vårt hopp. Vi kan lita på honom eftersom han älskar oss och vill vårt bästa i varje omständighet.

Den spetälske handlade tack vare hoppets kraft. Världen gav honom inga lösningar, inte ens tröst. Frälsarens enkla beröring måste därför ha känts som en smekning för hela hans själ. Vi kan endast föreställa oss de djupa känslor av tacksamhet som den spetälske måste ha haft vid Frälsarens beröring, särskilt när han hörde orden ”Jag vill. Bli ren!”

Enligt berättelsen ”blev mannen [genast] ren från sin spetälska”.7

Vi kan också känna beröringen av Frälsarens kärleksfulla och helande hand. Vilken glädje, vilket hopp och vilken tacksamhet som kommer till våra själar i vetskapen om att han vill hjälpa oss att vara rena! När vi kommer till Gud så kommer han till vår räddning, vare sig det är för att bota oss eller för att ge oss styrka att möta varje situation.

Oavsett vilket får vi hjälp att förstå våra omständigheter när vi accepterar hans vilja, inte vår egen. Inget ont kan komma från Gud. Han vet vad som är bäst för oss. Han tar kanske inte bort våra bördor med en gång. Ibland kan han få de här bördorna att kännas lättare, som han gjorde för Alma och hans folk.8 På grund av förbunden kommer bördorna till slut att lyftas9, antingen i det här livet eller vid den heliga uppståndelsen.

En uppriktig önskan att hans vilja ska ske – tillsammans med insikt i vår Återlösares gudomliga natur – hjälper oss att utveckla den sortens tro som den spetälske visade för att kunna bli renad. Jesus Kristus är kärlekens Gud, hoppets Gud, helandets Gud – en Gud som vill välsigna oss och hjälpa oss att bli rena. Det är vad han ville göra när han, innan han kom till jorden, erbjöd sig att rädda oss när vi faller i överträdelse. Det är vad han ville göra i Getsemane när han under ofattbar smärta och svår vånda betalade syndens pris. Det är vad han vill göra nu när han för vår talan inför Fadern.10 Därför ljuder fortfarande hans stämma: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.”11

Han kan hela oss och lyfta oss eftersom han har förmågan att göra det. Han tog på sig kroppens och andens alla smärtor för att hans inre skulle fyllas av barmhärtighet, så att han kunde hjälpa oss i allt och hela oss och lyfta oss.12 Jesajas ord, som de citerades av Abinadi, uttrycker det vackert och rörande:

”Förvisso har han burit våra sorger och tagit på sig våra smärtor. …

Han blev sargad för våra överträdelsers skull, han blev slagen för vår ondskas skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.”13

Samma tanke lärs ut i följande dikt:

”O, snickare från Nasaret,

kan du laga mitt brustna liv?

Ditt ok är milt och din börda lätt,

mig tröst, o Herre, giv.

Tack vare hans kärleksfulla själ

har en hoppets dag nu grytt.

Det trasiga har han lagat väl

och allt har blivit nytt.

O led mig genom jordiskt grus,

o led mitt hjärta rätt.

Fullkomna mig med sanningens ljus,

du snickare från Nasaret!”14

Om du på något sätt känner dig oren, om du känner dig nedbruten, vet då att du kan göras ren, du kan helas, för han älskar dig. Lita på att inget ont kan komma från honom.

Eftersom han ”steg ned under allt”15 gör han det möjligt för allt som är trasigt i våra liv att helas, och således kan vi försonas med Gud. Genom honom försonas allt, både det som är på jorden och det som är i himlen, frid skapas i kraft av blodet på hans kors.16

Låt oss ta alla nödvändiga steg för att komma till Kristus. Må vår inställning när vi gör det vara: ”Herre, om du vill, så kan du göra mig ren.” Om vi gör så kan vi ta emot Mästarens helande beröring tillsammans med hans ljuva svar: ”Jag vill. Bli ren!”

Frälsaren är en Gud vi kan lita på. Han är Kristus, den Smorde, Messias, om vilken jag bär vittne i hans heliga namn, ja, Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut