Oppi ja liitot 2021
25. heinäkuuta. Miksi minun pitäisi olla kuuliainen Jumalan käskyille? Oppi ja liitot 81–83


”25. heinäkuuta. Miksi minun pitäisi olla kuuliainen Jumalan käskyille? Oppi ja liitot 81–83”, Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2021, 2020

”25. heinäkuuta. Miksi minun pitäisi olla kuuliainen Jumalan käskyille?” Tule ja seuraa minua – Aaronin pappeuden koorumit ja Nuorten Naisten luokat: Opilliset aiheet 2021

Kuva
nuoria naisia laulamassa

25. heinäkuuta

Miksi minun pitäisi olla kuuliainen Jumalan käskyille?

Oppi ja liitot 81–83

Kuva
neuvotelkaa yhdessä -kuvake

Neuvotelkaa yhdessä

Koorumin tai luokan johtokunnan jäsen johtaa; kesto noin 10–20 minuuttia

Toistakaa kokouksen alussa yhdessä Aaronin pappeuden koorumien johtoaihe tai Nuorten Naisten johtoaihe. Johda sitten keskustelua seuraavanlaisista aiheista, ja suunnitelkaa, kuinka aiotte toimia keskustelemienne asioiden pohjalta (voitte päättää johtokunnan kokouksessa, mistä aiheista keskustelette):

  • Meidän koorumimme tai luokkamme. Miten voimme lisätä ykseyttä koorumin tai luokan jäsenten keskuudessa? Minkä tavoitteiden saavuttamiseksi haluaisimme tehdä työtä yhdessä?

  • Meidän velvollisuutemme ja vastuumme. Mitä teemme kertoaksemme evankeliumista? Mitä kokemuksia meillä on ollut, kun olemme tehneet temppeli- ja sukututkimustyötä?

  • Meidän elämämme. Kuinka olemme nähneet Herran käden vaikutuksen elämässämme? Mikä on innoittanut meitä pyhien kirjoitusten tutkimisessamme tällä viikolla?

Tilanteen mukaan tee oppiaiheen lopuksi seuraavaa:

  • Todista opetetuista periaatteista.

  • Muistuta koorumin tai luokan jäseniä kokouksessa tehdyistä suunnitelmista ja esitetyistä kutsuista.

Kuva
opeta oppia -kuvake

Opeta oppia

Aikuisjohtaja tai nuori johtaa; kesto noin 25–35 minuuttia

Valmistaudu hengellisesti

Toisinaan meistä voi tuntua, että Jumalan käskyt rajoittavat vapauttamme ja vähentävät vapaata tahtoamme. Totuus on, että käskyt lisäävät vapauttamme. Jakeiden OL 82:8–10 mukaan käskyt auttavat meitä ymmärtämään Jumalan tahdon, ja kun olemme niille kuuliaisia, se koituu meidän pelastukseksemme. Itse asiassa ollessamme kuuliaisia Jumalalle Hän on ”sidottu” antamaan meille kaikki lupaamansa siunaukset (jakeet 9–10). Kuinka taivaallinen Isä on siunannut sinua, kun olet ollut kuuliainen Hänen käskyilleen? Valmistautuaksesi opettamaan voisit lukea vanhin Dale G. Renlundin puheen ”Runsaasti siunauksia” (Liahona, toukokuu 2019, s. 70–73).

Kuva
nuori nainen opiskelee

Esimerkit Jumalan uskollisista palvelijoista menneisyydessä voivat innoittaa meitä elämään uskollisesti nykyään.

Oppikaa yhdessä

Koorumisi tai luokkasi jäsenillä voi olla ongelmia joidenkin käskyjen noudattamisessa. Se, että autat heitä ymmärtämään, miksi kuuliaisuus on tärkeää, voisi innoittaa heitä. Kirjoita tauluun tämän oppiaiheen otsikko ja kehota koorumin tai luokan jäseniä vastaamaan siihen. Voisit pyytää heitä etsimään lisää näkemyksiä jakeista OL 82:8–10, joita he ovat kenties tutkineet tällä viikolla. Valitse sitten yksi tai useampia seuraavista toiminnoista auttaaksesi heitä ymmärtämään paremmin, miksi on tärkeää olla kuuliainen Jumalalle aina – silloinkin kun se on vaikeaa.

  • Meidän voi olla helpompaa noudattaa käskyjä, kun ymmärrämme syyt niihin. Jotta koorumin tai luokan jäsenet oppisivat, miksi Jumala antaa meille käskyjä, he voisivat käydä läpi kohdassa ”Muita lähteitä” olevat pyhien kirjoitusten kohdat (tai muita mieleesi tulevia kohtia). Kuinka nämä pyhien kirjoitusten kohdat voivat auttaa meitä, kun meidän on vaikea noudattaa jotakin käskyä? Osana tätä keskustelua voisitte lukea yhdessä presidentti Dieter F. Uchtdorfin puheesta ”Älä unohda minua” (Liahona, marraskuu 2011, s. 122) osion ”Neljänneksi, älkää unohtako evankeliumin ’miksi’-kysymystä”.

  • Kun ne, joita opetat, ymmärtävät Vapahtajan täydellisen esimerkin kuuliaisuudesta, he saattavat tuntea innoitusta olla kuuliaisempia Jumalalle. Milloin Jeesus Kristus oli kuuliainen Isälleen, vaikka olosuhteet olivat vaikeat? (Ks. Matt. 4:1–11; Luuk. 22:39–44.) Esimerkkejä miehistä ja naisista, jotka olivat kuuliaisia, on luvussa Hepr. 11. Ehkäpä koorumisi tai luokkasi voisi valita yhden näistä esimerkeistä – tai muita tuntemiaan esimerkkejä, myös perheestään – ja kertoa, mikä innoittaa heitä näissä ihmisissä. Miksi nämä ihmiset halusivat olla kuuliaisia Herralle? Kuinka Vapahtaja auttaa meitä, kun päätämme olla kuuliaisia?

  • Voisit auttaa koorumin tai luokan jäseniä näkemään käskyt siunauksina eikä taakkoina kertomalla vanhin D. Todd Christoffersonin opetuksista, jotka on mainittu kohdassa ”Muita lähteitä”. Voisit näyttää tai piirtää kuvan tikkaista ja pyytää niitä, joita opetat, nimeämään jokaisen askelman sellaisella käskyllä, jota nuoren voisi olla vaikea ymmärtää tai noudattaa. Kuinka vanhin Christoffersonin sanat voisivat auttaa jotakuta, jonka on vaikea pitää käskyt?

  • Sivustolla churchofjesuschrist.org ja Evankeliumiaiheinen kirjasto -sovelluksessa on monia videoita, joissa opetetaan kuuliaisuutta (ks. ”Muita lähteitä”). Voisit antaa kullekin luokan tai koorumin jäsenelle tehtäväksi katsoa yhden näistä videoista ennen kokousta ja tulla valmistautuneena kertomaan, mitä hän oppi kuuliaisuudesta. Ehkäpä koorumi tai luokka voisi suunnitella oman videon Jumalan käskyjen noudattamisesta. Sitten he voisivat järjestää toiminnan, jossa video tehdään, ja jakaa sen sosiaalisessa mediassa.

Toimi uskossa

Kannusta koorumin tai luokan jäseniä pohtimaan ja kirjoittamaan muistiin, miten he aikovat toimia tänään saamiensa vaikutelmien mukaan. Kuinka tämänpäiväinen oppiaihe liittyy heidän asettamiinsa henkilökohtaisiin tavoitteisiin? Jos koorumin tai luokan jäsenet haluavat, he voisivat kertoa ideoitaan.

Muita lähteitä

  • 1. Nefi 17:3; Moosia 2:41; OL 130:20–21 (Meitä siunataan, kun olemme kuuliaisia käskyille)

  • 5. Moos. 10:12–13; Joh. 14:15; 1. Joh. 5:1–3 (Me olemme kuuliaisia käskyille, koska me rakastamme Jumalaa)

  • OL 93:20 (Kuuliaisuuden ansiosta me saamme Jumalan täyteydestä)

  • Kuuliaisuus”, julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani (2005) luvussa 3, s. 72

  • Vanhin D. Todd Christofferson on opettanut: ”Kuuliaisuudessa uuden ja ikuisen liiton käskyille jotkut näkevät vain uhrautumista ja rajoituksia, mutta ne, jotka elävät tämän kokemuksen – jotka avoimesti ja varauksetta antautuvat liiton mukaiseen elämään – löytävät suurempaa vapautta ja täyttymystä. Kun me todella ymmärrämme, me pyrimme saamaan enemmän käskyjä, emme vähempää. Jokainen uusi laki eli käsky, jonka opimme ja jonka mukaan elämme, on yksi askelma lisää tikkailla, joita pitkin pystymme kiipeämään yhä korkeammalle. Todellakin evankeliumin mukainen elämä on hyvää elämää.” (”Liittojen voima”, Liahona, toukokuu 2009, s. 23.)

  • ”Skorpionin pisto”, ”Pysy rajojen sisäpuolella”, ”Taivaallisten siunausten virta”, videot, churchofjesuschrist.org

Opettaminen Vapahtajan tavalla

Vapahtaja kutsui opetuslapsiaan todistamaan, ja kun he tekivät niin, Henki kosketti heidän sydäntään. Kun opetat, kutsu koorumin tai luokan jäseniä lausumaan todistuksensa siitä, miten tärkeää käskyjen pitäminen on.

Tulosta