Leer en Verbonden 2021
28 november. Hoe droeg Joseph Smith bij aan de verwezenlijking van Gods plan? Leer en Verbonden 135–136


‘28 november. Hoe droeg Joseph Smith bij aan de verwezenlijking van Gods plan? Leer en Verbonden 135–136’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2021 (2020)

‘28 november. Hoe droeg Joseph Smith bij aan de verwezenlijking van Gods plan?’ Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2021

Afbeelding
portret van Joseph Smith

Broeder Joseph, David Lindsley

28 november

Hoe droeg Joseph Smith bij aan de verwezenlijking van Gods plan?

Leer en Verbonden 135–136

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het thema van de Aäronische priesterschap of het jongevrouwenthema op. Leid vervolgens een bespreking over bijvoorbeeld de volgende punten, en bepaal hoe je ermee aan de slag wilt gaan. Je kunt in een presidiumvergadering besluiten welke onderwerpen worden besproken.

  • Ons quorum of onze klas. Hoe kunnen we meer eenheid in onze klas of ons quorum bereiken? Aan welke doelen willen we samen werken?

  • Onze plichten of taken. Wat doen we om het evangelie te verspreiden? Wat voor ervaringen hebben we met tempelwerk en familiegeschiedenis gehad?

  • Ons leven. Hoe hebben we de hand van de Heer in ons leven gezien? Wat hebben we deze week uit onze Schriftstudie gehaald?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de bijeenkomst besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leider of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

‘Joseph Smith, de profeet en ziener van de Heer, heeft, Jezus alleen uitgezonderd, meer gedaan voor het heil van de mensen in deze wereld dan enig ander mens die hier ooit heeft geleefd’ (Leer en Verbonden 135:3). Dit is een krachtige uitspraak over de rol van Joseph Smith. Heb je weleens nagedacht over de betekenis van deze uitspraak voor jou? In welke opzichten zou je leven er anders uitzien als het evangelie van Jezus Christus niet hersteld was? Hoe kun je de leden van je quorum of klas helpen met het versterken van hun getuigenis van de zending van Joseph Smith?

Bij de voorbereiding van je les kun je naast het bestuderen van Leer en Verbonden 135 eventueel ook de toespraak van president M. Russell Ballard ‘Zullen wij niet voorwaarts gaan in zo’n groot werk?’ (Liahona, mei 2020, 8–11) en die van ouderling Neil L. Andersen, ‘Joseph Smith’ (Liahona, november 2014, 28–31) doornemen.

Afbeelding
jongevrouw en jongeman lezen in het Boek van Mormon

Wij zijn gezegend door de waarheden die door middel van de profeet Joseph Smith zijn hersteld.

Samen leren

Om een gesprek te beginnen over de bijdrage van Joseph Smith aan de uitvoering van het plan van onze hemelse Vader, kun je eerst vragen wat de quorum- of klasleden deze week uit Leer en Verbonden 135 over de profeet hebben geleerd. Ze kunnen bijvoorbeeld een lijst maken van alles wat zij dankzij Joseph Smith van de Heiland en zijn evangelie weten. Waarom zijn deze beginselen belangrijk in het plan van onze hemelse Vader? Door de volgende activiteiten kan je quorum of klas beter begrijpen wat de rol van Joseph Smith in het heilsplan is.

  • De jongeren kunnen ‘De herstelling van het evangelie van Jezus Christus door de profeet Joseph Smith’ lezen in hoofdstuk 3 van Predik mijn evangelie ([2004], 37–38), zodat ze anderen het belang van de profeet Joseph Smith duidelijk kunnen maken. In kleine groepjes kunnen ze punten noemen waar anderen iets aan kunnen hebben. Dan kunnen ze elkaar in hun eigen woorden vertellen wat Joseph Smith heeft meegemaakt. Laat ze zich afvragen hoe ze de boodschap van de herstelling kunnen verspreiden. Ze kunnen misschien iemand bedenken aan wie ze de boodschap kunnen vertellen. Ze willen wellicht ook ervaringen uitwisselen als ze iemand over Joseph Smith hebben verteld.

  • Vraag de jongeren zich voor te stellen dat een van hun vrienden in de kerk zegt: ‘Ik weet niet of ik wel een getuigenis van Joseph Smith heb. Hoe weet je dat hij echt een profeet is?’ Wat zouden we daarop antwoorden? Wat leren we van Joseph Smiths eigen ervaring in Geschiedenis van Joseph Smith 1:8–19 over het verkrijgen of versterken van een getuigenis? Vraag de jongeren om een lijst te maken van manieren waarop ze hun getuigenis van de profeet Joseph Smith kunnen versterken. Laat hen ieder één ding kiezen wat ze deze week gaan doen.

  • Je kunt de quorum- of klasleden pagina’s 50–55 van Leringen van kerkpresidenten: Gordon B. Hinckley (2016) laten lezen, of een of meer video’s in het aanvullend materiaal laten bekijken, om het werk dat God door middel van Joseph Smith heeft gedaan, beter te begrijpen. Ze kunnen een of twee leerstellingen en handelwijzen uit deze bronnen kiezen die ze bijzonder treffend vinden. Ze kunnen uitleggen waarom ze dankbaar zijn dat de Heer deze zaken door Joseph Smith heeft hersteld. De jongeren vinden het misschien ook leuk om een bedankbriefje aan Joseph Smith te schrijven, waarin ze vertellen hoe zijn werk hen dichter tot de Heiland heeft gebracht. Ze kunnen ook overwegen hoe ze beter gebruik kunnen maken van de zegeningen die de Heer door middel van Joseph Smith beschikbaar heeft gesteld.

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag zullen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Wat heeft de les van vandaag met hun persoonlijke doelen te maken? Quorum- of klasleden kunnen over hun ideeën vertellen als ze dat willen.

Aanvullend materiaal

  • Leer en Verbonden 35:17–18 (De Heer heeft de volheid van het evangelie door toedoen van Joseph Smith hersteld)

  • Russell M. Nelson, ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, Liahona, november 2017, 60–63

  • Video’s: ‘Teachings of Joseph Smith: The Nature of God’, ‘Ministry of Joseph Smith: The Book of Mormon’, ‘Ministry of Joseph Smith: The Organization of the Church’, ‘Ministry of Joseph Smith: The Restoration of Priesthood Authority’, ‘Ministry of Joseph Smith: Temples’, ChurchofJesusChrist.org

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

De Heiland concentreerde Zich in zijn onderwijs aan zijn volgelingen op het met heel hun hart en ziel naleven van het evangelie. Hoe kun jij de jongeren laten inzien hoe hun getuigenis van Joseph Smith in hun dagelijks leven tot uiting dient te komen?

Afdrukken