Det gamle testamente 2022
23. januar. Hvordan kan Herren hjelpe meg å yte mer trofast tjeneste? 1 Mosebok 5; Moses 6


“23. januar. Hvordan kan Herren hjelpe meg å yte mer trofast tjeneste? 1 Mosebok 5; Moses 6”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“23. januar. Hvordan kan Herren hjelpe meg å yte mer trofast tjeneste?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
Jesus Kristus og folkemengde som går

23. januar

Hvordan kan Herren hjelpe meg å yte mer trofast tjeneste?

1 Mosebok 5; Moses 6

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvilke opplevelser har nylig styrket vårt vitnesbyrd?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem trenger vår hjelp og våre bønner? Hva føler vi oss tilskyndet til å gjøre for å hjelpe dem?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi være et lys for familiemedlemmer eller venner som ikke deler vår tro?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi vise familien vår større kjærlighet og støtte og gjøre en positiv forskjell i hjemmet?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
teach the doctrine icon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Da Enok ble kalt til å tjene Herren, følte han seg fullstendig utilstrekkelig (se Moses 6:31). Men Herren sendte ikke bare Enok av sted for å utføre sitt arbeid. Han lovet Enok at han ville beskytte og hjelpe ham (se Moses 6:32–34).

Kanskje du kan kjenne deg igjen i Enoks følelser av utilstrekkelighet i din egen innsats for å utføre tjeneste. Noe av vår tjeneste utføres i kall i Kirken. Andre ganger ser vi ganske enkelt et behov og føler oss tilskyndet av Ånden til å vise vår kjærlighet og støtte. Uansett hvordan anledningen kommer, kan vi fatte mot, slik Enok gjorde, idet vi vet at Herren vil hjelpe oss når vi tar imot hans oppfordring om å “vandre … med meg” (Moses 6:34).

Når du forbereder deg til å undervise om hjelpen vi kan motta fra Herren når vi tjener andre, kan du gjennomgå Moses 6 og tenke på opplevelser du har hatt med å tjene andre. Hvordan hjalp Herren deg i din innsats? Hva håper du elevene eller quorumsmedlemmene dine vil lære av Enoks og andres eksempel? Du kan også lese ett av disse budskapene av president Henry B. Eyring: “Vandre med meg” (Liahona, mai 2017, 82–85) eller “Paktskvinner i fellesskap med Gud” (Liahona, nov. 2019, 70–73).

Bilde
mor og datter på kjøkkenet

Vi kan følge Frelserens eksempel når vi yter tjeneste som en del av vårt daglige liv.

Lær sammen

Tjeneste for andre gir oss en mulighet til å “vandre … med [Gud]”, og vi vil motta hans hjelp når vi gjør det (Moses 6:34). For å hjelpe klassens eller quorumets medlemmer å begynne å drøfte dette kan du be dem granske Moses 6:32–39 for å finne ut hvordan Herren var med Enok i hans tjeneste. Hvordan hjelper Herren oss når vi tjener ham? Følgende forslag kan hjelpe deg å lede en drøfting om den guddommelige hjelpen vi kan motta når vi utfører tjeneste for andre.

  • Skriftene er fylt med læresetninger om tjeneste (se for eksempel Matteus 25:31–40; Lukas 10:25–37; Mosiah 2:17). Vurder å be dem du underviser, om å dele skriftsteder som inspirerer dem til å tjene andre. Du kan gjerne på forhånd be dem komme forberedt på å dele skriftsteder om tjeneste eller eksempler på tjeneste. Hvis de trenger hjelp, kan du oppfordre dem til å se under “Tjeneste” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hva føler vi oss inspirert til å gjøre på grunn av det vi har lest?

  • Frelseren tjente andre gjennom hele sitt virke. Hva kan vi lære av hans eksempel som kan hjelpe oss når vi utfører tjeneste? For å besvare dette spørsmålet kan hvert klasse- eller quorumsmedlem lese ett av følgende skriftsteder for å finne noe det lærer oss om Frelserens eksempel på tjeneste: Matteus 14:13–21; Johannes 9:1–11, 35–38; 13:4–5, 12–17; 3 Nephi 17:5–9. Be alle fortelle om noe de har funnet. Gi alle tid til å tenke på en person de kan utføre tjeneste for og hvordan de vil følge Frelserens eksempel i sin tjeneste.

  • Noen ganger tror vi tjeneste betyr å gjøre noe stort og tidkrevende. Det kan være én grunn til at noen av oss ikke utfører tjeneste så ofte som vi kunne. Du kan gjerne påpeke at Frelseren ofte utførte tjeneste for mennesker han la merke til i hverdagen (se for eksempel Matteus 12:9–13; Markus 5:21–34; Lukas 19:1–10; Johannes 4:3–26). For å hjelpe klassens eller quorumets medlemmer å komme på enkle måter å utføre tjeneste for andre i hverdagen, kan du vise en av følgende videoer: “When Ye Are in the Service—YM” [Når dere er i tjeneste – UM] eller “When Ye Are in the Service—YW” [Når dere er i tjeneste – UK] (ChurchofJesusChrist.org). Be ungdommene uttrykke sine tanker. Hvilke små tjenestegjerninger har vi sett andre gjøre? Hva blir vi inspirert til å gjøre? Be hver enkelt skrive ned måter å fullføre følgende utsagn på: “Jeg kan tjene andre ved å …” og “Jeg vil søke Herrens hjelp i mine anstrengelser for å utføre tjeneste ved å …” Be deretter noen av dem fortelle hva de har skrevet.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

“I tillegg til å hjelpe elevene å føle og gjenkjenne Ånden, kan du hjelpe dem å følge tilskyndelsene de mottar” (Undervisning på Frelserens måte [2016], 10).

Skriv ut