Det gamle testamente 2022
13. februar. Hvordan kan vi være trofaste mot Frelseren i en ugudelig verden? 1 Mosebok 12–17; Abraham 1–2


“13. februar. Hvordan kan vi være trofaste mot Frelseren i en ugudelig verden? 1 Mosebok 12–17; Abraham 1–2”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“13. februar. Hvordan kan vi være trofaste mot Frelseren i en ugudelig verden?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
en ung kvinne som studerer

13. februar

Hvordan kan vi være trofaste mot Frelseren i en ugudelig verden?

1 Mosebok 12–17; Abraham 1–2

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan har vi kommet nærmere Frelseren? Hvordan prøver vi å bli mer lik ham?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem har vi tenkt på i det siste? Hvordan kan vi hjelpe disse?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi besvare våre venners spørsmål om Kirken på en måte som styrker deres tro på Frelseren?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi få bedre kontakt med andre familiemedlemmer, for eksempel besteforeldre og søskenbarn?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
teach the doctrine icon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Det har aldri vært lett å leve rettferdig i en ugudelig verden. For Abraham kom ikke presset om å vende seg bort fra Gud bare fra verden utenfor – til og med Abrahams far hadde forlatt Herren (se Abraham 1:5–12; 2:5). Abraham og Sara opplevde vanskeligheter, men likevel stolte de på Herrens løfter og “bekjente at de var fremmede og utlendinger på jorden” (Hebreerne 11:13).

Hvordan kan du hjelpe klassens eller quorumets medlemmer å holde seg trofaste når de føler seg som “fremmede og utlendinger” i verden fordi de etterlever Herrens normer? Hvordan kan du inspirere dem til å være modige når de er trofaste mot Herren? Når du forbereder deg til å undervise, kan du vurdere å gjennomgå Johannes 15:18–20 og eldste Neil L. Andersens budskap “Hvordan overvinne verden” (Liahona, mai 2017, 58–62).

Bilde
ung mann som ser på en innsjø

Jesu Kristi disipler kan finne fred når de lever trofast til tross for motstand.

Lær sammen

Klassens eller quorumets medlemmer kan ha blitt inspirert av Abrahams eksempel denne uken da de studerte 1 Mosebok 12–17 og Abraham 1–2. Du kan gjerne be dem gjennomgå Abraham 1:1–19 og fortelle hva som inspirerer dem ved Abrahams eksempel. Hvilke likheter ser vi mellom utfordringene Abraham sto overfor, og utfordringene vi står overfor i dag? Velg en eller flere av aktivitetene nedenfor for å oppmuntre til en drøfting om hvordan vi kan være trofaste mot Jesus Kristus under alle omstendigheter.

  • Herren og hans profeter har ofte oppfordret dem de underviste, til å leve trofast til tross for ugudeligheten rundt dem. Hvordan frister Satan unge mennesker til å bryte Guds bud i vår tid? De du underviser, kan lese noen av skriftstedene som er oppført i “Støtteressurser”. Be dem snakke om hva de lærer om å være trofaste mot Kristus når verden frister oss til å gjøre noe annet eller gjør narr av oss. De kan gjerne fortelle hvordan de har funnet ut at de kan leve trofast når andre ikke gjør det. Når har vi eller andre vi kjenner, vært i stand til å gjøre dette? Du kan også vise en eller flere av videoene i “Støtteressurser”.

  • For å hjelpe klassen eller quorumet å forstå hvordan de kan overvinne verden og motta velsignelsene som kommer av å gjøre det, kan du skrive på tavlen Å overvinne verden er … og Å overvinne verden fører til … Du kan så be ungdommene gjennomgå eldste Neil L. Andersens budskap “Hvordan overvinne verden”. Be dem finne måter å fullføre disse setningene på, og skrive det de lærer, på tavlen. Snakk om det de finner ut. Be på forhånd én person komme forberedt til å fortelle en historie som viser hvordan Jesus Kristus holdt seg trofast mot sin Fader til tross for motstand (se for eksempel Matteus 4:1–11; Lukas 22:39–44). Hva hjelper Frelserens eksempel oss å forstå om å overvinne verden? (se Johannes 16:33).

  • Jesu Kristi disipler skal være “i verden, men ikke av verden”. Å være “i verden” kan bety at vi møter motstand når vi etterlever våre normer. Men det betyr også at vi kan øve god innflytelse på andre. For å undervise om dette prinsippet kan du be noen komme til klassen forberedt på å fortelle en eller flere av historiene i president Bonnie H. Cordons budskap “Så de kan se” (Liahona, mai 2020, 78–80). Hva lærer disse historiene oss om å bruke vårt lys til å hjelpe andre å komme nærmere Jesus Kristus? Be klassen eller quorumet granske president Cordons budskap for å finne setninger som inspirerer dem til å være et lys for andre i en ugudelig verden. Be dem lese setningene sine høyt og fortelle hva de føler seg inspirert til å gjøre.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren oppfordret Peter til å vitne ved å spørre: “Hvem sier dere at jeg er?” (Matteus 16:15). Da Peter svarte, ble hans vitnesbyrd styrket. Hvilke spørsmål vil innby dem du underviser, til å bære vitnesbyrd, slik at Ånden kan styrke deres vitnesbyrd?

Skriv ut