Det gamle testamente 2022
10. april. Hvordan kan jeg styrke min tro på Jesus Kristus hver dag? 2 Mosebok 14–17


“10. april. Hvordan kan jeg styrke min tro på Jesus Kristus hver dag? 2 Mosebok 14–17”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“10. april. Hvordan kan jeg styrke min tro på Jesus Kristus hver dag?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
Jesus Kristus

10. april

Hvordan kan jeg styrke min tro på Jesus Kristus hver dag?

2 Mosebok 14–17

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. I tillegg til å rådføre dere med hverandre om konkrete saker i klassen eller quorumet, kan dere gjerne drøfte inntrykk og temaer fra generalkonferansen. Følgende spørsmål kan være til hjelp.

  • Hvilke temaer eller budskap skilte seg ut for oss? Hva styrket vår tro på Jesus Kristus?

  • Hva styrket vårt vitnesbyrd om levende profeter? Hva følte vi oss tilskyndet til å gjøre på grunn av det vi lærte eller følte?

  • Hva må vi som klasse eller quorum gjøre for å huske og følge råd vi hørte på generalkonferansen?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

For å overleve i villmarken måtte Israels barn lære å stole på Herren. De stolte på ham for livreddende mirakler, som delingen av Rødehavet, og også for livgivende mirakler, som manna fra himmelen. Det samme gjelder dem du underviser. Hvis de skal overleve sin åndelige reise i jordelivets villmark, må de utøve tro på Jesus Kristus. Og de må utøve denne troen hver dag, ikke bare av og til. Noen av dem du underviser, føler kanskje ikke at deres tro er spesielt sterk. Du kan hjelpe dem å forstå at tro vokser gradvis, dag for dag. Den får næring ved små og enkle ting som vi gjør konsekvent. Grunn på disse tingene mens du studerer 2 Mosebok 14–17 denne uken. Du kan også studere president Dallin H. Oaks’ budskap “Små og enkle ting” (Liahona, mai 2018, 89–92).

Bilde
unge kvinners klasse

Vi kan styrke vår tro hver dag på små og enkle måter.

Lær sammen

For å innlede en drøfting kan du be ungdommene dele noen av sine daglige vaner som hjelper dem å gjøre gode ting. Dette kan innbefatte å opprettholde god helse eller styrke sitt vitnesbyrd. Hva kunne skjedd hvis vi ikke opprettholdt disse vanene? Hvordan kan vår daglige innsats for å gjøre gode ting sammenlignes med instruksjonene Herren ga israelittene om å samle manna? (se 2 Mosebok 16:16–21). Du kan hjelpe klassen eller quorumet å sammenligne israelittenes erfaring med vår innsats for å styrke vår tro på Jesus Kristus hver dag. Hva gir for eksempel Herren oss som ligner på den daglige mannaen han ga israelittene? Hva kan vi gjøre som er som å samle manna? For å fortsette drøftingen kan du bruke én eller flere av aktivitetene nedenfor eller én av dine egne.

  • Les Alma 37:6–7 sammen. Lag en liste på tavlen over noen “små og enkle ting” som Herren har oppfordret oss til å gjøre hver dag for å komme til ham. De du underviser, kan så gjennomgå president Dallin H. Oaks’ budskap “Små og enkle ting” for å finne ytterligere små ting som kan ha stor innflytelse på vårt liv. Hvilken innvirkning kan disse tingene ha? Hva blir vi inspirert til å gjøre for å gjøre disse tingene til en mer konsekvent del av vårt daglige liv?

  • Hvorfor må troen på Jesus Kristus næres daglig? For å hjelpe medlemmene å forstå dette bedre kan du vise en eller flere av videoene under “Støtteressurser”. I disse videoene har eldste D. Todd Christofferson forklart behovet for daglig innsats for å opprettholde vår tro. Be dem du underviser, om å fortelle om ting de har lært som inspirerer dem til å styrke sin tro på Jesus Kristus hver dag.

  • Konsekvent daglig innsats er den beste måten å styrke vår tro på Kristus på. For å drøfte denne tanken kan dere sammen lese eldste David A. Bednars tredje forslag i sitt budskap “Mer flittige og samvittighetsfulle hjemme” (Liahona, nov. 2009, 17–20). Hva kan vi lære av beskrivelsen av et maleri på kontoret hans? Hvordan kan disse lærdommene anvendes på vår innsats for å bygge opp vår tro på Jesus Kristus? Å lese Alma 32:21, 26–43 sammen kan bidra til drøftingen. Hvilken innsikt finner vi om hvordan vi kan styrke vår tro på Jesus Kristus?

  • Vi kan øke vår tro ved å velge å lære av erfaringer som setter den på prøve. Du kan gjerne vise videoen “Spiritual Whirlwinds” [Åndelige virvelvinder] (ChurchofJesusChrist.org). Snakk om hva vi kan gjøre under en prøvelse for å styrke vår tro. (Se også Neil L. Andersen, “Åndelige virvelvinder”, Liahona, mai 2014, 18–21.) Du kan gjerne be klassens eller quorumets medlemmer fortelle om tilfeller da de følte at deres tro på Kristus ble satt på prøve, og hva de gjorde for å styrke sin tro den gangen. Påpek at 2 Mosebok 14–17 beskriver israelittenes hyppige knurring eller klaging da de opplevde prøvelser. Hvordan kan knurring under prøvelser svekke vår tro? Hva er forskjellen på å knurre og å uttrykke våre bekymringer til vår himmelske Fader i vanskelige tider?

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Hjelp klassens eller quorumets medlemmer å forstå hvordan de kan innby Ånden til å være tilstede i sine drøftinger. De kan gjøre dette ved sin “holdning, hvordan de behandler hverandre og hva de føler med hensyn til evangeliet” (Undervisning på Frelserens måte, 15).

Skriv ut