Det gamle testamente 2022
24. april. Hvorfor gir Gud oss bud? 2 Mosebok 18–20


“24. april. Hvorfor gir Gud oss bud? 2 Mosebok 18–20”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“24. april. Hvorfor gir Gud oss bud?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
ti bud

24. april

Hvorfor gir Gud oss bud?

2 Mosebok 18–20

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvilke erfaringer i den senere tid har ført oss nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Ha omsorg for de trengende. Har noen nylig flyttet til menigheten eller blitt medlem av Kirken? Hvordan kan vi hjelpe dem å føle seg velkommen?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Kommer det noen aktiviteter som vi kan invitere vennene våre til?

  • Forene familier for evigheten. Hvilke anstrengelser kan vi gjøre for å skrive ned vår personlige historie?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Å lese 2 Mosebok 20 kan få deg til å tenke på hvorfor vi har bud. Noen ser budene som restriktive eller som et forsøk på å kontrollere oss. Men fordi vi vet at Gud er en kjærlig Fader, kan vi stole på at hans lover er til vårt beste, selv om vi ikke alltid vet grunnene til dem. Han har lovet oss at vi kan vite at hans bud er sanne når vi etterlever dem (se Johannes 7:17).

President Russell M. Nelson underviste: “Fordi Faderen og Sønnen elsker oss med uendelig, fullkommen kjærlighet og fordi de vet at vi ikke kan se alt de ser, har de gitt oss lover som vil veilede og beskytte oss. Det er en sterk sammenheng mellom Guds kjærlighet og hans lover” (“The Love and Laws of God” [andakt ved Brigham Young University, 17. sep. 2019], 2, speeches.byu.edu).

Hvorfor er du takknemlig for budene? Hva vil du at klassens eller quorumets medlemmer skal forstå om hvorfor Gud har gitt oss bud? Du kan forberede deg til å undervise ved å gjennomgå 2 Mosebok 20 og president Dallin H. Oaks’ budskap “Ha kjærlighet for andre, og lev med meningsforskjeller” (Liahona, nov. 2014, 25–28).

Bilde
ung mann som studerer Skriftene

Vi kan vite at Guds bud er sanne når vi etterlever dem.

Lær sammen

For å hjelpe klassens eller quorumets medlemmer å gjennomgå de ti bud kan du gjerne be dem skrive ned så mange av disse budene som mulig utenat. Hvis de trenger hjelp, kan de se i 2 Mosebok 20:3–17. Hvorfor gir Gud oss bud? For å besvare dette spørsmålet kan de drøfte noen av de ti budene i små grupper. Hvordan kan etterlevelse av disse budene hjelpe oss å finne lykke og komme nærmere Gud? Følgende forslag kan hjelpe dem du underviser, å lære mer om hvorfor Gud gir oss bud.

  • Skriftene inneholder svar på spørsmålet “Hvorfor gir Gud oss bud?” Du kan be klassens eller quorumets medlemmer lete etter svar i ett eller flere av skriftstedene i “Støtteressurser”. Be dem så fortelle om noe de har funnet. De kan også se følgende videoer for å finne innsikt: “Instructions Included” [Instruksjoner er inkludert] “Why Does God Give Us Commandments?” [Hvorfor gir Gud oss bud?] (ChurchofJesusChrist.org).

  • For å hjelpe klassens eller quorumets medlemmer å forstå hvorfor Gud gir oss bud, kan du sammenligne det å ha bud fra Gud med opplevelser de kan kjenne seg igjen i. Du kan for eksempel be dem forestille seg at de kjører langs en fjellvei nær et bratt stup og at det er et gjerde langs veien. Be dem drøfte spørsmål som følgende med en annen: Hvordan er Guds bud som gjerdet? Hvordan har det å adlyde budene velsignet oss? Hvilke andre sammenligninger kan hjelpe oss å forstå hvorfor Gud gir oss bud og hvorfor vi skulle adlyde dem? For å finne noen eksempler kan du be dem gjennomgå ett av budskapene eller se en av videoene i “Støtteressurser”. Be dem dele sammenligningene de finner, og snakke om det de lærer.

  • Drøftingen kan få klassens eller quorumets medlemmer til å snakke om hvordan vi skulle behandle dem som ikke tror eller etterlever noen bud. Du kan be dem se etter råd i president Dallin H. Oaks’ budskap “Ha kjærlighet for andre, og lev med meningsforskjeller”. Du kan gjerne stille spørsmål som disse: Hvordan skulle vi behandle dem som velger å leve annerledes enn vi gjør? Hvordan kan vi se det gode i andre når de tar andre valg enn vi gjør?

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

“I din innsats for å etterleve og undervise mer som Frelseren, vil du uunngåelig noen ganger komme til kort. Bli ikke motløs, men la heller dine feil og svakheter vende deg til vår himmelske Fader og Frelseren” (Undervisning på Frelserens måte, 14).

Skriv ut