Det gamle testamente 2022
8. mai. Hvordan kan jeg vite at Gud har tilgitt meg? 2 Mosebok 35–40; 3 Mosebok 1; 16; 19


“8. mai. Hvordan kan jeg vite at Gud har tilgitt meg? 2 Mosebok 35–40; 3 Mosebok 1; 16; 19”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“8. mai. Hvordan kan jeg vite at Gud har tilgitt meg?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
ung kvinne som ler

8. mai

Hvordan kan jeg vite at Gud har tilgitt meg?

2 Mosebok 35–40; 3 Mosebok 1; 16; 19

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan kan det å vende oss til Herren hjelpe oss å takle våre utfordringer og prøvelser?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem kjenner vi som trenger våre bønner og vårt vennskap?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvilke planer for å dele evangeliet med andre har blitt drøftet på menighetens ungdomsrådsmøter? Hvordan kan klassen eller quorumet engasjere seg?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan det å gjøre slektshistorie styrke vårt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Folk lurer noen ganger på om de har “gjort nok” til å få tilgivelse for sine synder. Selv om det krever innsats å omvende oss, blir vi til syvende og sist ikke tilgitt fordi vi fullfører en sjekkliste eller utfører bestemte oppgaver. Vi blir tilgitt når vi tar imot Jesu Kristi barmhjertighet. Det er på denne måten at vår natur kan bli forandret.

I oldtiden viste Moselovens ritualer og ofre israelittene til Frelserens forsoning. Slik Herren forklarte i 3 Mosebok 16:30: “For på denne dag skal det gjøres soning for dere for å rense dere, så dere blir rene for Herren fra alle deres synder.” Et ritual alene kan naturligvis ikke gi oss tilgivelse for synd. Tilgivelse kommer fra Jesus Kristus. I vår tid retter ordinanser som dåp og nadverden vårt sinn og hjerte mot Frelseren. De hjelper oss å forstå at han alltid vil tilgi oss når vi omvender oss.

Hvordan har vår himmelske Fader hjulpet deg å vite at du har blitt tilgitt? Du kan gjerne studere Mosiah 4:1–3 og president Tad R. Callisters budskap “Jesu Kristi forsoning” (Liahona, mai 2019, 85–87). Dette budskapet kan hjelpe dem du underviser, å forstå at vår himmelske Fader tilgir oss når vi omvender oss.

Bilde
ung person som ber

Vi blir tilgitt når vi tar imot Jesu Kristi barmhjertighet.

Lær sammen

Du kan begynne med å vise bilder av Frelseren i Getsemane og på korset (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 56–57). Be ungdommene granske 3 Mosebok 1:1–9; 16:15–16, 30. Be dem dele ord eller uttrykk som minner dem om Frelserens forsoning. Hvordan hjalp ofrene som er beskrevet i disse versene, israelittene å se frem til Frelserens forsoning? Hva hjelper oss å minnes Frelserens forsoning? Hva hjelper oss å føle Frelserens kjærlighet og tilgivelse? Aktivitetene nedenfor kan hjelpe ungdommene å forstå at Gud vil tilgi oss.

  • En rekke personer i Skriftene beskrev følelsene de hadde da vår himmelske Fader tilga dem. Klassens eller quorumets medlemmer kan lese noen eksempler (se “Støtteressurser”). Be dem lage en liste over ord og uttrykk fra disse versene som beskriver hvordan det føles å få tilgivelse. Du kan gjerne be dem uttrykke med egne ord hvordan tilgivelse føles for dem. Hva kan disse følelsene lære oss om Gud? Kanskje du kan uttrykke dine egne følelser med hensyn til tilgivelse.

  • Noen ganger er ikke folk sikre på at de har blitt tilgitt fordi de ikke er sikre på om de virkelig har omvendt seg. Eldste Dale G. Renlunds budskap “Omvendelse: Et gledelig valg” forklarer hvordan man virkelig omvender seg og mottar Guds tilgivelse (Liahona, nov. 2016, 121–24). Du kan gjerne skrive overskriftene Virkelig omvendelse og Ting som kommer i veien for omvendelse på tavlen. Be dem du underviser, om å finne læresetninger i budskapet som hører hjemme under overskriftene. Hva lærer de tre siste avsnittene av dette budskapet oss om Frelseren og hans tilgivelse?

  • Noen kan ha omvendt seg, men føler seg ikke tilgitt. Dette kan være fordi de ikke har vært i stand til å tilgi seg selv. Rådene i president Tad R. Callisters budskap “Jesu Kristi forsoning” kan hjelpe dem. Klassen eller quorumet kan lese den delen som begynner med “2. Synd.” Be dem finne råd de kan dele med en venn eller et familiemedlem som fremdeles føler skyld selv om han eller hun har omvendt seg. Gi ungdommene tid til å uttrykke sine følelser for Frelseren, som gjorde det mulig for oss å omvende oss og få tilgivelse.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren har lært oss å bruke Skriftene til å finne svar på våre egne spørsmål. Hvordan kan du hjelpe dem du underviser, å ønske å vende seg til Skriftene og profetenes ord når de søker svar?

Skriv ut