Det gamle testamente 2022
22. mai. Hvordan kan jeg vise min takknemlighet til Gud? 5 Mosebok 6–8; 15; 18; 29–30; 34


“22. mai. Hvordan kan jeg vise min takknemlighet til Gud? 5 Mosebok 6–8; 15; 18; 29–30; 34”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“22. mai. Hvordan kan jeg vise min takknemlighet til Gud?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
ung mann som går på en strand

22. mai

Hvordan kan jeg vise min takknemlighet til Gud?

5 Mosebok 6–8; 15; 18; 29–3034

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hva snakket vi om forrige gang, og hvilke oppfordringer eller oppgaver ble gitt? Hva har vi gjort for å handle ifølge disse oppfordringene eller oppgavene?

  • Ha omsorg for de trengende. Hva kan vi gjøre eller si for å rekke ut en hånd til dem som kanskje føler seg alene eller langt borte fra vår himmelske Fader?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi hjelpe andre å føle Jesu Kristi kjærlighet?

  • Forene familier for evigheten. Hvilke forslag kan vi dele med hverandre for å bidra til å styrke våre familier?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Gud våker over oss og velsigner oss hele tiden. Men med alle distraksjonene og fristelsene vi møter, er det lett å glemme ham. Dette skjedde mange ganger for israelittene, også i de vanskelige tidene de hadde mens de vandret i villmarken. Men Herren ledet dem barmhjertig til det lovede land – et sted med mer komfort og mange fristelser, hvor de kunne bli fristet til å glemme ham igjen. Herrens instruksjoner i 5 Mosebok 6 skulle hjelpe israelittene å alltid minnes ham og hans ord (se vers 6–9).

Hvordan kan du ha Herren og hans ord i ditt hjerte – så “du ikke glemmer Herren”? (5 Mosebok 6:12). Hvordan hjelper det å minnes Herren oss å føle takknemlighet i alle livets omstendigheter? Når du forbereder deg til å undervise, kan du vurdere å gjennomgå 5 Mosebok 12: 6–9, 12 og Lukas 17:11–19. Du kan også gjennomgå president Dieter F. Uchtdorfs budskap “Takknemlig i alle omstendigheter” (Liahona, mai 2014, 70–77).

Bilde
en ung kvinne som studerer

Å minnes Herren kan hjelpe oss å føle takknemlighet i alle livets omstendigheter.

Lær sammen

For å innlede en drøfting om å minnes Herren kan du be ungdommene fortelle om erfaringer da de glemte noe viktig. Hva førte det til? Hva skjer når vi glemmer de store tingene Herren har gjort for oss? Be klassen eller quorumet gjennomgå 5 Mosebok 6:4–9, 20–25. Hva lærer disse versene oss om å huske Guds godhet i vårt liv? Velg en eller flere av aktivitetene nedenfor for å hjelpe dem du underviser, å lære å føle mer takknemlighet for Guds godhet og uttrykke sin takknemlighet til ham.

  • Å lese Lukas 17:11–19 sammen kan hjelpe ungdommene å tenke over hvorfor det er viktig for oss å vise vår takknemlighet til Gud. Vurder å stille spørsmål som hjelper dem å se denne historien i sammenheng med sitt eget liv. Hva er for eksempel noen mulige grunner til at ni av de ti spedalske ikke takket Frelseren? Hvorfor unnlater vi noen ganger å uttrykke takknemlighet til Gud? Be dem du underviser, om å tenke på tilfeller da de følte takknemlighet, selv om det var vanskelig. Hvilken virkning har det å uttrykke takknemlighet på oss? Hvorfor er det viktig å uttrykke vår takknemlighet til Gud? (Du finner noen svar i skriftstedhenvisningene i “Støtteressurser”.) Hva kan vi gjøre for å vise vår takknemlighet til Gud?

  • Det er mange salmer som uttrykker lovprisning og takknemlighet, for eksempel “O store Gud” og “Kastes du på bølgen om i livet her” (Salmer, nr. 64, 136). Du kan gjerne be ungdommene granske disse salmene for å finne ting de føler takknemlighet for. Be dem fortelle hva de fant, og forklare hvorfor de er takknemlige for dem. Dere kan gjerne synge noen av disse salmene sammen.

  • President Dieter F. Uchtdorfs budskap “Takknemlig i alle omstendigheter” hjelper oss å forstå hvordan vi kan være mer takknemlige. Én måte å hjelpe ungdommene å lære av dette budskapet på, er å dele dem i små grupper og gi hver gruppe én del av budskapet. Be dem dele ord eller uttrykk eller en setning de føler sammenfatter det president Uchtdorf underviste. Be dem dele noe de har lært om takknemlighet. De kan også se videoen “President Russell M. Nelson on the Healing Power of Gratitude” [President Russell M. Nelson om den helbredende kraften i takknemlighet] ChurchofJesusChrist.org). Hva kan vi gjøre for å bli “takknemlige i alle omstendigheter”, uansett hva de måtte være? Hvilke eksempler har vi sett på mennesker som er takknemlige til tross for sine vanskelige omstendigheter?

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren kjente sine tilhengere og visste hvem de kunne bli. Denne kunnskapen påvirket måten han underviste dem på. Hvordan kan du lære om interessene, behovene og utfordringene til dem du underviser, slik at du kan undervise dem mer effektivt?

Skriv ut