Det gamle testamente 2022
12. juni. Hvordan hører jeg Herrens røst? Rut; 1 Samuel 1–3


“12. juni. Hvordan hører jeg Herrens røst? Rut; 1 Samuel 1–3”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“12. juni. Hvordan hører jeg Herrens røst?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
familie som studerer Skriftene

12. juni

Hvordan hører jeg Herrens røst?

Rut; 1 Samuel 1–3

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvilke opplevelser har nylig styrket vårt vitnesbyrd?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem trenger vår hjelp og våre bønner? Hva føler vi oss tilskyndet til å gjøre for å hjelpe dem?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi være et lys for familiemedlemmer eller venner som ikke deler vår tro?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi vise familien vår større kjærlighet og støtte og gjøre en positiv forskjell i hjemmet?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Mange i klassen eller quorumet kan kanskje kjenne seg igjen i Samuel som gutt. Da Herren talte til ham, hadde Samuel ennå ikke nok erfaring med åpenbaring til å gjenkjenne Herrens røst. Samuels veileder, Eli, var i stand til å hjelpe Samuel å lære å gjenkjenne denne røsten. I likhet med Eli har du anledning til å vitne for dem du underviser, om at Herren ønsker å tale til dem. Du kan hjelpe dem å lære å gjenkjenne Herrens røst, selv om du også lærer å høre ham. Sammen kan dere studere det hans profeter har undervist om personlig åpenbaring. Og dere kan lære å si til Herren, slik Samuel gjorde: “Tal, din tjener hører” (1 Samuel 3:10).

I tillegg til å lese 1 Samuel 3 denne uken kan du forberede deg til å undervise ved å lese president Russell M. Nelsons budskap “Hør Ham” (Liahona, mai 2020, 88–92).

Bilde
ung mann som studerer Skriftene

President Russell M. Nelson har bedt oss “øke [vår] åndelige kapasitet til å motta åpenbaring”.

Lær sammen

For å forberede dem du underviser, kan du vurdere å be dem gjennomgå 1 Samuel 3:1–14 til drøftingen i dag. Be dem fortelle hva denne beretningen lærer dem om å høre Herrens røst. Hva er noen andre måter Herren kommuniserer med oss på? Følgende aktiviteter kan hjelpe ungdommene å styrke sin forståelse av personlig åpenbaring.

  • Her er én måte å hjelpe dem du underviser, å forstå hvordan de kan motta åpenbaring. Du kan gjerne skrive skriftstedhenvisningene som er foreslått i “Støtteressurser”, på tavlen (eller andre du kan). Be ungdommene lese hvert skriftsted. De kan så skrive på tavlen ved siden av hver henvisning hva dette skriftstedet lærer oss om å motta personlig åpenbaring. Be dem fortelle om erfaringer de har hatt med å søke og motta åpenbaring. Når det passer, kan du fortelle om dine egne erfaringer.

  • Vi mottar store velsignelser når vi lærer å høre Herrens røst. Du kan gjerne innlede en drøfting om dette ved å be ungdommene fortelle hvorfor de kan trenge åpenbaring. Be dem så granske president Russell M. Nelsons budskap “Hør Ham”. Be dem se etter råd som hjelper dem å forstå hvordan de kan høre Herrens røst. Du kan også vise en eller flere videoer fra samlingen “Hear Him” [Hør Ham] (ChurchofJesusChrist.org/media). Hvorfor er det så viktig for oss å lære å høre Herrens røst? Oppfordre ungdommene til å skrive ned det de lærer, i dagbøkene sine eller på papirlapper som de kan henge opp hjemme.

  • Ungdommene du underviser, har kanskje lurt på hvordan de kan vite når Den hellige ånd snakker til dem. Vurder å vise videoene “How Can I Tell the Difference between the Holy Spirit and My Emotions?” [Hvordan kan jeg vite forskjellen på Den hellige ånd og mine egne følelser?] og “How Can I Feel the Holy Spirit More Often?” [Hvordan kan jeg føle Den hellige ånd oftere?] fra “Ansikt til ansikt med president Eyring og eldste Holland” (ChurchofJesusChrist.org). Hva lærer disse videoene oss om å skjelne mellom Åndens tilskyndelser og våre egne tanker? Klassens eller quorumets medlemmer kan gjerne fortelle hvordan de ville svare en venn som har spørsmål som ligner dem som drøftes i disse videoene.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Skriv ut