Det gamle testamente 2022
26. juni. Hvorfor er kyskhet viktig i Guds plan? 2 Samuel 5–7; 11–12; 1 Kongebok 3; 8; 11


“26. juni. Hvorfor er kyskhet viktig i Guds plan? 2 Samuel 5–7; 11–12; 1 Kongebok 3; 8; 11”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“26. juni. Hvorfor er kyskhet viktig i Guds plan?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
ungdom som sitter på en bro

26. juni

Hvorfor er kyskhet viktig i Guds plan?

2 Samuel 5–7; 11–12; 1 Kongebok 3; 8; 11

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan har vi kommet nærmere Frelseren? Hvordan prøver vi å bli mer lik ham?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem har vi tenkt på i det siste? Hvordan kan vi hjelpe disse?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi besvare våre venners spørsmål om Kirken på en måte som styrker deres tro på Frelseren?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi få bedre kontakt med andre familiemedlemmer, for eksempel besteforeldre og søskenbarn?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Vår himmelske Fader, som ønsker at vi skal være lykkelige, ga oss kyskhetsloven. Og Satan, som ønsker at vi skal være ulykkelige, lærer oss at denne loven ikke er viktig. Han gjør alt han kan for å friste oss til å begå seksuell synd. Unge mennesker kan bli påvirket av bilder og budskap som er i strid med det Gud lærer oss om seksualitet. Vi må alle være forsiktige med slike fristelser og gjøre vårt beste for å holde våre tanker, ord og handlinger rene hele livet. Vi lærer dette av kong Davids sørgelige erfaring. Han var et eksempel på stor trofasthet. Men han ga etter for fristelser og brøt kyskhetsloven (se 2 Samuel 11:1–5).

Du kan forberede deg til å undervise ved å lese 2 Samuel 11, eldste David A. Bednars budskap “Vi tror at vi må være kyske” (Liahona, mai 2013, 41–44) og andre ressurser om kyskhet. Hva kan inspirere klassens eller quorumets medlemmer til å se kyskhet slik Gud ser det? Hva kan hjelpe dem å forkaste Satans syn på det?

Bilde
unge menn i en klasse

For å holde oss trofaste mot Guds kyskhetslov skulle vi hver dag gjøre vårt beste for å holde våre tanker, ord og handlinger rene.

Lær sammen

Her er én måte å presentere emnet kyskhet på mens du hjelper dem du underviser, å gjennomgå det de har lest i Skriftene. Skriv David og Josef på tavlen. Gjennomgå så 2 Samuel 11:1–5 og 1 Mosebok 39:7–12 sammen. Hvordan reagerte David og Josef på fristelsen til å begå seksuell synd? Hva kan vi lære av deres eksempel? Bruk følgende aktiviteter eller noen av dine egne til å inspirere til ytterligere drøfting om hvorfor kyskhet er viktig i Guds plan.

  • Ungdommene du underviser, kan ha nytte av å definere Herrens norm for seksuell renhet. Be dem gjennomgå “Seksuell renhet” i Til styrke for ungdom ([hefte, 2011], 35–37) eller det fjerde avsnittet av “Familien – en erklæring til verden” (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan er Herrens læresetninger om seksualitet forskjellig fra det Satan ønsker at vi skal tro? Ungdommene kan gjennomgå “Familien – en erklæring til verden” og se etter uttalelser som forklarer hvorfor seksuell renhet er viktig for vår himmelske Faders plan for lykke. Hva kan disse uttalelsene lære oss som hjelper oss å leve rettskaffent i dagens samfunn?

  • Noen ganger forstår ikke andre våre moralnormer, spesielt fordi disse normene er så forskjellige fra det mange tror. Hvordan kan vi svare på spørsmålene deres? Hva lærer vi av eldste og søster Renlund i videoen “Why Is It Important to Live the Law of Chastity?” [Hvorfor er det viktig å etterleve kyskhetsloven?] fra “Ansikt til ansikt med eldste og søster Renlund” (ChurchofJesusChrist.org). Ungdommene kan også granske skriftstedene i “Støtteressurser” for å finne uttalelser som beskriver velsignelsene ved kyskhet. Du kan gjerne be dem uttrykke sine tanker om hvorfor de velger å adlyde Herrens norm for seksualmoral.

  • Populærkulturen lærer oss ofte at det ikke er nødvendig å være seksuelt ren. Men kulturen ignorerer sannheter om velsignelsene ved kyskhet og farene ved umoral. For å lære mer om disse sannhetene kan ungdommene studere eldste David A. Bednars budskap “Vi tror at vi må være kyske”. Noen kan studere delen “Motstanderens hensikt”, og andre kan studere “Velsignelsene ved å være kysk”. Deretter kan de dele med hverandre hva de har lært. Be dem skrive ned en setning fra dette budskapet som de ønsker å huske neste gang de kommer ut for falske budskap om seksualitet. Du kan også vise dem til delen med tittelen “Omvendelsens prinsipp”. Drøft hvordan Frelseren kan lege alle dem som ønsker å omvende seg fra seksuell synd. Minn dem du underviser på at de kan snakke med sine foreldre eller biskopen hvis de har spørsmål eller trenger å omvende seg.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

I enhver sammenheng var Frelseren et eksempel og en mentor. Han lærte sine disipler å be ved å be sammen med dem. Han lærte dem å vise kjærlighet og yte tjeneste ved måten han elsket og betjente dem på. Han lærte dem hvordan de skulle undervise i hans evangelium ved måten han underviste i det på.

Skriv ut