Gamla testamentet 2022
8 maj. Hur vet jag att Gud har förlåtit mig? 2 Moseboken 35–40; 3 Moseboken 1; 16; 19


”8 maj. Hur vet jag att Gud har förlåtit mig? 2 Moseboken 35–40; 3 Moseboken 1; 16; 19”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”8 maj. Hur kan jag veta att Gud har förlåtit mig?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
ung kvinna som skrattar

8 maj

Hur vet jag att Gud har förlåtit mig?

2 Moseboken 35–40; 3 Moseboken 1; 1619

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Hur kan vi få hjälp att hantera våra utmaningar och prövningar genom att vända oss till Herren?

  • Ta hand om behövande. Vem känner vi till som behöver våra böner och vår vänskap?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Vilka planer på att dela evangeliet har diskuterats i församlingens ungdomsråd? Hur kan vår klass eller vårt kvorum engagera sig?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi stärka våra relationer med vår himmelske Fader och Jesus Kristus genom att släktforska?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Människor undrar ibland om de har ”gjort tillräckligt” för att få förlåtelse för sina synder. Även om omvändelse kräver ansträngningar blir vi i slutändan inte förlåtna för att vi bockar av en lista eller gör vissa saker. Vi blir förlåtna i och med att vi tar emot den nåd som Jesus Kristus erbjuder. Det är på så sätt vår natur kan förändras.

I forna tider var Moses lags ritualer och offergåvor sinnebilder för israeliterna för Frälsarens försoning. Som Herren förklarade i 3 Moseboken 16:30: ”För på den dagen ska försoning bringas för att rena er. Från alla era synder ska ni renas inför HERRENS ansikte.” Självklart kan inte en ritual i sig ge oss förlåtelse för synd. Förlåtelse kommer från Jesus Kristus. I vår tid vänder förrättningar som dopet och sakramentet våra tankar och hjärtan till Frälsaren. De hjälper oss förstå att han alltid kommer att förlåta oss när vi omvänder oss.

Hur har din himmelske Fader hjälpt dig veta att du har blivit förlåten? Studera gärna Mosiah 4:1–3 och president Tad R. Callisters tal ”Jesu Kristi försoning” (Liahona, maj 2019, s. 85–87). Det här talet kan hjälpa dem du undervisar att förstå att vår himmelske Fader förlåter oss när vi omvänder oss.

Bild
ung person som ber

Vi blir förlåtna i och med att vi tar emot den nåd som Jesus Kristus erbjuder.

Lär tillsammans

Du kan inleda med att visa upp bilder av Frälsaren i Getsemane och på korset (se Evangeliebilder, nr 56–57). Be ungdomarna att söka i 3 Moseboken 1:1–9; 16:15–16, 30. Be dem dela med sig av fraser som påminner dem om Frälsarens försoning. Hur hjälpte de offer som beskrivs i de här verserna israeliterna att se framåt, mot Frälsarens försoning? Vad hjälper oss att minnas Frälsarens försoning? Vad hjälper oss att känna Frälsarens kärlek och förlåtelse? Aktiviteterna nedan kan hjälpa ungdomarna att bättre förstå att Gud förlåter oss.

  • Ett antal personer i skrifterna beskrev känslorna de fick när vår himmelske Fader förlät dem. Din klass eller ditt kvorum skulle kunna läsa några exempel (se ”Stödresurser”). Be dem göra en lista över fraser från de här verserna som beskriver hur det känns att bli förlåten. Du kan be dem uttrycka med egna ord hur förlåtelse känns för dem. Vad kan vi lära oss om Gud av de här känslorna? Dela gärna med dig av dina egna känslor för förlåtelse.

  • Ibland är människor inte säkra på om de har blivit förlåtna eftersom de inte är säkra på att de verkligen har omvänt sig. Äldste Dale G. Renlunds tal ”Omvändelse: Ett glädjefyllt val” förklarar hur man verkligen omvänder sig och tar emot Guds förlåtelse (Liahona, nov. 2016, s. 121–124). Du kan på tavlan skriva rubrikerna Sann omvändelse och Sådant som hindrar oss från att omvända oss. Be dem du undervisar att söka efter lärdomar i talet som passar in under rubrikerna. Vad får vi veta om Frälsaren och hans förlåtelse i de sista tre styckena av det här talet?

  • En del människor har kanske omvänt sig men känner sig inte förlåtna. Det kan bero på att de inte har kunnat förlåta sig själva. Lärdomarna i president Tad R. Callisters tal ”Jesu Kristi försoning” skulle kunna hjälpa dem. Din klass eller ditt kvorum kan gärna läsa avsnittet som börjar med ”2. Synden”. Be dem hitta råd som de skulle kunna ge till en vän eller familjemedlem som fortfarande känner skuld även efter att ha omvänt sig. Ge ungdomarna tid till att dela med sig av sina känslor för Frälsaren, som gjorde det möjligt för oss att omvända oss och få förlåtelse.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren har lärt oss att använda skrifterna för att finna svar på våra egna frågor. Hur kan du hjälpa dem du undervisar att få en önskan att vända sig till skrifterna och profeternas ord i sitt sökande efter svar?

Skriv ut