Gamla testamentet 2022
22 maj. Hur kan jag visa Gud min tacksamhet? 5 Moseboken 6–8; 15; 18; 29–30; 34


”22 maj. Hur kan jag visa Gud min tacksamhet? 5 Moseboken 6–8; 15; 18; 29–30; 34”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”22 maj. Hur kan jag visa Gud min tacksamhet?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
ung man som går på en strand

22 maj

Hur kan jag visa Gud min tacksamhet?

5 Moseboken 6–8; 15; 18; 29–3034

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Vad diskuterade vi förra gången och vilka uppmaningar eller uppdrag resulterade det i? Vad har vi gjort för att handla efter de här uppmaningarna eller uppdragen?

  • Ta hand om behövande. Vad kan vi göra eller säga för att nå ut till dem som kanske känner sig ensamma eller långt ifrån sin himmelske Fader?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi på olika sätt hjälpa andra att känna Jesu Kristi kärlek?

  • Förena familjer för evigheten. Vad kan vi ge varandra för förslag på hur vi kan bidra till att stärka våra familjer?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Gud vakar ständigt över oss och välsignar oss. Men med alla distraktioner och frestelser vi möter är det lätt att glömma bort honom. Det hände israeliterna många gånger, inte minst under de svåra tider de upplevde när de vandrade i öknen. Men Herren ledde dem i barmhärtighet till det utlovade landet – en plats som bjöd på större bekvämlighet och många frestelser, där de kunde bli frestade att glömma honom igen. Herrens befallningar i 5 Moseboken 6 var avsedda att hjälpa israeliterna att ständigt minnas honom och hans ord (se v. 6–9).

Hur lägger du Herren och hans ord på hjärtat – så ”att du inte glömmer HERREN” (5 Mos. 6:12)? Hur kan vi genom att minnas Herren få hjälp att känna tacksamhet i livets alla omständigheter? När du förbereder dig för att undervisa kan du gärna titta igenom 5 Moseboken 12:6–9, 12 och Lukas 17:11–19. Du kan också gå igenom president Dieter F. Uchtdorfs tal ”Tacksam under alla förhållanden” (Liahona, maj 2014, s. 70–77).

Bild
ung kvinna som studerar

Genom att minnas Herren kan vi lättare känna tacksamhet i livets alla omständigheter.

Lär tillsammans

För att inleda en diskussion om att minnas Herren kan du be ungdomarna dela med sig av erfarenheter de haft av att glömma något viktigt. Vad blev följden av det? Vad händer när vi glömmer de stora ting som Herren har gjort för oss? Be din klass eller ditt kvorum att gå igenom 5 Moseboken 6:4–9, 20–25. Vad lär de här verserna oss om att minnas Guds godhet i våra liv? Välj minst en av aktiviteterna nedan för att hjälpa dem du undervisar att lära sig känna större tacksamhet för Guds godhet och uttrycka sin tacksamhet till honom.

  • Genom att ni läser Lukas 17:11–19 tillsammans kan ungdomarna få hjälp att komma på varför det är viktigt för oss att visa Gud vår tacksamhet. Ställ gärna frågor som hjälper dem koppla den här berättelsen till sina egna liv. Vad kan det till exempel finnas för orsaker till att nio av de tio spetälska inte tackade Frälsaren? Varför gör vi ibland misstaget att inte uttrycka tacksamhet till Gud? Be dem du undervisar att tänka på tillfällen då de har känt sig tacksamma, även när det var svårt. Vilken inverkan har det på oss när vi uttrycker tacksamhet? Varför är det viktigt att uttrycka vårt tack till Gud? (Se skriftställehänvisningarna i ”Stödresurser” för några svar.) Vad kan vi göra för att visa vår tacksamhet till Gud?

  • Det finns många psalmer som uttrycker lovprisningar och tacksamhet, såsom ”O store Gud” och ”Räkna Guds gåvor” (Psalmer, nr 48, 167). Be gärna ungdomarna söka i texterna till de här psalmerna efter sådant som de känner tacksamhet för. Be dem berätta vad de hittat och förklara varför de är tacksamma för detta. Ni kan sjunga några av de här psalmerna tillsammans.

  • President Dieter F. Uchtdorfs tal ”Tacksam under alla förhållanden” hjälper oss förstå hur vi kan vara mer tacksamma. Ett sätt att hjälpa ungdomarna lära sig av det här talet är att dela upp dem i små grupper och ge varje grupp en del av talet. Be dem dela med sig av en fras eller mening som de tycker sammanfattar det som president Uchtdorf lärde. Be dem berätta något som de lärde sig om tacksamhet. De kan också se videon ”President Russell M. Nelson: Tacksamhetens helande kraft” (JesuKristiKyrka.org). Vad kan man göra för att bli ”tacksam under alla förhållanden” oavsett vilka de är? Vilka exempel har vi sett på människor som är tacksamma trots sina svåra omständigheter?

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren kände sina efterföljare och visste vilka de kunde bli. Den kunskapen påverkade hans sätt att undervisa dem. Hur kan du ta reda på vilka intressen, behov och utmaningar personerna du undervisar har, så att du kan undervisa dem mer effektivt?

Skriv ut