Gamla testamentet 2022
12 juni. Hur hör jag Herrens röst? Rut; 1 Samuelsboken 1–3


”12 juni. Hur hör jag Herrens röst? Rut; 1 Samuelsboken 1–3”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”12 juni. Hur hör jag Herrens röst?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
familj som studerar skrifterna

12 juni

Hur hör jag Herrens röst?

Rut; 1 Samuelsboken 1–3

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Vilka upplevelser nyligen har stärkt våra vittnesbörd?

  • Ta hand om behövande. Vilka behöver vår hjälp och våra böner? Vad känner vi oss manade att göra för att hjälpa dem?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi vara ett ljus för släktingar eller vänner som inte tror som vi?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi visa mer kärlek och stöd för våra familjer och göra positiv skillnad i våra hem?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Många av dina klass- eller kvorummedlemmar kan kanske relatera till pojken Samuel. När Herren talade till Samuel hade Samuel ännu inte tillräckligt mycket erfarenhet av uppenbarelse för att känna igen Herrens röst. Samuels mentor, Eli, hjälpte Samuel att lära sig känna igen den här rösten. Precis som Eli har du möjlighet att vittna för dem du undervisar om att Herren vill tala till dem. Du kan hjälpa dem att lära sig känna igen Herrens röst, fastän du också håller på att lära dig det. Tillsammans kan ni studera vad hans profeter har undervisat om personlig uppenbarelse. Och ni kan lära er att liksom Samuel säga till Herren: ”Tala, din tjänare hör” (1 Sam. 3:10).

Förutom att läsa 1 Samuelsboken 3 den här veckan kan du förbereda din undervisning genom att läsa president Russell M. Nelsons tal ”Hör honom” (Liahona, maj 2020, s. 88–92).

Bild
ung man studerar skrifterna

President Russell M. Nelson har bett oss att ”öka [vår] andliga kapacitet att ta emot uppenbarelse”.

Lär tillsammans

För att förbereda dem du undervisar för diskussionen i dag kan du be dem läsa 1 Samuelsboken 3:1–14. Be dem berätta vad de lär sig av den här redogörelsen om att höra Herrens röst. Vad finns det för ytterligare sätt som Herren kommunicerar med oss på? Följande aktiviteter kan hjälpa ungdomarna att få ökad kunskap om personlig uppenbarelse.

  • Här är ett sätt att hjälpa dem du undervisar att bättre förstå hur man tar emot uppenbarelse. Du kan skriva upp skriftställehänvisningarna som föreslås i ”Stödresurser” (eller andra du känner till) på tavlan. Be ungdomarna läsa vart och ett av skriftställena. De kan sedan skriva på tavlan intill varje hänvisning vad det skriftstället lär oss om att ta emot personlig uppenbarelse. Be dem dela med sig av upplevelser de haft av att söka och ta emot uppenbarelse. Berätta också, med omdöme, om egna upplevelser.

  • Vi får stora välsignelser när vi lär oss att höra Herrens röst. Inled gärna en diskussion om det här genom att be ungdomarna föreslå orsaker till att de kan behöva uppenbarelse. Be dem sedan titta i president Russell M. Nelsons tal ”Hör honom”. Be dem titta efter lärdomar som hjälper dem förstå hur de kan höra Herrens röst. Du kan också visa en eller flera videor från samlingen ”Hör honom” (JesuKristiKyrka.org). Varför är det så viktigt för oss att lära oss höra Herrens röst? Uppmuntra ungdomarna att anteckna vad de lär sig i sina anteckningsböcker eller på papperslappar att sätta upp hemma.

  • Ungdomarna du undervisar kan ha undrat hur de ska kunna veta när den Helige Anden talar till dem. Visa gärna videorna ”How Can I Tell the Difference between the Holy Ghost and My Emotions?” och ”How Can I Feel the Holy Ghost More Often?” från ”Face to Face with President Eyring and Elder Holland” (ChurchofJesusChrist.org). Vad lär vi oss av de här videorna om att skilja mellan Andens maningar och våra egna tankar? Klass- eller kvorummedlemmarna kan gärna berätta hur de skulle svara en vän som har frågor liknande dem som togs upp i de här videorna.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Skriv ut