Gamla testamentet 2022
26 juni. Varför är kyskheten så viktig i Guds plan? 2 Samuelsboken 5–7; 11–12; 1 Kungaboken 3; 8; 11


”26 juni. Varför är kyskheten så viktig i Guds plan? 2 Samuelsboken 5–7; 11–12; 1 Kungaboken 3; 8; 11”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”26 juni. Varför är kyskheten så viktig i Guds plan?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
ungdomar som sitter på en bro

26 juni

Varför är kyskheten så viktig i Guds plan?

2 Samuelsboken 5–7; 11–12; 1 Kungaboken 3; 811

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Hur har vi kommit närmare Frälsaren? Hur försöker vi vara mer som han?

  • Ta hand om behövande. Vilka har vi tänkt på den senaste tiden? Hur kan vi hjälpa de här individerna?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi besvara våra vänners frågor om kyrkan på ett sätt som stärker deras tro på Frälsaren?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi på olika sätt få bättre kontakt med släktingar, såsom far- och morföräldrar och kusiner?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Vår himmelske Fader, som vill att vi ska vara lyckliga, gav oss kyskhetslagen. Och Satan, som vill att vi ska vara olyckliga, lär oss att den här lagen inte är viktig. Han gör allt han kan för att fresta oss att begå sexuella synder. Unga människor kan påverkas av bilder och budskap som motsäger det som Gud lär om sexualitet. Var och en av oss behöver akta sig för sådana frestelser och sträva efter att hålla sina tankar, ord och gärningar rena under hela livet. Vi lär oss den här läxan av kung Davids sorliga erfarenhet. Han var ett exempel på stor trofasthet. Men han gav efter för frestelse och bröt mot kyskhetslagen (se 2 Sam. 11:1–5).

Du kan förbereda dig för att undervisa genom att läsa 2 Samuel 11, äldste David A. Bednars tal ”Vi tror på att vara kyska” (Liahona, maj 2013, s. 41–44) och andra resurser om kyskhet. Vad kan inspirera klass- eller kvorummedlemmarna att se på kyskheten så som Gud ser på den? Vad kan hjälpa dem förkasta Satans sätt att se på den?

Bild
unga män under en lektion

För att hålla oss trofasta mot Guds kyskhetslag bör vi varje dag sträva efter att hålla våra tankar, ord och gärningar rena.

Lär tillsammans

Här är ett sätt att introducera ämnet kyskhet samtidigt som du hjälper dem du undervisar att tänka på vad de har läst i skrifterna. Skriv namnen David och Josef på tavlan. Gå sedan tillsammans igenom 2 Samuelsboken 11:1–5 och 1 Moseboken 39:7–12. Hur hanterade David respektive Josef frestelsen att begå sexuell synd? Vad lär vi oss av deras olika exempel? Använd följande aktiviteter eller en egen för att inspirera till ytterligare diskussion om varför kyskheten är viktig i Guds plan.

  • Det kan vara nyttigt för ungdomarna du undervisar att definiera Herrens normer för sexuell renhet. Be dem titta igenom ”Sexuell renhet” i Vägledning för de unga ([häfte, 2011], s. 35–37) eller det fjärde stycket i ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” (JesuKristiKyrka.org). Hur skiljer sig Herrens lärdomar om sexualitet från vad Satan vill att vi ska tro? Ungdomarna kan gärna titta i ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” efter uttalanden som förklarar varför sexuell renhet är viktig i vår himmelske Faders plan för vår lycka. Vad kan vi lära oss av de här uttalandena som hjälper oss leva rättfärdigt i dagens värld?

  • Ibland förstår inte andra våra moralnormer, speciellt inte eftersom de här normerna skiljer sig så mycket från vad många människor anser. Hur kan vi besvara deras frågor? Vad lär vi oss av äldste och syster Renlund i videon ”Why Is It Important to Live the Law of Chastity?” från ”Face to Face with Elder and Sister Renlund” (ChurchofJesusChrist.org). Ungdomarna kan också söka i skriftställena i ”Stödresurser” efter meningar som beskriver välsignelserna av kyskhet. Du kan be dem dela med sig av sina tankar om varför de väljer att hålla sig till Herrens normer för sexuell renhet.

  • Populärkulturen lär ofta att man inte behöver vara sexuellt ren. Men kulturen ignorerar sanningarna om välsignelserna av kyskhet och farorna med omoral. För att få veta mer om de här sanningarna kan ungdomarna studera äldste David A. Bednars tal ”Vi tror på att vara kyska”. Några av dem kan studera avsnittet ”Motståndarens uppsåt” och andra kan studera ”Kyskhetens välsignelser”. Sedan kan de berätta för varandra vad de lärt sig. Uppmuntra dem att skriva ner en mening från det här talet som de vill komma ihåg nästa gång de stöter på falska budskap om sexualitet. Du kan också uppmärksamma dem på avsnittet med titeln ”Omvändelsens princip”. Diskutera hur Frälsaren kan hela alla dem som vill omvända sig från sexuella synder. Påminn dem du undervisar om att de kan prata med sina föräldrar eller med biskopen om de har frågor eller behöver omvända sig.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

I alla sammanhang var Frälsaren ett föredöme och en mentor. Han lärde sina lärjungar att be genom att be med dem. Han lärde dem att älska och tjäna genom sitt sätt att älska och betjäna dem. Han lärde dem hur man undervisar om hans evangelium genom sitt sätt att undervisa om det.

Skriv ut