Gamla testamentet 2022
10 juli. Varför är det viktigt att följa Guds levande profeter? 2 Kungaboken 2–7


”10 juli. Varför är det viktigt att följa Guds levande profeter? 2 Kungaboken 2–7”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”10 juli. Varför är det viktigt att följa Guds levande profeter? Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
ungdom som ser på generalkonferensen på telefonen

10 juli

Varför är det viktigt att följa Guds levande profeter?

2 Kungaboken 2–7

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Vad har biskopsrådet diskuterat på församlingens ungdomsråd? Vad kan vi göra med utgångspunkt i den här diskussionen?

  • Ta hand om behövande. Hur kan vi räcka ut en hand till människor på ett kristuslikt sätt när vi ser ett behov och inte vet vad vi ska säga?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Vad har vi funnit i Jesu Kristi evangelium som ger oss glädje? Hur kan vi dela med oss av den glädjen till andra?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi på olika sätt få bättre kontakt med släktingar, såsom far- och morföräldrar och kusiner?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Det kan finnas lite av den spetälske Naaman i oss alla (se 2 Kung. 5:1–15). Precis som Naaman, som blev arg när profeten Elisha sa att han bara skulle tvätta sig i en flod för att bli botad, förstår vi kanske inte alltid orsakerna till våra profeters maningar. Vi tycker kanske att en del av deras maningar inte verkar så vettiga och därför inte gäller oss. Men Gud utlovar stora välsignelser om vi är ödmjuka nog att följa profeten (se L&F 21:4–7). Hur har du kommit närmare Herren genom att följa profeten? Vilka andra exempel från 2 Kungaboken 4–6 visar hur vi blir välsignade när vi följer levande profeter?

När du förbereder dig för att undervisa om välsignelserna av att följa levande profeter, så tänk på de utmaningar som ungdomarna stöter på. Hur kan de få hjälp med de här utmaningarna genom att följa profeten? Du kan också läsa äldste Neil L. Andersens tal ”Guds profet” (Liahona, maj 2018, s. 24–27) eller äldste L. Whitney Claytons tal ”Gör vad han än säger till er” (Liahona, maj 2017, s. 97–99).

Bild
unga män under en lektion

Genom att följa profeten kan unga människor få hjälp med de utmaningar de stöter på.

Lär tillsammans

För att inleda en diskussion kan du be varje klass- eller kvorummedlem (eller små grupper) att gå igenom en av följande redogörelser: 2 Kungaboken 4:1–7; 5:6–14; 6:8, 13–17. Be dem titta efter något som inspirerar dem att läsa och följa nuvarande profeters och apostlars lärdomar. Efter att varje grupp har berättat om något de hittat kan du be några ungdomar att avsluta den här meningen: ”När jag följer de levande profeterna och apostlarna, så …” För att fortsätta diskussionen om att följa profeter väljer du minst ett av följande förslag.

  • Eftersom levande profeter endast finns i Herrens återställda kyrka får dina klass- eller kvorummedlemmar kanske tillfälle att besvara andras frågor om levande profeter. Du kan på tavlan skriva upp följande frågor som människor kan ha om levande profeter: Varför har ni en profet? Hur väljs en profet? Hur vet du att profeten verkligen talar för Gud? Ungdomarna kan söka efter svar på de här frågorna i resurserna under ”Stödresurser”. De kan öva på att besvara de här frågorna och andra de har, med hjälp av sanningarna de hittar och med sina egna tankar och upplevelser.

  • Hur kan vår levande profets ord hjälpa oss när vi råkar ut för personliga svårigheter? För att hjälpa ungdomarna besvara den här frågan kan du be dem göra en lista på tavlan över några av de råd och uppmaningar som profeten gav oss under den senaste generalkonferensen. Vad har vi gjort för att handla efter hans råd och uppmaningar? Vilka förändringar i våra liv har vi sett på grund av de här ansträngningarna? Du kan be någon berätta hur han eller hon själv har upplevt att profetens råd har varit till hjälp i en personlig utmaning.

  • Hur kan du hjälpa dem du undervisar att förstå att de genom att följa profeten får hjälp att komma närmare Frälsaren? Ett sätt kan vara att ge dem varsitt litet kort och be dem läsa delar av äldste Neil L. Andersens tal ”Guds profet”. På ena sidan av kortet kan de skriva något de lärde sig om hur profeten kan hjälpa dem att komma närmare Kristus. På andra sidan av kortet kan de skriva något de känner sig inspirerade att göra för att följa profeten. Låt dem berätta vad de skrivit.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

  • Gary E. Stevenson, ”En profets hjärta”, Liahona, maj 2018, s. 17–20 (Hur en profet väljs ut)

Undervisa på Frälsarens sätt

”Sann omvändelse innebär mer än att bara känna att Anden bekräftar sanning för vår själ. Vi måste också agera på de sanningarna. Hjälp dina elever att känna och identifiera Anden, men hjälp dem också att agera på de maningar de får” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 10).

Skriv ut