Gamla testamentet 2022
24 juli. Vilka välsignelser kommer av att ta emot templets förrättningar? Esra 1; 3–7; Nehemja 2; 4–6; 8


”24 juli. Vilka välsignelser kommer av att ta emot templets förrättningar? Esra 1; 3–7; Nehemja 2; 4–6; 8”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”24 juli. Vilka välsignelser kommer av att ta emot templets förrättningar?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
tempel

24 juli

Vilka välsignelser kommer av att ta emot templets förrättningar?

Esra 1; 3–7; Nehemja 2; 4–6; 8

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Hur har vi sett Herrens hand i våra liv?

  • Ta hand om behövande. Hur kan vi stödja varandra i det som vi går igenom?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi bli bättre på att använda tekniken som verktyg för att sprida evangeliet?

  • Förena familjer för evigheten. Vad gör vi för att hjälpa våra familjer att komma till Kristus?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

När judarna återvände från sin exil i Babel fann de Jerusalem och dess tempel i ruiner (se 2 Kung. 25:1–10; 2 Krön. 36:17–19). Folket längtade efter att bygga upp templet igen. Så, inom en kort tid påbörjade de processen att bygga upp det igen och gladde sig när templet färdigställdes (se Esra 3:8–13; 6:16–22). I vår tid bygger även vi, som Guds förbundsfolk, tempel och gläds när ett nytt tempel byggs. Varför gör vi det? För att tempelförrättningar leder till vår himmelske Faders största välsignelser. De ger andlig kraft. De ger oss vägledning. Och de hjälper oss att bli som Gud och ta emot allt som han har. (Se L&F 84:19–22; 109:22–26.)

Hur ska du hjälpa ungdomarna att längta efter templet såsom israeliterna gjorde? Hur ska du hjälpa dem att helhjärtat längta efter att ingå förbund med Gud i hans heliga hus? När du förbereder dig för att undervisa kan du gå igenom president Thomas S. Monsons tal ”Templets välsignelser” (Liahona, maj 2015, s. 91–93) och artikeln ”Why Ordinances and Covenants Matter” på temples.ChurchofJesusChrist.org.

Bild
ungdomar utanför templet

Tempelförrättningar hjälper oss att bli som Gud och ta emot allt som han har.

Lär tillsammans

För att hjälpa klass- eller kvorummedlemmarna att se fram emot välsignelserna de kan få ta emot genom templets förrättningar kan du be dem läsa Esra 3:10–13; 6:16, 21–22. Be dem dela med sig av ord eller meningar som visar hur de forntida judarna kände inför att få bygga upp sitt tempel igen. Varför är byggandet av ett tempel något att fira? Hur kan våra tempel och arbetet vi utför i dem hjälpa oss att komma närmare Frälsaren? Här är några fler förslag för att hjälpa ungdomar förstå välsignelserna de kan ta emot i templet.

  • När Joseph Smith invigde templet i Kirtland uppsände han den invigningsbön som finns i Läran och förbunden 109. Den här bönen beskriver många av de välsignelser vi kan ta emot genom templets förrättningar. Klass- eller kvorummedlemmarna kan söka i delar av den här bönen, särskilt i vers 12–26, efter de välsignelser som Joseph Smith bad om. De kan skriva upp de här välsignelserna på tavlan. Du kan uppmana ungdomarna att prata om hur var och en av de här välsignelserna kan stärka dem nu och i framtiden. Bär ditt vittnesbörd om de välsignelser som du har fått genom templets förrättningar.

  • För att hjälpa klass- eller kvorummedlemmarna att berätta hur de känner för templet ber du dem avsluta den här meningen: ”När jag tänker på templet känner jag …” Du kan be dem läsa de första fem styckena i äldste Kent F. Richards tal ”Gudaktighetens kraft” (Liahona, maj 2016, s. 118–120). Varför behöver vi templet mer än något annat? Vad fick vi veta om kraften som Gud ger oss genom templets förrättningar? Ungdomarna kan sedan söka igenom resten av äldste Richards tal efter välsignelser vi får när vi deltar i templets förrättningar. Eller så kan de titta efter de här välsignelserna i president Thomas S. Monsons tal ”Templets välsignelser”.

  • För att hjälpa klass- eller kvorummedlemmarna begrunda de uppoffringar som vissa har varit villiga att göra för att ta emot templets välsignelser kan du visa videon ”Templet är en ledstjärna” (JesuKristiKyrka.org). Varför var familjen Mou Tham villig att göra så stora uppoffringar för att ta sig till templet? (Se även Thomas S. Monson, ”Det heliga templet – en ledstjärna för världen”, Liahona, maj 2011, s. 90–94.) Vilka uppoffringar behöver vi göra för att ta emot templets välsignelser? Kanske kan någon som nyligen besökt templet vara med på mötet och berätta om sina upplevelser? Be gärna ungdomarna att söka i äldste Ronald A. Rasbands tal ”Rekommenderad åt Herren” (Liahona, nov. 2020, s. 22–25) och berätta om välsignelserna av att ha en tempelrekommendation. Ni kan också gå igenom frågorna för tempelrekommendationen tillsammans (se Russell M. Nelson, ”Avslutande ord”, Liahona, nov. 2019, s. 120–122).

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

”När du undervisar, hjälp då ungdomarna att själva upptäcka evangeliesanningar i skrifterna och i profeternas ord i stället för att bara ge dem information” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 28).

Skriv ut