Det gamle testamente 2022
24. juli. Hvilke velsignelser kommer av å motta tempelordinanser? Esra 1; 3–7; Nehemja 2; 4–6; 8


“24. juli. Hvilke velsignelser kommer av å motta tempelordinanser? Esra 1; 3–7; Nehemja 2; 4–6; 8”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“24. juli. Hvilke velsignelser kommer av å motta tempelordinanser?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
tempel

24. Juli

Hvilke velsignelser kommer av å motta tempelordinanser?

Esra 1; 3–7; Nehemja 2; 4–6; 8

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan har vi sett Herrens hånd i vårt liv?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvordan kan vi støtte hverandre i det vi gjennomgår?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi bli bedre til å bruke teknologi som et redskap til å dele evangeliet med andre?

  • Forene familier for evigheten. Hva gjør vi for å hjelpe familien å komme til Kristus?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Da jødene kom tilbake fra landflyktighet i Babylon, fant de Jerusalem og tempelet i ruiner (se 2 Kongebok 25:1–10; 2 Krønikebok 36:17–19). Folket lengtet etter å gjenoppbygge tempelet. Innen kort tid begynte de derfor gjenoppbyggingsprosessen og frydet seg da tempelet ble fullført (se Esra 3:8–13; 6:16–22). I dag, som Guds paktsfolk, bygger vi også templer og fryder oss når et nytt tempel bygges. Hvorfor? Fordi tempelordinanser fører til vår himmelske Faders største velsignelser. De gir åndelig styrke. De gir oss rettledning. Og de hjelper oss å bli Gud lik og motta alt han har. (Se Lære og pakter 84:19–22; 109:22–26.)

Hvordan vil du hjelpe ungdommene å lengte etter tempelet slik israelittene gjorde? Hvordan vil du hjelpe dem å ønske av hele sitt hjerte å inngå pakter med Gud i hans hellige hus? Når du forbereder deg til å undervise, kan du vurdere å gjennomgå president Thomas S. Monsons budskap “Tempelets velsignelser” (Liahona, mai 2015, 91–93) og artikkelen “Why Ordinances and Covenants Matter” [Hvorfor ordinanser og pakter er viktige] på temples.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
ungdom utenfor tempelet

Tempelordinanser hjelper oss å bli Gud lik og motta alt han har.

Lær sammen

For å hjelpe klassens eller quorumets medlemmer å se frem til velsignelsene de kan motta av tempelordinanser, kan du be dem gjennomgå Esra 3:10–13; 6:16, 21–22. Be dem dele ord eller uttrykk som viser hva oldtidens jøder følte for gjenoppbyggingen av tempelet sitt. Hvorfor er det grunn til å feire at et tempel blir bygget? Hvordan hjelper våre templer i dag og arbeidet vi gjør der, oss å komme nærmere Frelseren? Her er noen andre forslag for å hjelpe ungdom å forstå velsignelsene de kan motta i tempelet.

  • Da Joseph Smith innviet Kirtland tempel, holdt han innvielsesbønnen som finnes i Lære og pakter 109. Denne bønnen beskriver mange av velsignelsene vi kan motta ved hjelp av tempelets ordinanser. Klassens eller quorumets medlemmer kan granske deler av denne bønnen, spesielt vers 12–26, for å finne ut hvilke velsignelser Joseph Smith ba om. De kan lage en liste over disse velsignelsene på tavlen. Du kan gjerne be ungdommene drøfte hvordan hver av disse velsignelsene kan styrke dem nå og i fremtiden. Bær vitnesbyrd om velsignelsene du har mottatt ved tempelets ordinanser.

  • For å hjelpe klassens eller quorumets medlemmer å uttrykke sine følelser for tempelet kan du be dem fullføre denne setningen: “Når jeg tenker på tempelet, føler jeg …” Du kan gjerne be dem lese de fem første avsnittene av eldste Kent F. Richards’ budskap “Guddommelighetens kraft” (Liahona, mai 2016, 118–20). Hvorfor trenger vi tempelet mer enn noe annet? Hva har tempelordinanser lært oss om den kraft Gud gir oss? Ungdommene kan så granske resten av eldste Richards’ budskap og legge merke til velsignelser som kommer til oss når vi deltar i tempelordinanser. Eller de kan se etter disse velsignelsene i president Thomas S. Monsons budskap “Tempelets velsignelser”.

  • For å hjelpe klassens eller quorumets medlemmer å grunne på de ofre som noen har vært villige til å gjøre for å motta tempelets velsignelser, kan du vise videoen “Temples Are a Beacon” [Templer er et fyrtårn] (ChurchofJesusChrist.org). Hvorfor var familien Mou Tham villig til å gjøre så store ofre for å dra til tempelet? (Se også Thomas S. Monson, “Det hellige tempel – et fyrtårn for verden”, Liahona, mai 2011, 90–94.) Hvilke ofre må vi gjøre for å motta tempelets velsignelser? Kanskje noen som nylig har vært i tempelet, kan bli med på møtet og fortelle om sin erfaring. Du kan gjerne be ungdommene granske eldste Ronald A. Rasbands budskap “Anbefalt for Herren” (Liahona, nov. 2020, 22–25) og fortelle om velsignelsene ved å ha en tempelanbefaling. Dere kan også gjennomgå tempelanbefalingsspørsmålene sammen (se Russell M. Nelson, “Avslutningsord”, Liahona, nov. 2019, 120–22).

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

“Istedenfor bare å formidle informasjon når du underviser, skulle du hjelpe ungdommene å oppdage evangeliets sannheter i Skriftene og profetenes ord selv” (Undervisning på Frelserens måte, 28).

Skriv ut