Det gamle testamente 2022
14. august. Hvordan kan jeg finne glede i å følge Frelseren? Salmene 1–2; 8; 19–33; 40; 46


“14. august. Hvordan kan jeg finne glede i å følge Frelseren? Salmene 1–2; 8; 19–33; 40; 46”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“14. august. Hvordan kan jeg finne glede i å følge Frelseren?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
ungdommer som leker ute

14. august

Hvordan kan jeg finne glede i å følge Frelseren?

Salmene 1–2; 8; 19–33; 40; 46

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan finner vi glede i å følge Jesus Kristus?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem i menigheten eller lokalsamfunnet trenger vår hjelp? Hvordan kan vi hjelpe dem?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi hjelpe hverandre å forberede oss til misjonærtjeneste?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi bidra til menighetens innsats for å gjøre slektshistorie og tempelarbeid?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Hva gir deg glede? Folk kan si at de finner glede i tid sammen med venner og familie, en favoritthobby eller bare en dag uten prøvelser. President Russell M. Nelson underviste: “Gleden vi føler, har lite å gjøre med omstendighetene i vårt liv, og alt å gjøre med hva vi fokuserer på. Når vårt livs fokus er på Guds frelsesplan … og [på] Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glede uavhengig av hva som skjer – eller ikke skjer – i vårt liv. Glede kommer fra og på grunn av ham” (“Glede og åndelig overlevelse”, Liahona, nov. 2016, 82). Mange av salmene gjentar dette budskapet: “Du vil kunngjøre meg livets vei. Fylde av glede er det for ditt åsyn” (Salmene 16:11).

Tenk på noen av utfordringene klassens eller quorumets medlemmer kan oppleve. Hvordan vil du hjelpe dem å forstå at sann glede kommer av å utøve tro på Frelseren – også i vanskelige tider? Grunn på dette spørsmålet mens du forbereder deg til å undervise. Se etter beslektede skriftsteder du kan dele med klassen eller quorumet i Salmene eller i president Nelsons budskap “Glede og åndelig overlevelse”.

Bilde
unge menn i en klasse

Sann glede kommer av å utøve tro på Frelseren, også i vanskelige tider.

Lær sammen

Vurder å be elevene gjennomgå noe av det følgende: Salmene 1; 8; 19; 2327. Hva lærer disse salmene oss om hva som gir oss glede? Deretter kan du bruke én eller flere av følgende aktiviteter til å hjelpe dem du underviser, å forstå at sann glede kommer av å følge Jesus Kristus.

  • Vi ønsker alle å finne glede, men vi må forstå hva som gir sann glede og hva som faktisk fører til sorg. Be ungdommene fortelle hva som gir dem glede, og hvorfor disse tingene gjør det. Skriv på tavlen “Mennesket er til for å kunne ha glede” (2 Nephi 2:25). Be så ungdommene, enkeltvis eller i små grupper, gjennomgå ett eller flere av skriftstedene i “Støtteressurser” og lage en liste over hva de finner som fører til glede. Du kan også vise videoen “We Can Find Happiness” [Vi kan finne lykke] (ChurchofJesusChrist.org). Kan du nevne noen måter folk prøver å finne glede på som faktisk fører til sorg? Hvordan har Frelseren gitt oss glede?

  • Vi kjenner alle noen som opplever utfordringer, selv om de gjør sitt beste for å etterleve evangeliet. Hvordan kan du hjelpe dem du underviser, å forstå at vi kan finne glede også når livet er utfordrende? Du kan be dem gjennomgå president Russell M. Nelsons budskap “Glede og åndelig overlevelse” eller president Steven J. Lunds budskap “Finn glede i Kristus” (Liahona, nov. 2020, 35–37). Hvilke eksempler finner vi på personer som fant glede i Kristus til tross for sine utfordringer? Hva kan vi lære av disse erfaringene? Hvilke erfaringer kan vi dele?

  • Vi er alle utsatt for angst og depresjon når vi takler livets utfordringer. For noen er disse følelsene en livslang kamp. Klassen eller quorumet kan ha nytte av en drøfting om disse utfordringene og om hvordan Frelseren kan hjelpe dem som strever med angst og depresjon. Som innledning til denne drøftingen kan du be ungdommene gjennomgå eldste Jeffrey R. Hollands budskap “Som et knust kar”, særlig de fire siste avsnittene (Liahona, nov. 2013, 40–42), eller søster Reyna I. Aburtos budskap “I storm og stille, Herre, bli hos meg!” (Liahona, nov. 2019, 57–59). Be klassens eller quorumets medlemmer lete etter sannheter som er meningsfylte for dem, og fortelle hva de har funnet ut. Oppfordre ungdommene til å snakke med en betrodd forelder eller leder eller gå inn på mentalhealth.ChurchofJesusChrist.org hvis de føler at de trenger hjelp.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren kjente dem han underviste – og visste hvem de kunne bli. Når de strevde, fortsatte han å elske dem. Hvordan kan du vise at du er glad i og støtter dem du underviser?

Skriv ut