Det gamle testamente 2022
28. august. Hvordan kan Frelseren hjelpe meg under mine prøvelser? Salmene 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150


“28. august. Hvordan kan Frelseren hjelpe meg under mine prøvelser? Salmene 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“28. august. Hvordan kan Frelseren hjelpe meg i mine prøvelser?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
en smilende ung kvinne

28. august

Hvordan kan Frelseren hjelpe meg under mine prøvelser?

Salmene 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvilke erfaringer i den senere tid har ført oss nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Ha omsorg for de trengende. Har noen nylig flyttet til menigheten eller blitt medlem av Kirken? Hvordan kan vi hjelpe dem å føle seg velkommen?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvilke aktiviteter kommer som vi kan invitere vennene våre til?

  • Forene familier for evigheten. Hvilken innsats kan vi gjøre for å skrive ned vår personlige historie?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Utfordringene vi står overfor, kan få oss til å føle oss utslitt, frustrert, utslått og alene. Salmenes forfattere forsto disse følelsene og uttrykte dem kraftfullt: “Mitt hjerte er som solsvidd og visnet gress … Jeg ligger våken, jeg er blitt som en enslig fugl på taket” (Salmene 102:5, 8). Men med like stor kraft vitnet de om at det å vende seg til Frelseren vil gi lindring: “Min sjel, lov Herren, og glem ikke alle hans velgjerninger! Han som forlater all din misgjerning, som leger alle dine sykdommer. Han som forløser ditt liv fra graven, som kroner deg med miskunnhet og barmhjertighet” (Salmene 103:2–4).

Tenk på velsignelsene som vil komme til klassens eller quorumets medlemmer når de mer fullstendig forstår hvordan Frelseren kan hjelpe dem i deres prøvelser. Hvordan har Frelseren hjulpet deg? Når du forbereder deg til å undervise, kan du gjennomgå president Henry B. Eyrings budskap “Prøvet, vist seg verdig og polert” (Liahona, nov. 2020, 96–99) og “Adversity” [Motgang] i Gospel Topics (topics.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
ungdomskonferanse

Frelseren vil hjelpe og trøste oss i våre prøvelser.

Lær sammen

Du kan gjerne begynne med å be klassens eller quorumets medlemmer gjennomgå Salmene 102, 103 og 116 for å finne ut hvordan Frelseren hjelper oss i vår innsats for å overvinne prøvelser. De kan arbeide hver for seg eller i en gruppe for å skrive noen setninger om hva de har funnet ut, og deretter fortelle hva de har skrevet. Velg én eller flere av følgende aktiviteter for å hjelpe dem å forstå dette emnet dypere.

  • Salmer kan innby Ånden og undervise i læren på en kraftfull måte. Vurder å gjennomgå en salme om hvordan Frelseren hjelper oss i våre prøvelser, for eksempel “Så sikker en grunnvoll” (Salmer, nr. 42). Hva lærer salmen oss om den hjelp Frelseren kan gi oss? Ungdommene kan så gjennomgå skriftstedene i “Støtteressurser”. De kan ha nytte av å skrive ned en setning fra salmen eller ett av skriftstedene som minner dem på å søke Frelseren i deres motgang.

  • President Henry B. Eyrings budskap “Prøvet, vist seg verdig og polert” kan hjelpe dem du underviser, å forstå spørsmål som følgende: Hva er noen hensikter med våre jordiske prøvelser? Hvordan vil Frelseren hjelpe oss med våre utfordringer? Hva kan vi gjøre for å benytte oss av Frelserens hjelp og kraft? Vurder å skrive disse spørsmålene på tavlen. Klassens eller quorumets medlemmer kan lete etter svar i president Eyrings budskap. Hva kan vi for eksempel lære av historiene om president Eyrings mor i begynnelsen og slutten av budskapet? Du kan gjerne be hver enkelt grunne på hvordan de kan anvende det de har lært, på sine egne prøvelser. Noen ungdommer er kanskje villige til å uttrykke sine tanker.

  • Søster Lisa L. Harkness fortalte beretningen om da Frelseren stillet stormen, for å forklare at han kan stille stormene i vårt liv (se Markus 4:35–41; “Ti, vær stille”, Liahona, nov. 2020, 80–82). Du kan gjerne be et medlem av klassen eller quorumet komme forberedt på å fortelle hva hun eller han har lært om Frelseren av beretningen i Skriftene. Vedkommende kan også vise et bilde (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 40). Ungdommene kan så gjennomgå det søster Harkness underviste om hvordan Frelseren er “i vår båt” når vi møter utfordringer. Du kan gjerne be noen fortelle hvordan Frelseren har hjulpet dem i deres prøvelser, herunder hvordan han har hjulpet dem ved hjelp av andre. Oppfordre ungdommene til å fortelle om sine erfaringer med en de kjenner som trenger Frelserens fred.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

“Å stille spørsmål som oppmuntrer elevene til å bære vitnesbyrd om prinsippene som fremlegges, kan være en effektiv måte å innby Ånden på … Deres vitnesbyrd – og andres vitnesbyrd i klassen – vil vokse når Ånden bærer vitnesbyrd om sannheten” (Undervisning på Frelserens måte, 31).

Skriv ut