Det gamle testamente 2022
11. september. Hvordan kan jeg bli ren og lykkelig igjen etter at jeg har syndet? Jesaja 1–12


“11. september. Hvordan kan jeg bli ren og lykkelig igjen etter at jeg har syndet? Jesaja 1–12”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“11. september. Hvordan kan jeg bli ren og lykkelig igjen etter at jeg har syndet?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
ung mann som smiler

11. september

Hvordan kan jeg bli ren og lykkelig igjen etter at jeg har syndet?

Jesaja 1–12

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan kan det å vende oss til Herren hjelpe oss å takle utfordringer og prøvelser?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem kjenner vi som trenger våre bønner og vårt vennskap?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvilke planer for å dele evangeliet med andre har blitt drøftet på menighetens ungdomsrådsmøter? Hvordan kan klassen eller quorumet engasjere seg?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan det å gjøre slektshistorie styrke vårt forhold til vår himmelske Fader og Jesus?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Når vi føler skyld etter synd, har vi et valg. Selv om disse følelsene er smertefulle, kan de være til velsignelse hvis de får oss til å omvende oss. Satan forteller oss imidlertid at disse følelsene betyr at Gud ikke elsker oss, og prøver å få oss til å føle oss motløse og uten håp. Det kan være noen du underviser, som er tynget av slike følelser. De lurer kanskje på om de noensinne kan bli rene og lykkelige igjen. Hvordan kan du hjelpe dem å finne håp i Frelserens forsoning?

Profeten Jesaja irettesatte frimodig folk for deres synder. Men han vitnet også og sa: “Om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø” på grunn av Frelseren (Jesaja 1:18). Grunn på dette mens du leser Jesaja 1–12 denne uken. Hva kan inspirere dem du underviser, til å vende seg til Jesus Kristus med tro på at byrdene av deres synder kan fjernes? Du kan også studere søster Sharon Eubanks vitnesbyrd om Kristus i hennes budskap “Kristus – lyset som skinner i mørket” (Liahona, mai 2019, 73–76).

Bilde
unge kvinners klasse

På grunn av Jesus Kristus kan byrden av våre synder fjernes.

Lær sammen

For å forberede en drøfting som bygger på Jesaja 1–12, kan du be hver ungdom ta med seg noe rødt og noe hvitt til møtet. Dere kan vise disse gjenstandene mens dere leser Jesaja 1:16–18 sammen. Deretter kan ungdommene fortelle med egne ord hva de lærer av disse versene. (Se søster Sharon Eubanks drøfting av vers 18 i “Kristus – lyset som skinner i mørket”.) Her er noen andre aktiviteter som kan inspirere til tro på Frelserens kraft til å gjøre oss åndelig rene.

  • Å gjennomgå eksempler på omvendelse fra Skriftene kan hjelpe dem å utvikle sin tro på at Jesus Kristus kan gjøre dem åndelig rene. Du kan gjerne skrive navn som Saulus (senere Paulus), Alma den yngre, Zeezrom og anti-nephi-lehittene på tavlen. Du kan også skrive to grupper med skriftstedhenvisninger: Apostlenes gjerninger 8:3; Mosiah 27:8–10; Alma 11:21–23; Alma 17:12–15 (disse menneskene i sin syndige tilstand) og Apostlenes gjerninger 9:13–20; Alma 36:17–24; Alma 15:5–12; Alma 23:6–12 (etter at disse menneskene vendte seg til Frelseren og omvendte seg). Ungdommene kan sette hvert navn sammen med skriftstedene som beskriver vedkommende. Hva gjorde disse menneskene for å omvende seg? Hva lærer disse beretningene oss om Frelserens villighet til å tilgi? Ser vi noen mønstre vi kan følge?

  • For å hjelpe dem du underviser, å forstå tilgivelse for synd, kan du gi hver enkelt en analogi eller lignelse å studere. Disse kan omfatte den fortapte sønn (se Lukas 15:11–24), Frelseren som vår hyrde (avsnitt 5–8 i eldste Dale G. Renlunds budskap “Vår gode hyrde” [Liahona, mai 2017, 29–32]) og et ødelagt piano (begynnelsen av søster Cristina B. Francos budskap “Jesu Kristi helbredende kraft” [Liahona, nov. 2020, 60–62]). Ungdommene kan sammenfatte hver analogi eller lignelse og drøfte hva den lærer oss om Frelserens kjærlighet og forsoningskraft.

  • Å være lei oss fordi vi har syndet er nyttig og fører oss til omvendelse. Å føle oss motløse eller verdiløse på grunn av våre synder er ikke nyttig og kan hindre oss i å omvende oss. Klassen eller quorumet kan sammen lese delen med tittelen “Bedrøvelse etter Guds sinn” i president Dieter F. Uchtdorfs budskap “Du kan klare det nå!” (Liahona, nov. 2013, 55–57). Hva er forskjellen på sorg for synd som fører til omvendelse og sorg som fører til fortvilelse? (se også 2 Korinterbrev 7:9–10; Mormon 2:12–14). Hvis noen føler seg overveldet av skyldfølelse og fortvilelse på grunn av synd, hva kan vi si for å hjelpe ham eller henne å vende seg til Frelseren? Be ungdommene bære vitnesbyrd om Frelseren og hans barmhjertighet.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

  • Dallin H. Oaks, “Renset ved omvendelse”, Liahona, mai 2019, 91–94

  • Omvendelse”, i kapittel 3 i Forkynn mitt evangelium (2019), 61–62.

  • Repentance: A Joyful Choice” [Omvendelse: Et gledelig valg] (video), ChurchofJesusChrist.org

Undervisning på Frelserens måte

Frelserens personlige vitnesbyrd ga myndighet til hans ord … Når du bærer vitnesbyrd om sann lære, vil Ånden bekrefte lærens sannhet for dem du underviser” (Undervisning på Frelserens måte, 21).

Skriv ut