Gamla testamentet 2022
11 september. Hur kan jag bli ren och lycklig igen när jag har syndat? Jesaja 1–12


”11 september. Hur kan jag bli ren och lycklig igen när jag har syndat? Jesaja 1–12”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022 (2021)

”11 september. Hur kan jag bli ren och lycklig igen när jag har syndat?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2022

Bild
ung man som ler

11 september

Hur kan jag bli ren och lycklig igen när jag har syndat?

Jesaja 1–12

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet; 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2, JesuKristiKyrka.org). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev enligt evangeliet. Hur kan vi få hjälp med att hantera utmaningar och prövningar genom att vända oss till Herren?

  • Ta hand om behövande. Vem känner vi till som behöver våra böner och vår vänskap?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Vilka planer på att dela evangeliet har diskuterats i församlingens ungdomsråd? Hur kan vår klass eller vårt kvorum engagera sig?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi stärka våra relationer med vår himmelske Fader och Jesus genom att släktforska?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom; 25–35 minuter

Förbered dig andligen

När vi känner skuld efter synd har vi ett val. De här känslorna, även om de är smärtsamma, kan vara en välsignelse om de leder oss till omvändelse. Men Satan säger till oss att de här känslorna innebär att Gud inte älskar oss och försöker få oss att känna oss missmodiga och hopplösa. Det kan finnas personer som du undervisar som tyngs ner av sådana känslor. De undrar kanske om de någonsin kommer att bli rena och lyckliga igen. Hur kan du hjälpa dem att finna hopp i Frälsarens försoning?

Profeten Jesaja tillrättavisade oförskräckt folket för deras synder. Men han vittnade också om att ”om än era synder är blodröda ska de bli snövita” (Jes. 1:18), tack vare Frälsaren. Begrunda det här när du läser Jesaja 1–12 den här veckan. Vad kan inspirera dem du undervisar att vända sig till Jesus Kristus med tro på att bördan av deras synder kan tas bort? Du kan också studera syster Sharon Eubanks vittnesbörd om Kristus i hennes tal ”Kristus: Ljuset som lyser i mörkret” (Liahona, maj 2019, s. 73–76).

Bild
unga kvinnor under en lektion

Tack vare Jesus Kristus kan våra bördor av synd tas bort.

Lär tillsammans

För att förbereda för en diskussion som bygger på Jesaja 1–12 kan du be var och en av ungdomarna att ta med sig något rött och något vitt. Ni kan låta de här föremålen ligga framme medan ni tillsammans läser Jesaja 1:16–18. Sedan kan ungdomarna med egna ord berätta vad de lärde sig av de här verserna. (Se vad syster Sharon Eubanks sa om vers 18 i ”Kristus: Ljuset som lyser i mörkret”.) Här är några andra aktiviteter som kan inspirera till tro på Frälsarens kraft att göra oss andligt rena.

  • En genomgång av exempel på omvändelse i skrifterna kan hjälpa dem du undervisar att bygga upp sin tro på att Jesus Kristus kan göra dem andligt rena. På tavlan kan du skriva upp namn som till exempel Saulus (senare Paulus), Alma den yngre, Zeezrom, och anti-nephi-lehiterna. Du kan också skriva två grupper av skrifthänvisningar: Apostlagärningarna 8:3; Mosiah 27:8–10; Alma 11:21–23; Alma 17:12–15 (de här personerna i deras syndiga tillstånd) och Apostlagärningarna 9:13–20; Alma 36:17–24; Alma 15:5–12; Alma 23:6–12 (efter att de här personerna hade vänt sig till Frälsaren och omvänt sig). Låt ungdomarna para ihop varje namn med skriftställena som beskriver den här personen. Vad gjorde de här personerna för att omvända sig? Vad lär de här redogörelserna oss om Frälsarens villighet att förlåta? Ser vi mönster som vi kan följa?

  • För att hjälpa dem du undervisar att bättre förstå förlåtelse för synd kan du ge varje person en analogi eller liknelse att studera. De kan vara den förlorade sonen (se Luk. 15:11–24), Frälsaren som vår herde (stycke 5–8 i äldste Dale G. Renlunds tal ”Vår gode herde”, Liahona, maj 2017, s. 29–32) och ett skadat piano (början av syster Cristina B. Francos tal ”Jesu Kristi helande kraft”, Liahona, nov. 2020, s. 60–62). Ungdomarna kan sammanfatta var och en av dessa analogier eller liknelser och prata om vad den lär dem om Frälsarens kärlek och försonande kraft.

  • Att vi känner oss ledsna när vi har syndat är till hjälp och leder oss mot omvändelse. Att vi känner oss missmodiga eller värdelösa på grund av våra synder är inte till hjälp och kan vara till hinder för vår omvändelse. Er klass eller ert kvorum kan tillsammans läsa stycket med rubriken ”Sorg efter Guds vilja” i president Dieter F. Uchtdorfs tal ”Du kan göra det nu!” (Liahona, nov. 2013, s. 55–57). Vad är skillnaden mellan sorg för synd som leder till omvändelse och sorg som leder till förtvivlan? (Se även 2 Kor. 7:9–10; Morm. 2:12–14.) Om någon känner sig överväldigad av känslor av skuld och förtvivlan för synd, vad kan vi då säga för att hjälpa honom eller henne att vända sig till Frälsaren? Inbjud ungdomarna att bära sina vittnesbörd om Frälsaren och hans nåd.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

”Frälsarens personliga vittnesbörd gav auktoritet åt hans ord. … När du vittnar om sanna lärosatser bekräftar Anden att lärosatserna är sanna i hjärtat på dem du undervisar” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 21).

Skriv ut