Det Nye Testamente 2023
12. februar. Hvordan kan jeg blive bedre til at tilbede Gud? Johannes 2-4


»12. februar. Hvordan kan jeg blive bedre til at tilbede Gud? Johannes 2-4«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»12. februar. Hvordan kan jeg blive bedre til at tilbede Gud?«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
Ved brønden, af Crystal Suzanne

Ved brønden, af Crystal Suzanne

12. februar

Hvordan kan jeg blive bedre til at tilbede Gud?

Johannes 2-4

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan følge op på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Hvordan er vi kommet tættere på Frelseren? Hvordan forsøger vi at blive mere ligesom ham?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Er der nogen I har tænkt på i den seneste tid? Hvordan kan vi hjælpe disse personer?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvordan kan vi besvare vores venners spørgsmål om Kirken på en måde, der styrker deres tro på Frelseren?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvad kan vi gøre for at styrke vores forhold til vores familie inklusive vores bedsteforældre, fætre og kusiner?

Ved lektionens afslutning kan du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Den samaritanske kvinde, som beskrives i Johannes 4, gik sandsynligvis ofte til brønden for at hente vand. Men denne gang var det anderledes. Hun mødte en jødisk mand, der bad hende om noget at drikke. Dette var usædvanligt, fordi jøder generelt ikke omgikkes samaritanere. Men der var noget andet usædvanligt ved denne mand. Hun forstod, at han måtte være en profet, og hun stillede ham derfor spørgsmål om, hvordan man tilbeder Gud. Var det acceptabelt at tilbede Gud der i Samaria? Eller skulle folk tilbede Gud i Jerusalem, som jøderne hævdede? (se Joh 4:19-20). Manden forklarede, at hvor vi tilbeder, er ikke så vigtigt som, hvordan vi tilbeder: »Sande tilbedere skal tilbede Faderen i ånd og sandhed, for det er sådanne tilbedere, Faderen vil have« (Joh 4:23). Så fortalte manden hende, hvem han var – at han var Kristus, verdens Frelser (se Joh 4:25-26).

Forstår de unge, som du underviser, hvad det vil sige at tilbede vor himmelske Fader? Ud over at tilbede vor himmelske Fader i kirken (se L&P 59:9-10), hvilke andre muligheder har de så for at tilbede ham, også sådanne, som de måske ikke opfatter som tilbedelse? Følgende ressourcer kan forberede dig til at belære dem om, hvordan de kan forbedre deres tilbedelse af Gud: Salmerne 95:1-7; Matthæus 4:8-10; Alma 32:4-11; Lære og Pagter 20:17-19; 93:19-20 og biskop Dean M. Davies tale »Velsignelserne ved tilbedelse« (Liahona, nov. 2016, s. 93-95).

Lær sammen

For at indlede en drøftelse om, hvordan man kan forbedre tilbedelsen af Gud, kan du opfordre klassens medlemmer til at læse Johannes 4:19-26 hver for sig og besvare spørgsmål som for eksempel: Hvorfor tilbeder jeg Gud? Hvad betyder det for mig at tilbede Gud? Det kan også være en hjælp at gennemgå definitionen under »Tilbedelse« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Når de har haft tid til at tænke over disse spørgsmål, så bed dem om at fremlægge deres tanker. Følgende aktiviteter kan hjælpe dem til at modtage Helligåndens tilskyndelser.

  • Medlemmerne af din klasse eller dit kvorum kan få værdifuld indsigt i, hvad det vil sige at tilbede Gud. Du kan bede dem om at fortælle om en oplevelse, hvor de følte, at de tilbad Gud. Skriftsteder som følgende kan øge deres forståelse og give dem ideer til, hvordan de kan gøre deres tilbedelse af Gud mere meningsfyldt: Salmerne 95:1-7; Matthæus 4:8-10; Alma 32:4-11; Lære og Pagter 20:17-19; 93:19-20. De kan eventuelt også drøfte ældste Bruce R. McConkies udtalelse i »Yderligere Resources«.

  • Hjælp de unge til at forbedre deres tilbedelse af Gud ved eventuelt at skrive disse overskrifter på tavlen: Hvem, Hvorfor, Hvor og Hvordan. Bed dem om at gennemgå de skriftsteder, der står under »Tilbedelse« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org), og søg efter skriftsteder, der hjælper dem til at forstå, hvem, hvorfor, hvor og hvordan vi bør tilbede. Når de finder et skriftsted med relation til et af spørgsmålene, kan du opfordre dem til at drøfte det med klassen eller kvorummet og skrive skriftstedshenvisningen under den relevante overskrift. Tilskynd dem til at fortælle om oplevelser, hvor de har følt sig tættere på Gud gennem tilbedelse.

  • Biskop Dean M. Davies tale »Velsignelserne ved at tilbede« indeholder eksempler på mennesker, der har tilbedt Gud. Måske kan I sammen læse afsnittet »Hvad er tilbedelse?« Derefter kan hver person gennemgå et af de eksempler på tilbedelse, som findes i de næste tre afsnit i talen. Hvad lærer hvert eksempel os om det at tilbede Gud? Hvad lærer det sidste afsnit af talen os om de velsignelser, der følger ved at tilbede ham i hengivenhed? Hvad bliver vi inspireret til at gøre for at blive bedre til at tilbede Gud?

Billede
ung mand, der læser

Tilbedelse omfatter skriftstudier og andre former for adfærd, der viser hengivenhed og kærlighed over for Gud.

At handle i tro

Tilskynd medlemmerne af klassen eller kvorummet til at overveje og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de tilskyndelser, de har fået i dag. Hvis de har lyst, kan de videregive deres idéer. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser de har modtaget.

Yderligere ressourcer

  • »Tilbedelsens bestanddele«, Kirkens præsidenters lærdomme: David O. McKay (2003), s. 29-37.

  • Donald L. Hallstrom, »The Conversion of the Children of God«, (seminar og instituttransmission, 13. juni 2017), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org

  • Ældste Bruce R. McConkie sagde: »Sand og fuldkommen tilbedelse består i at træde i Guds Søns fodspor; den består i at holde buddene og at adlyde Faderens vilje, og det i en sådan grad, at vi langsomt ophøjes fra nåde til nåde, indtil vi er herliggjorte i Kristus, sådan som han er det i sin Fader. Det kræver meget mere end bøn, taler og sange. Det kræver, at vi lever, handler og adlyder. Det kræver, at vi lever vores liv i overensstemmelse med Kristus, der var det store eksempel« (»Sand tilbedelse«, Den danske Stjerne, okt. 1972, s. 423).

Undervisning på Frelserens måde

Læren, der står i skrifterne og i de sidste dages profeters ord, har kraft til at ændre hjertet og styrke troen. Når I og dem, I underviser, prøver »virkeevnen af Guds ord«, vil I se, at den har »en stærk tendens til at få folket til at gøre det, der [er] retfærdigt« (Alma 31:5).

Udskriv