Nieuwe Testament 2023
9 april. Hoe kan ik mijn getuigenis van de opstanding van Jezus Christus versterken? Pasen


‘9 april. Hoe kan ik mijn getuigenis van de opstanding van Jezus Christus versterken? Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023 (2022)

‘9 april. Hoe kan ik mijn getuigenis van de opstanding van Jezus Christus versterken?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023

Afbeelding
Jezus verschijnt aan Maria Magdalena

9 april

Hoe kan ik mijn getuigenis van de opstanding van Jezus Christus versterken?

Pasen

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Bespreek daarna de behoeften van het quorum of de klas, en eventueel indrukken en thema’s uit de algemene conferentie. De volgende vragen kunnen daarbij nuttig zijn.

  • Welke thema’s of boodschappen vielen ons op? Wat heeft ons geloof in Jezus Christus versterkt?

  • Wat heeft ons getuigenis van hedendaagse profeten versterkt? Waartoe voelden we ons aangezet door wat we leerden of voelden?

  • Wat moeten we als quorum of klas doen om de raad in de algemene conferentie op te volgen?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leidinggevende of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

Apostelen van vroeger en nu getuigen dat Jezus Christus leeft! Hij leed en stierf aan het kruis, Hij werd in een graf gelegd en Hij verrees op de derde dag uit de dood. Omdat Hij de dood heeft overwonnen, zullen wij allemaal opstaan. De opstanding van de Heiland bracht de belofte van onsterfelijkheid en de hoop op het eeuwige leven met zich mee. Die belofte is de kern van Pasen.

Als leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen hebben wij extra reden om te geloven dat Jezus Christus is opgestaan. Naast de getuigenissen van mensen uit de tijd van het Nieuwe Testament hebben we de getuigenissen van mensen in het Boek van Mormon, van de profeet Joseph Smith en van onze hedendaagse profeten en apostelen. We kunnen door de Heilige Geest ook een persoonlijk getuigenis van de opstanding ontvangen. Hoe kun je bij de jongeren hun getuigenis van de opstanding van Jezus Christus versterken? Bestudeer bij je voorbereiding eventueel de toespraak van zuster Reyna I. Aburto ‘Het graf kent geen overwinning’ (Liahona, mei 2021, 85–86) en de toespraak van ouderling S. Mark Palmer ‘Onze droefheid zal tot blijdschap worden’ (Liahona, mei 2021, 88–89).

Samen leren

Breng een bespreking over de opstanding van Jezus Christus op gang door de jongeren te vragen hoe ze deze week Pasen hebben gevierd. Vraag bijvoorbeeld wat ze persoonlijk of als gezin hebben bestudeerd of gedaan om hun getuigenis van de opstanding van de Heiland te versterken. De volgende activiteiten kunnen het getuigenis van de klas- of quorumleden versterken.

  • Bespreek samen waarom getuigen in het dagelijks leven belangrijk zijn. Maak een lijst met zoveel mogelijk getuigen van de opstanding van Jezus als de klas of het quorum maar kan bedenken. Laat ieder dan een Schrifttekst onder ‘Aanvullend materiaal’ kiezen om meer over enkele getuigen te weten te komen. Vraag ze naar hun bevindingen. Moedig ze aan om ook te vertellen hoe die getuigen hun getuigenis van de opstanding van Jezus Christus versterken.

  • In welke situaties kunnen we ons getuigenis van de opstanding van de Heiland geven? Als iemand in de klas of het quorum weleens met iemand over de opstanding van de Heiland heeft gesproken, vraag hem of haar daar dan iets over te vertellen. Laat de klas- of quorumleden bedenken hoe ze iemand de opstanding van Jezus Christus kunnen helpen begrijpen en een getuigenis krijgen dat we dankzij Hem allemaal uit de dood zullen opstaan. Welke belangrijke leringen over de opstanding van alle mensen zijn belangrijk om anderen over in te lichten? De klas- of quorumleden kunnen in de Schriftteksten onder ‘Aanvullend materiaal’ antwoorden vinden.

  • Toen de apostelen tegen Thomas zeiden dat ze de herrezen Heiland hadden gezien, zei Thomas dat hij pas zou geloven als hij Hem zelf had gezien. Jezus zei later tegen Thomas: ‘Zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.’ Lees samen over Thomas in Johannes 20:24–29. Hoe zijn wij gezegend doordat we in de Heiland geloven zonder Hem te zien? Hoe kunnen wij ons geloof in Jezus Christus versterken? Laat de klas- of quorumleden een of meer toespraken van kerkleid(st)ers in ‘Aanvullend materiaal’ doorlezen en vertellen waarom ze dankbaar zijn voor de opstanding van de Heiland. Wat betekent onze kennis dat we zullen opstaan voor de manier waarop we tegen ons lichaam en onze beslissingen aankijken?

Afbeelding
Opdat u zult weten, Gary L. Kapp

Opdat u zult weten, Gary L. Kapp

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

Wie de Schriften dagelijks bestuderen en weten hoe zij er betekenis aan moeten geven, hebben toegang tot goddelijke leiding in het doorstaan van alle moeilijkheden. Stel in de les vragen waarop de jongeren het antwoord in de Schriften kunnen vinden.

Afdrukken