Nya testamentet 2023
11 juni. Hur kan jag komma närmare min himmelske Fader och Jesus Kristus? Johannes 14–17


”11 juni. Hur kan jag komma närmare min himmelske Fader och Jesus Kristus? Johannes 14–17”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023 (2022)

”11 juni. Hur kan jag komma närmare min himmelske Fader och Jesus Kristus?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023

Bild
ung kvinna som ber

11 juni

Hur kan jag komma närmare min himmelske Fader och Jesus Kristus?

Johannes 14–17

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev efter evangeliet. Vilka upplevelser nyligen har stärkt våra vittnesbörd?

  • Ta hand om behövande. Vilka behöver vår hjälp och våra böner? Vad känner vi oss manade att göra för att hjälpa till?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi vara ett ljus för släktingar eller vänner som inte tror som vi?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi visa mer kärlek och stöd för våra familjer och göra positiv skillnad i våra hem?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Frukt kan inte växa på en gren som är skild från dess träd. På samma sätt kan vi inte växa andligen om vi är åtskilda från Gud (se Johannes 15:4–6). Ändå finns det så många krafter som försöker skilja oss från honom – ibland vårt eget högmod eller våra dåliga val, men ofta bara jordelivets villkor. När Jesus träffade sina lärjungar för sista gången i jordelivet visste han att han snart skulle skiljas från dem. Så han undervisade dem om vikten av att ha ett nära band till honom och hans Fader – att vara lika eniga med dem som en gren till ett träd. Han kallade detta att ”förbli” i honom. Och han undervisade sina lärjungar om hur de skulle göra det. Viktigast av allt är att han genom sitt försoningsoffer gjorde det bandet möjligt.

Begrunda ditt band till din himmelske Fader och Jesus Kristus när du studerar Johannes 14–17. Tänk också på de personer du undervisar och deras önskan att vara närmare Gud. Vad ska du göra för att hjälpa dem? Du kan begrunda Läran och förbunden 88:62–68 när du förbereder dig för att undervisa.

Lär tillsammans

Fundera över hur du kan inspirera ungdomarna att samtala om Frälsarens undervisning om vinstockar och grenar i Johannes 15:1–12. Du kanske kan använda en teckning, en bild eller en riktig gren för att hjälpa dem visualisera det som Jesus lärde. Du kan be dem berätta om tillfällen när de har känt sig nära sin himmelske Fader och Jesus Kristus – eller tillfällen när de har känt sig långt borta från dem. Vad lär de här verserna oss om hur vi kan hålla oss nära dem? Aktiviteter som följande kan hjälpa till att främja det här samtalet.

  • Det kan vara värdefullt att ägna lite tid åt att utforska frågan: ”Vad är det som skiljer oss från vår himmelske Fader och Jesus Kristus?” Du kan skriva frågan på tavlan och be om svar. Ni kanske kan prata om vad vi gör för att bygga en relation med en vän eller familjemedlem. Hur liknar det här – och skiljer sig från – hur vi bygger en relation till vår himmelske Fader och Jesus Kristus? Hur hjälper Jesus Kristus oss att närma oss honom och hans Fader? Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att läsa skriftställena i ”Stödresurser” för att hjälpa dem besvara den här frågan. Ungdomarna kan ha nytta av att studera de här verserna parvis och berätta vad de lär sig.

  • Ingen är närmare Gud Fadern än hans älskade Son Jesus Kristus. Vad lär vi oss av Frälsaren om att komma närmare Gud? Klass- och kvorummedlemmarna kan begrunda den här frågan när de läser Lukas 22:41–43; Johannes 6:38; 17:3, 20–23; 3 Nephi 11:11; Läran och förbunden 50:43. Hur kan vi bli ett med vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

  • I sitt tal ”Vår personlige Frälsare”, minns äldste Michael John U. Teh ett tillfälle när han insåg: ”Jag vet mycket mer om Frälsaren än jag faktiskt känner honom” (Liahona, maj 2021, s. 99). Du kan be din klass eller ditt kvorum samtala om skillnaderna mellan att veta något om Jesus Kristus och att faktiskt känna honom. De kan prata om vad de gör för att få veta något om honom och vad de gör för att verkligen känna honom. De kan sedan söka igenom delar av äldste Tehs budskap för att hitta råd han gav om att verkligen lära känna Frälsaren. Hur har våra liv välsignats av att vi försökt lära känna honom?

  • I videon ”Gudomen – Han känner mig” beskriver två ungdomar från Ghana sina ansträngningar att komma närmare Gud. Klass- eller kvorummedlemmarna kanske kan titta på videon och, när de gör det, göra en lista med förslag på hur de kan förbättra sin relation till sin Fader i himlen. Be dem berätta något från sina listor. Om det är möjligt så kanske de vill göra egna korta videor som beskriver hur de kommer närmare Gud.

Bild
ung kvinna som läser skrifterna

När vi lär känna Frälsaren och håller hans bud så blir vi kvar i hans kärlek (se Johannes 15:10).

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Frälsaren förberedde sig för sin jordiska verksamhet genom att be och fasta så att han kunde vara nära sin Fader (se Matteus 4:1–2; Lukas 4:1–2). När du förbereder dig för att undervisa, ta dig då tid att söka din himmelske Faders vägledning, för du undervisar hans barn!

Skriv ut