Nya testamentet 2023
25 juni. Vad innebär Jesu Kristi försoning för mig? Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19


”25 juni. Vad innebär Jesu Kristi försoning för mig? Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023 (2022)

”25 juni. ”Vad innebär Frälsarens försoning för mig?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023

Bild
Frälsarens försoning: Grunden till sann kristendom, av Kirk Richards

Frälsarens försoning: Grunden till sann kristendom, av Kirk Richards

25 juni

Vad innebär Jesu Kristi försoning för mig?

Matteus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev efter evangeliet. Hur har vi kommit närmare Frälsaren? Hur försöker vi vara mer som han?

  • Ta hand om behövande. Vilka har vi tänkt på den senaste tiden? Hur kan vi hjälpa de här individerna?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi besvara våra vänners frågor om kyrkan på ett sätt som stärker deras tro på Frälsaren?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi på olika sätt få bättre kontakt med släktingar, såsom far- och morföräldrar och kusiner?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Äldste David A. Bednar har lagt märke till att vissa sista dagars heliga ”verkar ha tro på Frälsaren, men de litar inte på att hans utlovade välsignelser kan tillfalla dem” (”Om ni har lärt känna mig”, Liahona, nov. 2016, s. 104). Med andra ord, även om vi tror att Jesus Kristus led och dog för världens synder kanske vi undrar om han led och dog speciellt för våra synder. Har du känt så någon gång? Hur skulle personerna i din klass eller ditt kvorum kunna ha nytta av att förstå att Frälsarens försoning gäller dem personligen? Hur kan du hjälpa dem?

Begrunda de här frågorna när du läser om Frälsarens korsfästelse den här veckan. När du förbereder dig för att undervisa om Kristi försonings personliga natur kan du studera president Dallin H. Oaks tal ”Vad har vår Frälsare gjort för oss?” (Liahona, maj 2021, s. 75–77).

Lär tillsammans

Be klass­ eller kvorummedlemmarna berätta om något de lärde sig om Frälsarens korsfästelse den gångna veckan i Nya testamentet och om deras känslor för Frälsaren. För att hjälpa dem kan du ställa en fråga som: ”Vad lär vi oss om Jesus Kristus av det han sa och gjorde under sina sista timmar?” Du kan till exempel utforska tillfällen när Frälsaren, medan han led för alla, fortfarande såg på människorna omkring sig med medkänsla (se till exempel Lukas 23:34, 39–43; Johannes 19:25–27). Det här kan leda till ett samtal om hur Jesu Kristi försoning är både universell och personlig. Aktiviteter som följande kan hjälpa er att samtala om Frälsarens försoning ytterligare.

  • I det första stycket i sitt tal ”Vad har vår Frälsare gjort för oss?” beskrev president Dallin H. Oaks ett samtal med en kvinna som inte var övertygad om att Jesus Kristus hade gjort något för henne. Klass- eller kvorummedlemmarna kanske kan läsa det stycket och sätta sig i president Oaks ställe. Vad skulle vi säga till den här kvinnan? Du kan ge varje klass- eller kvorummedlem ett av de numrerade avsnitten i president Oaks tal. Med hjälp av det de lär sig och deras egna upplevelser kan de sedan ge sina egna svar på frågan: ”Vad har Jesus Kristus gjort för mig?”

  • För att inspirera till ett samtal om hur Frälsarens försoning påverkar oss personligen kan du skriva en mening på tavlan i stil med Eftersom Jesus Kristus led och dog för alla människor … . Klass- eller kvorummedlemmarna kan föreslå olika sätt att avsluta meningen. Sedan kan du ändra meningen så att det står Eftersom Jesus Kristus led och dog för mig … och be om ytterligare förslag. När klass- eller kvorummedlemmarna diskuterar de här uttalandena uppmuntrar du dem att läsa skriftställena i ”Stödresurser”. Vad lär de här skriftställena oss om Frälsarens försonings inflytande i våra egna liv?

  • Ett annat sätt att studera skriftställena i ”Stödresurser” kan vara att be ungdomarna ersätta orden i verserna så att verserna riktas direkt till dem. Hur påverkar det här våra känslor för sanningarna i verserna? Hur kan vi visa vår tacksamhet för Frälsarens offer för oss?

  • Andlig musik kan vittna kraftfullt om Jesus Kristus. Du kan be klass- eller kvorummedlemmarna att komma förberedda att berätta om psalmer som hjälper dem känna kraften i Frälsarens försoning i sina egna liv. (De kan titta på sakramentspsalmer eller ämnet ”Jesus Kristus – Frälsaren” i ämnesregistret för Psalmer.) Be klass- eller kvorummedlemmarna hitta uttryck i psalmerna som hjälper dem känna Frälsarens kärlek till dem personligen. Ni kan också prata om hur Frälsarens offer påverkar våra dagliga liv. Hur påverkar det till exempel de val vi gör?

Bild
Kristus i Getsemane

Kristus i Getsemane, av Dan Burr

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Uppriktiga uttryck för kristuslik kärlek har stor kraft att uppmjuka hjärtat hos elever som har det svårt med evangeliet. Ofta behöver de helt enkelt veta att de behövs och är älskade.

Skriv ut