Det Nye Testamente 2023
25. juni. Hvad betyder Jesu Kristi forsoning for mig? Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19


»25. juni. Hvad betyder Jesu Kristi forsoning for mig? Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»25. juni. Hvad betyder Jesu Kristi forsoning for mig?«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
Frelserens forsoning: Grundlaget for sand kristendom, af Kirk Richards

Frelserens forsoning: Grundlaget for sand kristendom, af Kirk Richards

25. juni

Hvad betyder Jesu Kristi forsoning for mig?

Matthæus 27; Markus 15; Lukas 23; Johannes 19

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan følge op på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Er vi kommet Frelseren nærmere? Hvordan forsøger vi at blive mere som ham?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Er der nogen, vi har tænkt på for nylig? Hvordan kan vi hjælpe disse personer?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvordan kan vi besvare vores venners spørgsmål om Kirken på en måde, der styrker deres tro på Frelseren?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvordan kan vi skabe bedre kontakt til medlemmer af den udvidede familie, f.eks. bedsteforældre, fætre og kusiner?

Ved lektionens afslutning kan du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Ældste David A. Bednar har bemærket, at nogle sidste dages hellige »synes at have tro på Frelseren, men de tror ikke, at hans lovede velsignelser er tilgængelige for dem« (»Kender I mig«, Liahona, nov. 2016, s. 104). Med andre ord, selv om vi tror, at Jesus Kristus led og døde for verdens synder, kan vi med andre ord tvivle på, om han led og døde specifikt for vores synder. Har du nogensinde haft det på den måde? Hvordan kunne de unge i din klasse eller dit kvorum have gavn af at forstå, at Frelserens forsoning gælder dem personligt? Hvordan kan du hjælpe dem til at forstå det?

Du kan overveje disse spørgsmål, når du i denne uge læser om Frelserens korsfæstelse. I forbindelse med forberedelserne til at undervise om Kristi forsonings personlige karakter, kan du studere præsident Dallin H. Oaks’ tale »Hvad har vor Frelser gjort for os?« (Liahona, maj 2021, s. 75-77).

Lær sammen

Bed medlemmerne af klassen eller kvorummet om at fortælle om noget, de har lært om Frelserens korsfæstelse den forgangne uge under deres studium i Det Nye Testamente, og om deres mening om Frelseren. For at hjælpe dem kan du stille et spørgsmål som: »Hvad lærer vi om Jesus Kristus af de ting, han sagde og gjorde i løbet af sine sidste timer?« Du kan f.eks. undersøge eksempler på, at Frelseren, selv om han led for alle, stadig havde medfølelse for mennesker omkring ham (se f.eks. Luk 23:34, 39-43; Joh 19:25-27). Dette kan føre til en drøftelse af, hvordan Jesu Kristi forsoning er både universel og personlig. Aktiviteter som nedenstående kan hjælpe dig til at drøfte Frelserens forsoning mere indgående.

  • I første afsnit af sin tale »Hvad har vor Frelser gjort for os?« beskriver præsident Dallin H. Oaks en samtale med en kvinde, der ikke er overbevist om, at Jesus Kristus havde gjort noget for hende. Klassens eller kvorummets medlemmer kan måske læse dette afsnit og sætte sig selv i præsident Oaks sted. Hvad kunne vi sige til denne kvinde? Du kan tildele hvert klasse- eller kvorumsmedlem et afsnit i præsident Oaks’ tale. Ved at bruge det, de lærer, og kombineret med deres egne erfaringer, kan de derefter fremlægge deres egne svar på spørgsmålet: »Hvad har Jesus Kristus gjort for mig?«

  • For at inspirere til en drøftelse om, hvordan Frelserens forsoning påvirker os personligt, kan du f.eks. skrive følgende sætning på tavlen Fordi Jesus Kristus led og døde for alle mennesker… . Klasse- eller kvorumsmedlemmerne kan så foreslå, hvordan sætningen skal færdiggøres. Du kan derpå ændre sætningen, så der står: Fordi Jesus Kristus led og døde for mig… og opmuntre til yderligere forslag. Mens klassens eller kvorummets medlemmer drøfter disse udsagn, kan du opfordre dem til at læse skriftstederne i »Yderligere ressourcer«. Hvad lærer disse skriftsteder os om den indflydelse, som Frelserens forsoning har på vores individuelle liv?

  • En anden måde at studere skriftstederne i »Yderligere ressourcer« på kan være at opfordre de unge til at udskifte ord i versene, så versene henvender sig direkte til dem. Hvordan påvirker det vores følelser for sandhederne i de pågældende vers? Hvordan kan vi vise vores taknemmelighed for Frelserens offer for os?

  • Kirkemusik kan på en stærk måde vidne om Jesus Kristus. Du kan eventuelt bede medlemmer af klassen eller kvorummet om at komme forberedt på at præsentere salmer, der hjælper dem til at føle kraften af Frelserens forsoning i deres liv. (De kan slå op under nadversalmer eller slå op under emnet »Jesus Kristus – Frelser« i emneindekset for Salmer og sange). Bed klassens eller kvorummets medlemmer om at finde ord i salmerne, der hjælper dem til at føle Frelserens kærlighed til dem personligt. I kan også tale om, hvordan Frelserens offer har indflydelse på vores hverdag. Hvordan påvirker det for eksempel de valg, vi træffer?

Billede
Kristus i Getsemane

Kristus i Getsemane, af Dan Burr

At handle i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser de har modtaget.

Yderligere ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Oprigtige udtryk for kristuslignende kærlighed har stor kraft til at blødgøre hjerterne hos de medlemmer af klassen, som oplever problemer med evangeliet. Ofte har disse personer blot brug for at vide, at der er brug for dem og at de er elsket.

Udskriv