Nieuwe Testament 2023
8 oktober. Hoe kan het evangelie van Jezus Christus mij helpen om mijn familie te sterken? Efeze


‘8 oktober. Hoe kan het evangelie van Jezus Christus mij helpen om mijn familie te sterken? Efeze’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023 (2022)

‘8 oktober. Hoe kan het evangelie van Jezus Christus mij helpen om mijn familie te sterken?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023

Afbeelding
moeder en dochters koken

8 oktober

Hoe kan het evangelie van Jezus Christus mij helpen om mijn familie te sterken?

Efeze

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Bespreek daarna de behoeften van het quorum of de klas, en eventueel indrukken en thema’s uit de algemene conferentie. De volgende vragen kunnen daarbij nuttig zijn.

  • Welke thema’s of boodschappen vielen ons op? Wat heeft ons geloof in Jezus Christus versterkt?

  • Wat heeft ons getuigenis van hedendaagse profeten versterkt? Waartoe voelden we ons aangezet door wat we leerden of voelden?

  • Wat moeten we als quorum of klas doen om de raad in de algemene conferentie op te volgen?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leidinggevende of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

Sommige jongeren in je klas of quorum komen misschien uit een hecht, liefdevol gezin waarin geloof en geestelijke zaken centraal staan. Anderen staan er mogelijk alleen voor om het evangelie na te leven, en weer anderen krijgen thuis wellicht met onenigheid en ellende te maken. Maar niemand in je klas of quorum komt uit een volmaakt gezin, zonder enige moeilijkheden. En iedereen heeft toegang tot de macht van Jezus Christus, die gezinnen en families kan helen en sterken.

De Heiland wil gezinnen en families zegenen. Soms doet Hij dat door de liefde en het voorbeeld van een jongere die ernaar streeft om Hem te volgen en zijn evangelie na te leven. Denk bij je lesvoorbereiding na over beginselen in Efeze die ons kunnen helpen om gezins- en familiebanden met de hulp van Jezus Christus te sterken. Je kunt ook ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ bestuderen (ChurchofJesusChrist.org).

Samen leren

Laat de klas- of quorumleden vertellen wat de Geest ze deze week bij hun studie van Efeze geleerd heeft, en stap dan over op het onderwerp: hoe kan Jezus Christus ons helpen om onze familie te sterken? Laat de jongeren bijvoorbeeld Schriftteksten in Efeze opzoeken en bespreken waarin beginselen staan om de gezins- en familieband aan te halen. Enkele voorbeelden: Efeze 2:19–22; 3:14–19; 4:1–3, 25–26, 29–32; 5:1–2; 6:1–4. Hoe kan de raad in deze verzen een gezin of familie tot zegen zijn? Hoe zijn de Heiland en zijn evangelie ons thuis tot zegen geweest? Hier zijn nog enkele ideeën voor activiteiten die met dit onderwerp te maken hebben.

  • Als je het gebod ‘eer je vader en moeder’ (Efeze 6:2) wilt bespreken, vraag je de klas- of quorumleden bijvoorbeeld eerst wat het woord eren voor ze betekent. Misschien kan iemand de definitie uit een woordenboek of de Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org) voorlezen. Vraag de jongeren hoe ze dit gebod in hun eigen leven kunnen toepassen. Het kan ook inspirerend zijn om te ontdekken hoe Jezus Christus zijn Vader in de hemel en zijn moeder, Maria, eerde. (Zie bijvoorbeeld Lukas 2:41–52; Johannes 8:29; 19:25–27.) Wat kunnen we van Jezus’ voorbeeld leren dat onze band met onze ouders kan versterken?

  • Bespreek eventueel welke materialen nodig zijn om een stevig huis te bouwen. Wat is er nodig om aan een sterk gezin te bouwen? Lees als onderdeel van deze bespreking dit citaat van ouderling L. Whitney Clayton voor: ‘Het belangrijke is het interieur van de zielen van de bewoners, niet het gebouw zelf.’ (‘De mooiste huizen’, Liahona, mei 2020, 107–109.) Je kunt ook de vier suggesties van ouderling Clayton in zijn toespraak voor het bouwen van ‘de mooiste huizen’ bespreken.

  • In ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ staat onder meer deze belofte: ‘De kans op een gelukkig gezinsleven is het grootst als de leringen van de Heer Jezus Christus eraan ten grondslag liggen.’ Hoe vormen de leringen van de Heiland het fundament voor een gelukkig gezin? De proclamatie over het gezin en de Schriftteksten onder ‘Aanvullend materiaal’ verschaffen voorbeelden. Hoe kunnen familieleden elkaar helpen om die leringen na te leven?

  • Laat de klasleden eventueel de video ‘Door kleine dingen’ bekijken. Daarin praten drie kinderen over de opdracht van hun bisschop om van hun thuis een heiligere plek te maken. Hoe werd het gezin in de video door de daden van deze jongeren gezegend? Hoe kunnen we van onze woning een heilige plek maken? Moedig de jongeren aan om ook met de opdracht van die bisschop aan de slag te gaan. Bespreek de gestelde vraag in de video: ‘Wat ben je bereid te doen om de Geest bij je thuis te hebben?’

Afbeelding
gezin studeert samen

De leringen van Jezus Christus vormen het fundament van een gelukkig gezinsleven.

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

Als de jongeren aanvoelen dat je ze vertrouwt, zal hun vertrouwen in hun goddelijk potentieel groeien en zullen ze je verrassen met wat ze kunnen bereiken. Geef ze een visie van wie ze volgens hun hemelse Vader kunnen worden.

Afdrukken