Nieuwe Testament 2023
22 oktober. Hoe kan ik sterk blijven in mijn toewijding aan Jezus Christus? 1 en 2 Thessalonicenzen


‘22 oktober. Hoe kan ik sterk blijven in mijn toewijding aan Jezus Christus? 1 en 2 Thessalonicenzen’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023 (2022)

‘22 oktober. Hoe kan ik sterk blijven in mijn toewijding aan Jezus Christus?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023

Afbeelding
jongeren wandelen

22 oktober

Hoe kan ik sterk blijven in mijn toewijding aan Jezus Christus?

1 en 2 Thessalonicenzen

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Breng daarna aan de hand van een of meer van de onderstaande vragen een gesprek over het werk van heil en verhoging op gang. Je kunt ook zelf vragen bedenken. (Zie Algemeen handboek, 10.2, 11.2.) Stel een actieplan op om het besprokene uit te voeren.

  • Het evangelie naleven. Door welke recente ervaringen is ons getuigenis versterkt?

  • Voor hulpbehoevenden zorgen. Wie hebben onze hulp en gebeden nodig? Waartoe voelen we ons geïnspireerd om ze te helpen?

  • Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen. Hoe kunnen we een licht zijn voor familieleden of vrienden die er een andere geloofsovertuiging op na houden?

  • Families voor eeuwig verenigen. Hoe kunnen we onze liefde en steun voor onze familieleden tonen en thuis een invloed ten goede zijn?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leidinggevende of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

De meesten van ons kennen wel iemand die ooit volledig toegewijd aan Jezus Christus leek, maar sindsdien van zijn of haar geloof is afgevallen. Het is normaal om je af te vragen: zou mij dat ooit kunnen gebeuren? Paulus prees de heiligen in Thessaloniki voor hun getrouwheid, maar voelde zich geïnspireerd om ze te waarschuwen voor valse leringen en andere invloeden die hun geloof konden verzwakken. Hoe sterk onze toewijding aan de Heiland nu ook is, we kunnen altijd veel doen om ‘te volmaken wat aan [ons] geloof ontbreekt’ (1 Thessalonicenzen 3:10).

Als je over de jongeren in je klas of quorum bidt, luister dan naar de ingevingen die de Heer je geeft. Wat zou ze kunnen helpen om de Heiland trouw te blijven, ongeacht de tegenstand die ze zullen ondervinden? Wat heeft jou geholpen? Bestudeer bij je lesvoorbereiding naast 1 en 2 Thessalonicenzen eventueel ook de toespraak van ouderling Dale G. Renlund ‘Standvastige toewijding aan Jezus Christus’ (Liahona, november 2019, 22–25).

Samen leren

Lees samen met de jongeren 2 Thessalonicenzen 2:1–3 om te evalueren wat ze in 1 en 2 Thessalonicenzen hebben gelezen en het onderwerp sterk blijven in onze toewijding aan de Heiland te introduceren. Bespreek wat de term ‘afval’ kan betekenen. Wat houdt het in om van Jezus Christus af (of weg) te vallen? Vergelijk deze term met andere zinsneden die Paulus gebruikte, zoals ‘staande [blijven] in de Heere’ (1 Thessalonicenzen 3:8) en ‘word niet moe goed te doen’ (2 Thessalonicenzen 3:13). Neem vervolgens 1 Thessalonicenzen 5:15–23 door. Hoe kan het opvolgen van Paulus’ raad in deze verzen ons ervoor behoeden dat we van ons geloof in Jezus Christus afvallen, ook als we tegenstand ondervinden? Help de klas- of quorumleden met activiteiten als de volgende om sterk te blijven in hun toewijding aan de Heiland.

  • Voorbeelden van anderen die standvastig in hun toewijding aan Christus werden, kunnen inspirerend zijn. Bestudeer bijvoorbeeld samen het voorbeeld van de Anti-Nephi-Lehieten. Zij waren ooit ‘een wild en verstokt en woest volk’, maar ‘zijn nooit afvallig geworden’ nadat zij ‘zich tot de Heer bekeerden’ (Alma 17:14; 23:6–8). Waarom bleven zij volgens Alma 24:8–18 trouw? Welke belangrijke keuzes hadden zij gemaakt? Hoe heeft de Heiland ze geholpen? In de toespraak van ouderling Dale G. Renlund ‘Standvastige toewijding aan Jezus Christus’ staan nog meer voorbeelden. Laat enkele jongeren wat voorbeelden voorlezen en vertellen wat ze ervan leren over trouw blijven aan Christus. Hoe blijven wij ondanks onze tekortkomingen aan de Heer toegewijd?

  • Als we ons geloof willen versterken, is het nuttig om ons bewust te zijn van krachten die het ondermijnen. Lehi’s visioen van de boom des levens beschrijft enkele van die krachten. Toon eventueel een afbeelding van het visioen (zie Evangelieplatenboek [2009], nr. 69) en neem samen de details in 1 Nephi 8:10–34 door. Wat weerhield mensen in het visioen ervan om van de vrucht van de boom te genieten? Waardoor bereikten mensen de boom en bleven ze daar? Waar staan deze dingen symbool voor in ons leven?

  • In zijn toespraak ‘Kracht om de tegenstander te overwinnen’ (Liahona, november 2019, 110–112) noemt ouderling Peter M. Johnson drie manieren waarop Satan ons probeert te verzwakken. Je kunt iedere jongere vragen om zich in één ervan te verdiepen en de klas of het quorum voorbeelden te geven van hoe Satan dat middel tegenwoordig tegen jongeren gebruikt. Laat ze vervolgens een van ouderling Johnsons vier suggesties lezen om met de tactieken van de tegenstander af te rekenen en vertellen wat ze daarvan leren.

Afbeelding
Jezus Christus

Wees niet bevreesd, Michael Malm

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

Vaak is het een goed idee om de jongeren het antwoord op elkaars vragen te helpen vinden. Als de Geest je dat ingeeft, kun je besluiten dit te doen ook al denk je het antwoord zelf te weten.

Afdrukken