Nieuwe Testament 2023
12 november. Hoe kan ik door heilige verordeningen en verbonden dichter tot Jezus Christus komen? Hebreeën 7–13


‘12 november. Hoe kan ik door heilige verordeningen en verbonden dichter tot Jezus Christus komen? Hebreeën 7–13’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023 (2022)

‘12 november. Hoe kan ik door heilige verordeningen en verbonden dichter tot Jezus Christus komen?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023

Afbeelding
jongeman dient het avondmaal rond

12 november

Hoe kan ik door heilige verordeningen en verbonden dichter tot Jezus Christus komen?

Hebreeën 7–13

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Breng daarna aan de hand van een of meer van de onderstaande vragen een gesprek over het werk van heil en verhoging op gang. Je kunt ook zelf vragen bedenken. (Zie Algemeen handboek, 10.2, 11.2.) Stel een actieplan op om het besprokene uit te voeren.

  • Het evangelie naleven. Hoe zijn we dichter tot de Heiland gekomen? Wat doen we om meer op Hem te gaan lijken?

  • Voor hulpbehoevenden zorgen. Aan wie hebben we de laatste tijd gedacht? Hoe kunnen we hem of haar helpen?

  • Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen. Hoe kunnen we de vragen van onze vrienden over de kerk beantwoorden zodat hun geloof in de Heiland groeit?

  • Families voor eeuwig verenigen. Wat kunnen we doen om de band met familieleden te versterken, bijvoorbeeld met grootouders, neven en nichten?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leidinggevende of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

De Israëlieten, ook wel Hebreeën genoemd, hadden eeuwenlang ijverig deelgenomen aan verordeningen die met de tabernakel en de wet van Mozes verband hielden. Toch beseften velen van hen niet dat het daarbij ging om ‘afbeeldingen van de dingen die in de hemelen zijn’ – ‘een schaduw […] van de toekomstige heilsgoederen’ (Hebreeën 9:23; 10:1). De verordeningen verwezen allemaal naar Jezus Christus. Dat legt Paulus in zijn brief aan de Hebreeën uit. Zijn boodschap is ook belangrijk voor ons, omdat wij eveneens heilige verordeningen met hetzelfde doel hebben. Het is dus de moeite waard om ons af te vragen: Helpen deze verordeningen ons om Jezus Christus indachtig te zijn? Kunnen wij nog meer doen om de macht van Jezus Christus door evangelieverordeningen te ervaren? Of missen wij, net als de Hebreeën van weleer, hun diepere betekenis?

Overdenk deze vragen terwijl je Hebreeën 7–13 leest en je voorbereidt om uit te leggen hoe verordeningen en verbonden ons dichter tot Jezus Christus brengen. Je kunt ook enkele conferentietoespraken bestuderen die in dit lesschema aangehaald worden.

Samen leren

Maak de jongeren duidelijk hoe ze door de verordeningen en verbonden van het evangelie dichter tot Jezus Christus kunnen komen. Laat ze bijvoorbeeld enkele evangelieverordeningen en de bijbehorende verbonden op het bord zetten. (Zie de lemma’s ‘Verordeningen’ en ‘Verbond’ in de Gids bij de Schriften of in het boekje Trouw aan het geloof, beide op ChurchofJesusChrist.org.) Wat leren we uit deze verordeningen en verbonden over Christus en zijn verzoening? In het citaat van ouderling David A. Bednar in ‘Aanvullend materiaal’ staan een definitie van verordeningen en andere belangrijke inzichten. Activiteiten als de volgende kunnen ook van nut zijn.

  • Laat de jongeren Leer en Verbonden 84:19–22 lezen en vragen als deze bespreken: Wat betekent ‘de macht der goddelijkheid’? Hoe hebben we die macht dankzij verordeningen en verbonden ervaren? Wat hebben wij aan verordeningen en verbonden? Hoe helpen ze ons om met de Heiland verbonden te blijven? Help de jongeren deze vragen te beantwoorden aan de hand van de eerste vier alinea’s van ouderling Kent F. Richards’ toespraak ‘De macht der goddelijkheid’ (Liahona, mei 2016, 118) of de toespraak van ouderling Bednar ‘Laat dit huis worden gebouwd voor mijn naam’ (Liahona, mei 2020, 84–87), in het bijzonder de paragraaf ‘Van binnenuit’.

  • Vraag ze hoe ze de verordening van het avondmaal zouden uitleggen aan iemand die daar niets van afweet. De paragraaf ‘Ervaring en getuigenis’ in de toespraak van ouderling Taniela B. Wakolo ‘Heilsverordeningen brengen ons fantastisch licht’ (Liahona, mei 2018, 39–41) geeft daar een voorbeeld van. De jongeren vinden wellicht ook belangrijke leringen in de video ‘Always Remember Him’ (ChurchofJesusChrist.org). Hoe brengt het avondmaal ons dichter tot Jezus Christus? Wanneer zijn we in de gelegenheid om anderen daarover te vertellen?

  • De vijf suggesties in de toespraak van ouderling Peter F. Meurs ‘We kunnen door het avondmaal geheiligd worden’ (Liahona, november 2016, 85–87) laten de jongeren inzien hoe ze zich beter op het avondmaal kunnen voorbereiden. Als er jongeren zijn die zich op hun begiftiging voorbereiden, neem dan samen ‘About the Temple Endowment’ op temples.ChurchofJesusChrist.org door. Bespreek hoe deze heilige verordeningen en de bijbehorende verbonden ons dichter tot de Heiland kunnen brengen.

  • Zet eventueel de woorden Avondmaal, Doop en Tempel op het bord. Laat de jongeren onder elk kopje noteren welke verbonden we sluiten. De verwijzingen in ‘Aanvullend materiaal’ kunnen daarbij nuttig zijn. Bespreek samen hoe we door deze verbonden dichter tot Jezus Christus kunnen komen.

  • Je kunt je klas of quorum in groepen verdelen en elke groep een gedeelte laten doornemen van ouderling Ronald A. Rasbands toespraak ‘Onze beloften en verbonden naleven’ (Liahona, november 2019, 53–56) of de toespraak van ouderling D. Todd Christofferson ‘Het waarom van het verbondspad’ (Liahona, mei 2021, 116–119). Vraag ze hoe het nakomen van hun verbonden hun band met Jezus Christus versterkt.

Afbeelding
jongevrouwen wandelen bij een tempel

Heilige evangelieverordeningen brengen ‘de macht der goddelijkheid’ in ons leven (zie Leer en Verbonden 84:19–22).

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

  • Mosiah 18:8–10 (doopverbond)

  • Moroni 4–5 (avondmaalsverbond)

  • Ouderling David A. Bednar heeft gezegd: ‘Heilige verordeningen staan centraal in het evangelie van de Heiland en in het proces om tot hem te komen en naar een geestelijke wedergeboorte te streven. Verordeningen zijn heilige handelingen met een geestelijk doel en eeuwige betekenis, en houden verband met de wetten en inzettingen van God. […]

    ‘De verordeningen van heil en verhoging die in de herstelde kerk van de Heer worden bediend, zijn veel meer dan rituelen of symbolische handelingen. Ze zijn veeleer geautoriseerde kanalen waardoor de zegeningen en machten van de hemel ieder van ons kunnen toevloeien. […]

    ‘Verordeningen die met integriteit ontvangen en geëerd worden, zijn essentieel om de macht der goddelijkheid en alle beschikbare zegeningen door de verzoening van de Heiland te verkrijgen.’ (Zie ‘Altijd vergeving van uw zonden behouden’, Liahona, mei 2016, 59–60.)

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

Als je de mensen die je onderwijst vraagt om ware leer in praktijk te brengen, gaat hun leerervaring thuis en in hun dagelijkse leven door.

Afdrukken