Nieuwe Testament 2023
26 november. Hoe kan ik mijn voorouders helpen om dichter tot Jezus Christus te komen? 1 en 2 Petrus


‘26 november. Hoe kan ik mijn voorouders helpen om dichter tot Jezus Christus te komen? 1 en 2 Petrus’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023 (2022)

‘26 november. Hoe kan ik mijn voorouders helpen om dichter tot Jezus Christus te komen?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023

Afbeelding
doopvont

26 november

Hoe kan ik mijn voorouders helpen om dichter tot Jezus Christus te komen?

1 en 2 Petrus

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Breng daarna aan de hand van een of meer van de onderstaande vragen een gesprek over het werk van heil en verhoging op gang. Je kunt ook zelf vragen bedenken. (Zie Algemeen handboek, 10.2, 11.2.) Stel een actieplan op om het besprokene uit te voeren.

  • Het evangelie naleven. Welke thema’s heeft de bisschap in de jongerenwijkraad besproken? Hoe kunnen we daar als klas of quorum mee verder?

  • Voor hulpbehoevenden zorgen. Hoe kunnen we als goede christenen iets voor andere mensen betekenen als we een behoefte zien en niet weten wat we moeten zeggen?

  • Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen. Wat hebben we in het evangelie van Jezus Christus gevonden dat ons vreugde brengt? Hoe kunnen we die vreugde doorgeven?

  • Families voor eeuwig verenigen. Wat doen we om namen te vinden van onze voorouders die de tempelverordeningen nog moeten ontvangen? Hoe kunnen we anderen helpen om de namen van hun voorouders te vinden?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leidinggevende of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

Wat gebeurt er met de miljarden mensen die sterven zonder echt de kans te hebben gehad om het evangelie van Jezus Christus te horen of heilsverordeningen te ontvangen? Die vraag wordt gedeeltelijk beantwoord in 1 Petrus 3:18–20; 4:6, waarin Petrus schrijft dat het evangelie aan de doden wordt gepredikt. Leer en Verbonden 138 onthult de hele waarheid: onze voorouders kunnen volledig tot Christus komen als ze geloof in Hem hebben en zijn evangelie aanvaarden, en als wij verordeningen voor ze beschikbaar stellen in de tempel. Deze zegen vereist dat wij – hun nakomelingen die het evangelie hebben – hun namen opzoeken, naar de tempel gaan en ten behoeve van hen heilsverordeningen ontvangen.

Hoe heb je zelf je voorouders geholpen om dichter tot Christus te komen? Hoe zorg je ervoor dat de jongeren enthousiaster worden over familiegeschiedenis en tempelwerk, en meer vertrouwen krijgen dat ze daaraan kunnen bijdragen? Lees bij je voorbereiding eventueel de toespraak van ouderling Dale G. Renlund ‘Familiegeschiedenis en tempelwerk: verzegeling en genezing’ (Liahona, mei 2018, 46–49).

Samen leren

Hoe zouden de leden van je klas of quorum reageren op iemand die zich afvraagt hoe goede mensen die geen kans hadden om het evangelie te ontvangen, gered kunnen worden? Wat staat er in 1 Petrus 3:18–20; 4:6 om deze vraag te helpen beantwoorden? In de video ‘Will I Do My Part?’ draagt ouderling Enrique R. Falabella extra inzichten aan. Je kunt de bespreking voortzetten met een of meer van de volgende activiteiten.

  • De leer omtrent de verlossing van de doden is uniek voor De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Laat de klas- of quorumleden Leer en Verbonden 138:25–39 individueel of in groepjes bestuderen en vertellen wat ze daarvan leren. (Zie ‘Aanvullend materiaal’ voor meer Schriftteksten over dit onderwerp.) Wat zeggen deze teksten over de gevoelens die onze hemelse Vader voor al zijn kinderen heeft? Hoe komen onze voorouders dankzij de doop voor de doden dichter tot Christus? Hoe komen wij er dichter tot Christus door en neemt ons geloof in Hem toe?

  • Wat kan de jongeren inspireren om meer aan tempelwerk en familiegeschiedenis te doen? Misschien kunnen ze een of beide genoemde video’s in ‘Aanvullend materiaal’ bekijken en nagaan hoe tempelwerk en familiegeschiedenis ze tot zegen kunnen zijn. Ze kunnen ook in de opsomming in de toespraak van ouderling Dale G. Renlund ‘Familiegeschiedenis en tempelwerk: verzegeling en genezing’ op beloofde zegeningen letten. Vraag ze welke zegeningen veel voor ze betekenen en waarom. Bespreek eventueel ook welke obstakels ons ervan kunnen weerhouden om aan tempelwerk en familiegeschiedenis deel te nemen. Hoe kan de Heiland ons helpen om die obstakels te overwinnen?

  • Als je klas- of quorumleden een smartphone of tablet hebben, kun je ze laten zien hoe de Heer het makkelijker dan ooit heeft gemaakt om voorouders te vinden die heilsverordeningen nodig hebben (zie ‘Aanvullend materiaal’). Vraag desgewenst een consulent tempelwerk en familiegeschiedenis van de wijk om de jongeren daarin wegwijs te maken. Moedig ze ook aan om zich er thuis in te verdiepen en in een volgende bijeenkomst verslag uit te brengen.

Afbeelding
jongevrouwen praten

Als we heilige verordeningen in de tempel verrichten, stellen we de zegeningen van het evangelie beschikbaar aan overledenen.

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

Als je jongeren vraagt om te onderwijzen, neem dan de tijd om ze met de voorbereiding te helpen. Leg uit hoe jij doorgaans een les voorbereidt. Op die manier help je de jongeren niet slechts voor één les, maar draag je ertoe bij dat ze hun leven lang naar het voorbeeld van de Heiland in het evangelie onderwijzen.

Afdrukken