Nya testamentet 2023
8 oktober. Hur kan Jesu Kristi evangelium hjälpa mig att stärka min familj? Efesierbrevet


”8 oktober. Hur kan Jesu Kristi evangelium hjälpa mig att stärka min familj? Efesierbrevet”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023 (2022)

”8 oktober. Hur kan Jesu Kristi evangelium hjälpa mig att stärka min familj?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023

Bild
mor och döttrar som lagar mat

8 oktober

Hur kan Jesu Kristi evangelium hjälpa mig att stärka min familj?

Efesierbrevet

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Sedan kan det vara bra att, förutom att rådgöra om specifika angelägenheter i klassen eller i kvorumet, prata om intryck och teman från generalkonferensen. Följande frågor kan vara till hjälp.

  • Vilka teman eller tal gjorde särskilt intryck på oss? Vad stärkte vår tro på Jesus Kristus?

  • Vad stärkte våra vittnesbörd om levande profeter? Vad kände vi oss manade att göra på grund av det vi lärde oss eller kände?

  • Vad behöver vi göra som klass eller kvorum för att komma ihåg och handla enligt den undervisning vi fick under generalkonferensen?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

En del personer i din klass eller ditt kvorum kan ha starka, kärleksfulla familjer som vårdar tro och andlighet. Andra kanske är ensamma i sina ansträngningar att leva efter evangeliet, och några kan möta stridigheter och sorger hemma. Men ingen i din klass eller ditt kvorum har en perfekt familj, fri från utmaningar. Och alla har tillgång till Jesu Kristi kraft, som kan hela och stärka familjer.

Frälsaren vill välsigna familjer. Ibland är hans sätt att göra det genom en ung persons kärlek och exempel som strävar efter att följa honom och leva efter hans evangelium. När du förbereder dig för att undervisa ungdomarna om den kraft som är tillgänglig för dem och deras familjer genom Jesus Kristus, begrunda då principer i Efesierbrevet som kan hjälpa oss stärka familjerelationerna. Du kan också studera ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” (JesuKristiKyrka.org).

Lär tillsammans

När du har gett klass- eller kvorummedlemmarna tillfälle att berätta vad Anden lärde dem den här veckan när de studerade Efesierbrevet, sök efter sätt att presentera ämnet om hur Jesus Kristus kan hjälpa oss stärka våra familjer. Du kan till exempel be ungdomarna hitta och berätta om skriftställen i Efesierbrevet som innehåller principer som vi kan använda för att stärka familjerelationerna. Några exempel kan vara Efesierbrevet 2:19–22; 3:14–19; 4:1–3, 25–26, 29–32; 5:1–2; 6:1–4. Hur kan råden i de här verserna välsigna en familj? Hur har Frälsaren och hans evangelium varit till välsignelse i våra hem? Här är några fler aktivitetsförslag som handlar om det här ämnet.

  • Om ni vill diskutera budet att ”hedra din far och din mor” (Efesierbrevet 6:2) kan du börja med att fråga klass- eller kvorummedlemmarna vad ordet hedra betyder för dem. Någon kanske kan berätta om definitionen i en ordbok eller Handledning för skriftstudier (skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Be ungdomarna prata om hur de kan tillämpa det här budet i sina egna liv. Det kan också vara inspirerande att utforska hur Jesus Kristus hedrade sin Fader i himlen och sin mor Maria (se till exempel Lukas 2:41–52; Johannes 8:29; 19:25–27). Vad kan vi lära oss av Jesu exempel som kan stärka våra relationer till våra föräldrar?

  • Det kan vara bra att prata om vilket material som behövs för att bygga ett stadigt hus. Vad behövs för att bygga en stark familj? Som en del av diskussionen kan du läsa följande uttalande av äldste L. Whitney Clayton: ”Det som har betydelse är inredningen i själen hos dess invånare, inte själva byggnaden” (”De finaste hemmen”, Liahona, maj 2020, s. 107–109). Ni kan också samtala om de fyra förslagen som äldste Clayton gav i sitt tal om hur man bygger ”de finaste hemmen”.

  • Familjen: Ett tillkännagivande för världen” innehåller följande löfte: ”Största förutsättningarna för lycka i familjelivet finns då det byggs på Herren Jesu Kristi lärdomar.” Hur skapar Frälsarens undervisning grunden för en lycklig familj? Tillkännagivandet om familjen och skriftställena under ”Stödresurser” ger exempel. Hur kan familjemedlemmar hjälpa varandra att leva efter de här lärdomarna?

  • Klassdeltagarna kanske kan titta på videon ”Genom små medel” [Through Small Things], där tre syskon pratar om att ta emot biskopens inbjudan att komma på sätt att göra hemmet till en heligare plats. Hur välsignades familjen i videon på grund av de här ungdomarnas handlingar? Vad kan göra ett hem till en helig plats? Du kan be ungdomarna ta emot samma inbjudan som biskopen gav. För att hjälpa dem fundera på vad de kan göra kan ni samtala om frågan som ställs i videon: ”Vad är du villig att göra för att ha Anden i ditt hem?”

Bild
familj som studerar tillsammans

Jesu Kristi lärdomar är grunden till lycka i familjelivet.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Om ungdomarna känner att du har förtroende för dem, växer deras tillit till den egna gudomliga potentialen och du kommer att bli förvånad över vad de kan åstadkomma. Hjälp dem att få en vision av vad deras himmelske Fader vet att de kan bli.

Skriv ut