Nya testamentet 2023
22 oktober. Hur kan jag hålla mig stark i min hängivenhet mot Jesus Kristus? 1 och 2 Tessalonikerbrevet


”22 oktober. Hur kan jag hålla mig stark i min hängivenhet mot Jesus Kristus? 1 och 2 Tessalonikerbrevet” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023 (2022)

”22 oktober. Hur kan jag hålla mig stark i min hängivenhet mot Jesus Kristus?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023

Bild
ungdomar som promenerar

22 oktober

Hur kan jag hålla mig stark i min hängivenhet mot Jesus Kristus?

1 och 2 Tessalonikerbrevet

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev efter evangeliet. Vilka upplevelser nyligen har stärkt våra vittnesbörd?

  • Ta hand om behövande. Vilka behöver vår hjälp och våra böner? Vad känner vi oss manade att göra för att hjälpa dem?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi vara ett ljus för släktingar eller vänner som inte tror som vi?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi visa mer kärlek och stöd för våra familjer och göra positiv skillnad i våra hem?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

De flesta av oss känner någon som en gång verkade vara helt hängiven Jesus Kristus men som sedan dess har avfallit från sin tro. Det är naturligt att undra: ”Kan det någonsin hända mig?” Paulus berömde de heliga i Tessalonike för deras trofasthet men kände sig inspirerad att varna dem för falska läror och andra inflytanden som kunde försvaga deras tro. Hur stark vår hängivenhet mot Frälsaren än är just nu finns det alltid mycket vi kan göra för att ”hjälpa [varandra] med det som brister i [vår] tro” (1 Tessalonikerbrevet 3:10).

När du ber om personerna i din klass eller ditt kvorum, lyssna då efter de maningar som Herren sänder dig. Vad känner du skulle hjälpa dem att förbli trofasta mot Frälsaren oavsett vilket motstånd de kommer att möta? Vad har hjälpt dig? När du förbereder dig för att undervisa kan du gå igenom äldste Dale G. Renlunds tal ”Orubblig hängivenhet mot Jesus Kristus”, (Liahona, nov. 2019, s. 22–25) förutom 1 och 2 Tessalonikerbrevet.

Lär tillsammans

För att hjälpa ungdomarna gå igenom det de läst i 1 och 2 Tessalonikerbrevet och presentera ämnet att hålla sig starka i vår hängivenhet mot Frälsaren, kan ni tillsammans läsa 2 Tessalonikerbrevet 2:1–3. Samtala om vad ordet ”avfallet” kan betyda. Vad innebär det särskilt för en person att avfalla från Jesus Kristus? Du kan jämföra det här ordet med andra uttryck som Paulus använde, som ”stå fasta i Herren” (se 1 Tessalonikerbrevet 3:8) och ”tröttna inte på att göra det som är gott” (2 Tessalonikerbrevet 3:13). Ni kan sedan gå igenom 1 Tessalonikerbrevet 5:15–23. Hur kan vi genom att följa Paulus råd i de här verserna hålla oss från att avfalla från vår tro på Jesus Kristus – även när vi möter motstånd? Använd aktiviteter som följande för att hjälpa klass- eller kvorummedlemmarna hålla fast vid sin hängivenhet mot Frälsaren.

  • Det kan vara inspirerande att lära sig av andra som blev orubbliga i sin hängivenhet mot Kristus. Ni kan till exempel tillsammans studera anti-nephi-lehiternas exempel, som hade varit ”ett vilt och förhärdat och blodtörstigt folk” men som ”aldrig avföll” efter att de hade blivit ”omvända till Herren” (Alma 17:14; 23:6–8). Vad säger Alma 24:8–18 om varför de förblev trofasta? Vilka viktiga beslut fattade de? Hur hjälpte Frälsaren dem? Ytterligare exempel finns i äldste Dale G. Renlunds tal ”Orubblig hängivenhet mot Jesus Kristus”. Några ungdomar kanske kan läsa några av de här exemplen och berätta vad de lär sig om att vara trofasta mot Kristus. Hur har vi förblivit trofasta mot Herren trots våra tillkortakommanden?

  • I våra ansträngningar att stärka vår tro är det bra att vara medveten om krafter som försöker försvaga den. Lehis syn om livets träd beskriver några av de här krafterna. Du kanske kan visa en bild av synen (se Evangeliebilder [2009], nr 69) och tillsammans gå igenom detaljerna i 1 Nephi 8:10–34. Vad hindrade människor från att njuta av trädets frukt i synen? Vad hjälpte människor att nå trädet och stanna där? Vad symboliserar dessa saker i våra liv?

  • I sitt tal ”Kraft att övervinna motståndaren” (Liahona, nov. 2019, s. 110–112) nämnde äldste Peter M. Johnson tre sätt på vilka Satan försöker försvaga oss. Du kan ge varje ungdom i uppdrag att läsa om ett av dessa sätt och ge exempel till klassen eller kvorumet på hur Satan använder det här verktyget mot ungdomar i dag. Sedan kan de läsa ett av äldste Johnsons fyra förslag på hur man övervinner motståndarens taktik och berätta vad de har lärt sig.

Bild
Jesus Kristus

Var inte rädda, av Michael Malm

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Det kan i många fall vara lämpligt att uppmana eleverna att hjälpa varandra finna svar på sina frågor. När Anden manar dig kan du göra det även när du känner att du har svaret.

Skriv ut