Nya testamentet 2023
24 december. Hur visar Jesus Kristus sin kärlek till mig? julen


”24 december. Hur visar Jesus Kristus sin kärlek till mig? Julen”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023 (2022)

”24 december. Hur visar Jesus Kristus sin kärlek till mig?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023

Bild
Jesusbarnet

Förlossad, av Jenedy Paige

24 december

Hur visar Jesus Kristus sin kärlek till mig?

Julen

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev efter evangeliet. Hur finner vi glädje i att följa Jesus Kristus?

  • Ta hand om behövande. Vilka i vår församling eller i vårt närområde behöver vår hjälp? Hur kan vi hjälpa dem?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi hjälpa varandra att förbereda oss för missionsarbete?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi bidra till vår församlings satsningar på att utföra släktforskning och tempeltjänst?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Innan Jesus Kristus föddes kallades han den store Jehova. Han var Faderns ”Älskade och Utvalde från begynnelsen” (Mose 4:2), full av härlighet, nåd och sanning (se Johannes 17:5; Läran och förbunden 93:11). Men när han föddes lade Maria honom ”i en krubba, eftersom det inte fanns plats för dem i gästrummet” (Lukas 2:7). Varför var Jesus Kristus villig att acceptera sin roll som Frälsare trots att det innebar att komma till jorden under de enklaste omständigheterna? Det enkla svaret är att han älskar oss. När Nephi såg Frälsarens födelse i en syn vittnade han om ”Gud kärlek som utgjuts i människobarnens hjärtan. Därför är den det mest begärliga av allt” (1 Nephi 11:22).

Julen är en speciell tid att begrunda hur Frälsarens födelse och försoningsoffer är tecken på hans kärlek till dig. När du förbereder dig för att hjälpa ungdomarna du undervisar att känna Frälsarens kärlek kan du gå igenom Lukas 4:16–21; Johannes 3:16–17; 3 Nephi 27:13–16; och äldste D. Todd Christoffersons tal ”Guds kärlek” (Liahona, nov. 2021, s. 16–19).

Lär tillsammans

När din klass eller ditt kvorum nu närmar sig slutet av era studier i Nya testamentet i år kan du be ungdomarna återge några favoritberättelser ur Nya testamentet där Frälsaren visade sin kärlek till människorna omkring sig. Ni kan till och med läsa några av de här berättelserna tillsammans. Vad lär dessa berättelser oss om Frälsarens kärlek till oss? För att hjälpa er samtala vidare om Frälsarens kärlek kan ni använda aktiviteter som följande.

  • Be medlemmarna i din klass eller ditt kvorum att tänka på den kärlek som vår himmelske Fader och Jesus Kristus har till oss som en vacker bukett blommor (se Russell M. Nelson, ”Den gudomliga kärleken”, Liahona, feb. 2003, s. 16). Du kan ge varje person en pappersblomma och be dem läsa ett av skriftställena i ”Stödresurser”. Be dem skriva på sina blommor vad de lär sig om den kärlek vår himmelske Fader och Jesus har till oss. När de berättar vad de har lärt sig kan de sätta ihop sina blommor för att skapa en bukett. Hur kan vi bättre känna igen hur vår himmelske Fader och Jesus visar sin kärlek till oss?

  • Flera psalmer beskriver hur Frälsaren visar sin kärlek till oss (se till exempel ”Han lever, min Förlossare”, Psalmer, nr 83). Klass- eller kvorummedlemmarna kan välja en psalm och berätta om upplevelser när de har känt Frälsarens kärlek på liknande sätt som de som beskrivs i psalmen. På vilka andra sätt har Frälsaren visat sin kärlek till oss? Hur kan vi som Kristi efterföljare hjälpa andra att känna hans kärlek?

  • Det finns många falska uppfattningar i världen om Guds kärlek till oss. Vissa kanske till exempel tror att när människor är rika eller framgångsrika så betyder det att Gud älskar dem mer än andra. En del kanske känner att om Gud verkligen älskade oss så skulle han acceptera oss som vi är och inte be oss att förändras. Vilka falska budskap om Guds kärlek har vi hört? För att motverka de här falska budskapen kan du be ungdomarna gå igenom äldste D. Todd Christoffersons tal ”Guds kärlek” eller president Dallin H. Oaks tal ”Kärleken och lagen” (Liahona, nov. 2009, s. 26–29). Vilka sanningar hittar vi i de här budskapen som hjälper oss förstå Guds kärlek till oss?

Bild
blommor

Vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek kan jämföras med en vacker bukett blommor.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Allt som Frälsaren gjorde under sin jordiska verksamhet gjorde han på grund av kärlek – kärlek till sin Fader och kärlek till oss alla. Med kristuslik kärlek i hjärtat söker vi på alla möjliga sätt att hjälpa andra lära känna Kristus och komma till honom. Kärlek är då syftet med och drivkraften i vår undervisning.

Skriv ut