Kom, følg med meg 2024
19.–25. februar: “Hvor stor er ikke vår Guds plan!” 2 Nephi 6–10


“19.–25. februar: ‘Hvor stor er ikke vår Guds plan!’ 2 Nephi 6–10”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“19.–25. februar. 2 Nephi 6–10”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Jesus ber i Getsemane

Not My Will, but Thine, Be Done [La ikke min vilje skje, bare din], av Harry Anderson

19.–25. februar: “Hvor stor er ikke vår Guds plan!”

2 Nephi 6–10

Det hadde gått minst 40 år siden Lehis familie forlot Jerusalem. De var i et fremmed nytt land, en halv verden unna Jerusalem. Lehi var død, og familien hans hadde allerede begynt på det som skulle bli en århundrelang strid mellom nephittene – “som trodde på Guds advarsler og åpenbaringer” – og lamanittene, som ikke trodde (2 Nephi 5:6). Jakob, som var Nephis yngre bror, og nå ordinert til lærer for nephittene, ønsket at paktens folk skulle vite at Gud aldri ville glemme dem, så derfor måtte de aldri glemme ham. Dette er et budskap som vi så visst trenger i dag (se Lære og pakter 1:15–16). “La oss huske ham, … for vi er ikke vist bort. … Store er Herrens løfter,” erklærte han (2 Nephi 10:20–21). Av alle disse løftene, er ikke noe større enn løftet om en “altomfattende forsoning” som skulle overvinne død og helvete (2 Nephi 9:7). Jakob konkluderte derfor, “Lys derfor opp i deres hjerter”! (2 Nephi 10:23).

Forslag til læring hjemme og i kirken

2 Nephi 6–8

Herren er barmhjertig mot sitt folk og vil oppfylle sine pakter.

For å hjelpe sitt folk å forstå at de var en del av Israels hus og kunne stole på Gud og hans løfter, siterte Jakob Jesajas profetier, nedtegnet i 2 Nephi 6–8. Dette budskapet er til deg også, fordi siste dagers hellige også er en del av Guds paktsfolk. Når du leser disse kapitlene, kan du tenke på spørsmål som de følgende:

  • Hva kan jeg lære om Frelserens forløsende kjærlighet til meg? Hvilke ord eller uttrykk uttrykker denne kjærligheten spesielt godt?

  • Hva tilbyr Frelseren dem som søker ham?

  • Hva kan jeg gjøre for å “vente” mer trofast på Frelseren og hans lovede velsignelser?

2 Nephi 9:1–26

Bilde
seminar, ikon
Jesus Kristus frelser meg fra synd og død.

Én måte å styrke vår takknemlighet for Jesus Kristus på, er å tenke på hva som ville ha skjedd med oss uten ham. Når du leser 2 Nephi 9:1–26, kan du vurdere å merke med en farge hva som ville skjedd med oss uten Jesu Kristi forsoning. Merk så med en annen farge hva vi mottar på grunn av Frelserens forsoning. Basert på det du leser, hvordan vil du forklare hvorfor vi trenger Jesu Kristi forsoning? Hva fant du som inspirerer deg til å prise “Guds visdom, barmhjertighet og nåde”? (2 Nephi 9:8).

I tillegg til å undervise om hva Jesus Kristus reddet oss fra, ga Jakob også innsikt om hvordan han gjorde det. Vurder å skrive ned det du finner i 2 Nephi 9:11–15, 20–24.

Jakob ble så overveldet av Guds forløsningsplan at han utbrøt: “Hvor stor er ikke vår Guds plan.” Se etter hans utrop i 2 Nephi 9 (de fleste av dem finnes i vers 8–20). Hva lærer du fra disse versene om Guds plan? Hvilke erfaringer har hjulpet deg å føle noe av det Jakob følte? Som en del av din tilbedelse og ditt studium, kan du vurdere å se etter en salme som kan uttrykke hva du føler for ham, for eksempel “O store Gud” (Salmer, nr. 64).

Se også “Where Justice, Love, and Mercy Meet” [Der rettferdighet, kjærlighet og barmhjertighet møtes],“Jacob Teaches of the Resurrection” [Jakob underviser om oppstandelsen] (videoer), Evangeliebibliotek; Gospel Topics, “Jesu Kristi forsoning”, Evangeliebibliotek.

2 Nephi 9:7

Frelserens forsoning er uendelig.

Hva kan du gjøre for bedre å forstå Jesu Kristi “altomfattende forsoning”? (2 Nephi 9:7). Kanskje dere kunne se på eller tenke på ting som synes å være uendelige i antall – gresstrå på en mark, sandkorn på en strand eller stjerner på himmelen. Hvordan er Frelserens forsoning altomfattende? Hvordan er den også personlig? Hvilke uttrykk i 2 Nephi 9 hjelper deg å føle takknemlighet for det Frelseren gjorde for deg?

2 Nephi 9:27–54

Jeg kan komme til Kristus og følge Guds plan.

I 2 Nephi 9 brukte Jakob to mektige og kontrastfylte setninger: “Den store Skapers barmhjertige plan” og “hvor listig er ikke den ondes plan” (2 Nephi 9:6, 28). Kanskje du kan tegne en sti og merke den vår himmelske Faders plan. Gransk deretter 2 Nephi 9:27–52. Se etter advarsler og oppfordringer Jakob ga for å hjelpe oss å følge denne planen. Skriv det du finner ved siden av stien. Hvordan prøver Satan å lede oss bort fra Guds plan? Hva føler du deg tilskyndet til å gjøre når det gjelder disse advarslene og innbydelsene?

2 Nephi 10:20, 23–25

Jesu Kristi offer kan gi meg glede.

Jakobs budskap var et gledens budskap. “Jeg taler disse ting til dere,” sa han, “så dere kan fryde dere og løfte opp deres hoder for evig” (2 Nephi 9:3). Når du leser 2 Nephi 10:20, 23–25, hva finner du som lyser opp i ditt hjerte? Hva vil du gjøre for å huske disse tingene når du føler deg mismodig?

Se også Johannes 16:33; D. Todd Christofferson, “De helliges glede”, Liahona, nov. 2019, 15–18; “Jacob Encourages the Nephites to Be Reconciled with God” [Jakob oppfordrer nephittene til å bli forsonet med Gud] (video), Evangeliebibliotek.

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

2 Nephi 9:6–10, 19–24

Jesus Kristus er min Frelser.

  • Hvordan vil du hjelpe barna å forstå og føle at de trenger Frelseren Jesus Kristus? Denne ukens aktivitetsside kan være til hjelp. Den bruker en enkel analogi av en grop og en stige. Du kan bruke 2 Nephi 9:21–22 til å snakke med barna om hvorfor du er takknemlig for Jesus Kristus.

  • Én måte å hjelpe barna å forstå hvorfor vi trenger Frelseren på, er å undervise dem om fallet. Du kan vise et bilde av Adam og Eva, for eksempel Leaving the Garden of Eden [Adam og Eva forlater Edens hage] (Evangeliebibliotek) og et bilde av Jesus Kristus på korset. Be dem å beskrive hva som foregår på hvert bilde. Hvordan er vi som Adam og Eva? Kanskje 2 Nephi 9:6–10 kan hjelpe dem å forstå hva Jesus Kristus gjør for oss. Be barna uttrykke sine følelser for Jesus Kristus. En sang som “Min Frelsers kjærlighet”, (Barnas sangbok, 42–43) kan være til hjelp.

Undervis sannhet med historier og eksempler. Vær sikker på at historiene og eksemplene du bruker underviser sannheten. Når du bruker denne ukens aktivitetsside, kan du for eksempel undervise om at Jesus Kristus kom ned i “gropen” for å hjelpe oss hvert skritt på veien når vi klatrer opp.

2 Nephi 9:20, 28–29, 42–43, 49

“Mitt hjerte fryder seg ved rettferdighet.”

  • For å oppmuntre barna til å “[fryde] seg over rettferdighet” eller med glede adlyde Herren (2 Nephi 9:49), kan du kanskje gi eksempler der et barn gjør et godt valg eller et dårlig valg. Be barna reise seg når valget bringer lykke og setter seg ned når valget fører til sorg. Når har vi følt glede fordi vi har gjort et valg om å følge Jesus Kristus?

  • Barna vil sannsynligvis omgås mennesker (hvis de ikke allerede har gjort det) som tror at Herrens bud er tåpelige eller utdaterte. Kanskje du og barna kan snakke om hvordan vi kan forklare hvorfor vi er glade for å holde budene. Hvorfor er det viktig å stole på Guds råd selv om vi ikke helt forstår det? Du kan oppmuntre dem til å se i 2 Nephi 9:20, 28–29, og 42–43 for få hjelp til å tenke over og snakke om disse spørsmålene.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Jesus som helbreder folk

He Healed Many of Diverse Diseases [Han helbredet mange fra forskjellige sykdommer], av J. Kirk Richards

Skriv ut