Kom, følg med meg 2024
26. februar – 3. mars: “Hans navn skal kalles … Fredsfyrste.” 2 Nephi 11–19


“26. februar – 3. mars: ‘Hans navn skal kalles … Fredsfyrste.’ 2 Nephi 11–19”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“26. februar – 3. mars. 2 Nephi 11–19”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Jesaja skriver på skriftruller

26. februar – 3. mars: “Hans navn skal kalles … Fredsfyrste”

2 Nephi 11–19

Gravering på metallplater var ikke enkelt, og det var begrenset med plass på Nephis små plater. Så hvorfor skulle Nephi gjøre en innsats for å kopiere så mange av profeten Jesajas skrifter i sin opptegnelse? Han gjorde det fordi han ønsket at vi skulle ha tro på Jesus Kristus. “Min sjel fryder seg over å bevise sannheten om Kristi komme for mitt folk,” sa han (2 Nephi 11:4). Nephi hadde sett hva som ville skje med hans folk i fremtidige generasjoner. Han så at de, til tross for de store velsignelsene sine, ville bli stolte, kranglevorne og verdslige (se 1 Nephi 12; 15:4–6). Han så også lignende problemer i vår tid (se 1 Nephi 14). Jesajas skrifter advarte mot slik ugudelighet. Men de ga også Nephi håp om en strålende fremtid for Guds paktsfolk – en slutt på ugudelighet, en innsamling av de trofaste og “et stort lys” for dem som hadde “vandret i mørke” (2 Nephi 19:2). Alt dette ville skje fordi “et barn [ble] født” en som kunne avslutte all strid – “Fredsfyrsten” (2 Nephi 19:6).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Hvordan kan jeg forstå Jesajas læresetninger bedre?

Nephi anerkjente at “Jesajas ord ikke er klare og tydelige” (2 Nephi 25:4). Men han ga også råd for å hjelpe oss å finne mening i Jesajas skrifter:

  • [Anvend] hans ord på” deg selv (2 Nephi 11:2). Mange av Jesajas læresetninger har flere betydninger og anvendelsesområder. Når du for eksempel leser om bosteder i 2 Nephi 14:5–6, kan du overveie hvordan disse versene gjelder for ditt hjem. Spør deg selv: “Hva vil min himmelske Fader at jeg skal lære?”

  • Se etter symboler på Jesus Kristus (2 Nephi 11:4). Mange av Jesajas læresetninger om Frelseren formidles gjennom symboler. Hvordan er for eksempel Frelseren representert i 2 Nephi 19:2? Hva lærer dette symbolet deg om ham?

  • Søk å bli “fylt med profetiens ånd” (2 Nephi 25:4. Når du studerer, kan du be om åndelig veiledning. Du vil kanskje ikke forstå alt med en gang, men Ånden kan hjelpe deg å lære det du trenger å vite.

Det kan også være nyttig å gå til studiehjelpemidlene i Skriftene, også fotnotene, kapitteloverskriftene og Veiledning til Skriftene. Institutt-håndbøkene til Mormons bok og Det gamle testamente har mer informasjon som kan hjelpe deg å lære om den historiske rammen rundt Jesajas læresetninger.

2 Nephi 11–19

Jesaja vitnet om Jesus Kristus.

Fordi Jesaja brukte symbolspråk, kan det være lett å overse hans mektige vitnesbyrd om Jesus Kristus. Se etter Frelseren i 2 Nephi 13:13; 14:4–6; 15:1–7; 16:1–7; 17:14; 18:14–15; 22:2. Hva lærer disse versene deg om ham?

Profetien i 2 Nephi 19:6 nevner flere av Jesu Kristi titler. Hvordan har han oppfylt disse rollene i ditt liv?

Se også Ulisses Soares, “Jesus Kristus: Vår sjels omsorgsperson”, Liahona, mai 2021, 82–84.

2 Nephi 12–13; 15

De stolte og verdslige vil bli ydmyket.

Nephi hadde forutsagt at stolthet vil være grunnen til hans folks undergang (se 1 Nephi 12:19). Så det er ikke overraskende at Nephi valgte å dele Jesajas gjentatte advarsler mot stolthet med sitt folk. I kapittel 12 og 13 kan du se etter ord som Jesaja brukte for å beskrive stolthet, som f.eks. oppblåst og hovmodig. I 2 Nephi 15:1–24, kan du se etter symbolsk språk som beskriver resultatene av stolthet. Deretter kan du prøve å sammenfatte det du har lest med egne ord. Tenk på hvordan du vil velge å være ydmyk.

Se også “Kapittel 18: Vær på vakt mot stolthetLæresetninger fra Kirkens presidenter: Ezra Taft Benson (2014), 229–39.

2 Nephi 12:2–3

Bilde
seminar, ikon
Tempelet er Herrens hus.

Jesaja kalte tempelet “fjellet der Herrens hus står” (2 Nephi 12:2). Hvorfor er et fjell et godt symbol på tempelet?

Hvordan vil du forklare for noen hvorfor vi trenger templer? Du kan finne noen mulige svar i 2 Nephi 12:2–3 og i president Russell M. Nelson tale “Tempelet og din åndelige grunnvoll” (Liahona, nov. 2021, 93–96). Basert på det du leser, hva ønsker Herren at du skal lære og oppleve i hans hellige hus? Hvilken erfaring har du hatt der?

Du kan finne intervjuspørsmålene for tempelanbefaling på side 36–37 i Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg. Du kan lese hvert enkelt og spørre deg selv: Hva lærer dette spørsmålet meg om Herrens veier? Hvordan hjelper det meg å “vandre på hans veier”?

Se også Gospel Topics, “Temples” [Templer], Evangeliebibliotek; “Høyt oppå fjellets topp”, Salmer, nr. 4.

2 Nephi 12–19

Jesus Kristus vil forløse sitt folk.

Til tross for ugudeligheten han så, så Jesaja håp for fremtiden. Du kan studere hvert av følgende skriftsteder. Skriv en eller flere sannheter hvert skriftsted lærer oss om vår tid: 2 Nephi 12:1–5; 14:2–6; 15:20–26; 19:2–8. Hvorfor føler du at det er viktig for oss å forstå disse skriftstedene?

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Se etter mønstre. I Skriftene finner vi mønstre som viser oss hvordan Herren arbeider. I 2 Nephi 11–19 kan du se etter mønstre som viser hvordan Herren advarer mot synd og tilgir dem som omvender seg.

Forslag til undervisning av barn

2 Nephi 12:2–3

Tempelet er Herrens hus.

  • Jesaja beskrev tempelet som “fjellet der Herrens hus står”. Barna vil kanskje like å late som de klatrer opp på et fjell mens du leser 2 Nephi 12:2–3. Hjelp dem å finne ord eller uttrykk i disse versene som beskriver hvorfor vi har templer.

  • For å illustrere uttrykket “vi skal vandre på hans stier” fra 2 Nephi 12:3, kan du lage en sti på gulvet som fører til et bilde av et tempel. Når barna går på stien, kan de nevne ting de kan gjøre for å vandre på Herrens stier.

  • Kanskje barna kan lage en tegning av seg selv der de reiser til tempelet. De kan også synge eller lytte til en sang om tempelet, for eksempel “Jeg ser vår Herres tempel” (Barnas sangbok, 99). Hjelp dem å finne uttrykk i sangen som underviser om hva tempelet er og hva vi gjør der.

2 Nephi 11:4–7; 17:14; 19:6

Jesus Kristus er min Frelser.

  • Det er flere navn på Jesus Kristus i 2 Nephi 11:4–7; 17:14; 19:6. Hjelp barna å finne dem og snakke om hva de betyr. For eksempel betyr “Kristus” “den salvede”, og “Immanuel” betyr “Gud med oss”. Hva lærer disse navnene oss om Jesus Kristus?

  • Vis deler av videoen “The Christ Child” [Jesusbarnet] (Evangeliebibliotek) som viser forskjellige personer som ser Jesus for første gang. Sett videoen på pause under disse fremstillingene, og spør barna om hva disse personene kan ha følt. Hva ville vi føle hvis vi var der? Hvordan vil vi føle når vi ser Ham igjen?

2 Nephi 15:20

Satan prøver å forvirre meg om godt og ondt.

  • Vis barna noe bittert eller surt, som for eksempel en sitronskive, inni et godteripapir. Les 2 Nephi 15:20 sammen. Hvordan prøver Satan å få ting som er ondt til å se godt ut? Du kan også vise de første 90 sekundene av videoen “You Will Be Freed” [Du vil bli frigjort] (Evangeliebibliotek). Hvorfor kamuflerer en fisker kroken sin? Hvorfor kamuflerer Satan synd? Hvordan hjelper Jesus Kristus oss å unngå å bli bedratt av Satan?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Panama City Panama tempel

Panama City Panama tempel. “Herrens hus … skal være grunnfestet på toppen av fjellene … og alle nasjoner skal strømme til det” (2 Nephi 12:2).

Skriv ut