Kom, følg med meg 2024
4.–10. mars: “Vi gleder oss i Kristus.” 2 Nephi 20–25


“4.–10. mars: ‘Vi gleder oss i Kristus.’ 2 Nephi 20–25”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“4.–10. mars. 2 Nephi 20–25”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
familie som studerer

4.–10. mars: “Vi gleder oss i Kristus”

2 Nephi 20–25

Jesajas skrifter inneholder sterke advarsler, men de gir også håp og glede. Dette er én grunn til at Nephi tok dem med i sin opptegnelse: “Nå skriver jeg noen av Jesajas ord, så de … som får se disse ord, kan oppløfte sine hjerter og fryde seg,” sa han (2 Nephi 11:8). På en måte er innbydelsen til å lese Jesajas skrifter en innbydelse til å glede seg. Du kan fryde deg, som Nephi gjorde, over Jesajas profetier om Israels innsamling, Messias’ komme og freden som er lovet de rettferdige. Du kan fryde deg over å leve i den profeterte tid da Herren har “løfte[t] et banner for nasjonene og skal samle de fordrevne av Israel” (2 Nephi 21:12). Når du tørster etter rettferdighet, kan du “øse vann med glede av frelsens kilder” (2 Nephi 22:3). Du kan med andre ord “glede [deg] i Kristus” (2 Nephi 25:26).

Forslag til læring hjemme og i kirken

2 Nephi 21–22

Jeg kan finne fred i Jesus Kristus.

Lehis barn hadde et problem med stridigheter. Problemet ble verre i kommende generasjoner, noe som førte til splid, fangenskap, sorg og ødeleggelse. Og stridigheter er fortsatt et problem i dag.

Med alt dette i tankene, kan du tenke på profetiene i 2 Nephi 21–22. Overvei hvordan Frelseren oppfyller disse profetiene. Hva betyr profetien om at ulven skal “bo hos lammet” for deg? (2 Nephi 21:6). Grunn på hva du kan gjøre for å være fredsstifter.

Se Dale G. Renlund, “Kristi fred avskaffer fiendskap”, Liahona, nov. 2021, 83–85.

2 Nephi 21:9–12

Herren samler sitt folk.

Nephi og hans familie var vitner til Israels adspredelse (se 2 Nephi 25:10). Nå kan du delta i Israels innsamling (se 2 Nephi 21:12). Når du leser 2 Nephi 21:9–12, kan du tenke på hvordan du kan bidra til å oppfylle profetiene disse versene beskriver.

Når du for eksempel leser om “banneret” som vil bli oppreist for å samle Guds folk, kan du tenke på hvordan du har sett Gud samle sitt folk, fysisk og åndelig. Hva tiltrekker folk til Herren og hans Kirke?

Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å hjelpe til med å samle inn Guds folk?

2 Nephi 23–24

Babylons verdslighet vil falle.

Babylons rike var en mektig politisk og militær trussel mot oldtidens Israel. Men for Nephis folk – og for oss i vår tid – er den største trusselen det Babylon representerer verdslighet og synd. Overvei hvordan advarslene i 2 Nephi 23–24 kan ha påvirket personer som fryktet eller beundret eller stolte på Babylons rikdom og makt (se for eksempel 23:6–9, 11, 19–22; 24:10–19). Hva er noen lignende ting vi kan frykte eller beundre eller stole på i vår tid? Hva føler du at Frelserens budskap til deg kan være i disse kapitlene? Tenk på hvordan du kan vise at du “gleder [deg over Herrens] overhøyhet” (2 Nephi 23:3).

2 Nephi 25:19–29

Bilde
seminar, ikon
“Vi taler om Kristus … vi gleder oss i Kristus.”

Nephi var åpen om å dele sin tro – spesielt sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus. Gjennom ditt studium av 2 Nephi 25, kan du tenke på Nephis ønsker om å “overbevise [sine] barn … så de vil tro på Kristus og bli forsonet med Gud” (vers 23). Hva ønsket Nephi at folk skulle vite om Frelseren? (se vers 12–13, 16). Hvordan prøvde Nephi å overtale folk til å tro på Ham? (se vers 19–29). Legg merke til skriftsteder i disse kapitlene som overbeviser deg til å tro på og følge Jesus Kristus.

Noen av oss føler oss kanskje ikke like frimodige som Nephi var til å snakke om Kristus. Men kanskje du kan finne noe i Nephis læresetninger i 2 Nephi 25:23–26 som inspirerer deg til å snakke mer åpent om ham med andre. Nephis erklæring “Vi gleder oss i Kristus” kan for eksempel få deg til å tenke på hvordan Frelseren gir deg glede – og hvordan du kan dele denne gleden med andre.

I sin tale “Vi taler om Kristus” (Liahona, nov. 2020, 88–91), foreslår eldste Neil L. Andersen hvordan vi kan snakke mer åpent om Kristus i forskjellige sammenhenger. Hvilke av forslagene hans skiller seg ut for deg? Hvilke muligheter har du til å snakke om Kristus med andre?

Hva føler du deg inspirert til å fortelle andre om Jesus Kristus? Hvis du trenger noen forslag, kan du granske “Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd” (Evangeliebibliotek). En salme som “Kristus er meg kjær” (Salmer, nr. 65) kan gi deg flere ideer.

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

2 Nephi 21:1–5

Jesus Kristus vil dømme i rettferdighet.

  • For å hjelpe barna med å visualisere disse versene, kan du se om du kan finne et tre som har blitt hugget ned eller en gren som vokser fra et tre (eller bruk bildet under). Hvis “grenen” i 2 Nephi 21:1 symboliserer Jesus Kristus, hva lærer vers 2–5 oss om ham?

Bilde
liten plante vokser ut av trestubb

2 Nephi 21:6–9

Jesus Kristus gir oss fred og glede.

  • Hva lærer 2 Nephi 21:6–9 oss om hva som kan skje når alle følger Frelseren? (se også 4 Nephi 1:15–18). Hvordan kan vi gjøre hjemmet vårt mer likt dette? Barna vil kanskje like å se på bilder av dyrene som er nevnt i vers 6–7 – dyr som vanligvis er fiender, men som ikke vil skade hverandre når Jesus kommer igjen (se denne ukens aktivitetsside). Barna kan også lage tegninger av seg selv og disse dyrene som lever fredelig sammen med Jesus.

2 Nephi 21:11–1222.

Herren samler sitt folk.

  • Jesaja sa at Herren ville “løfte et banner for folkene” for å hjelpe folk å samle seg til Ham (se 2 Nephi 21:11–12). Hjelp barna å forstå at et banner er som et flagg. Kanskje de vil like å tegne sitt eget flagg. De kan ta med bilder eller ord som representerer grunner til at de kommer til Jesus Kristus og hans kirke. La dem snakke om flaggene sine, og hjelp dem å komme på hvordan de kan hjelpe andre å “samle” seg til Jesus Kristus.

  • Når dere har lest 2 Nephi 22:4–5 sammen, kan du snakke med barna om noen av de “herlige ting” Herren har gjort. Hva er noen av Herrens “gjerninger blant [oss]” som vi kan erklære? For å hjelpe barna med å tenke over dette spørsmålet, kan dere synge en sang om Frelseren sammen, som for eksempel “Kristus er meg kjær” (Salmer, nr. 65). Dere kan etter tur fullføre en setning som denne: “Jeg tror på Kristus. Han ”. Hvordan kan vi hjelpe andre til å vite hva Frelseren har gjort for oss?

2 Nephi 25:26

“Vi gleder oss i Kristus.”

  • Hvordan kan du hjelpe barna til å “glede seg i Kristus”? Du kan fortelle en historie om en gang da Jesus Kristus bragte glede til andre, eller du kan vise en video som for eksempel “Jesus Heals a Man Born Blind” [Jesus helbreder en mann som var født blind] eller “Suffer the Little Children to Come unto Me” [La de små barn komme til meg] (Evangeliebibliotek). Barna kan peke ut de gledelige stundene i historien eller videoen. Når dere så leser 2 Nephi 25:26 sammen, kan de snakke om hvorfor de “fryder seg i Kristus”.

Vitne om Kristus. Ikke anta at familien din vet hva du føler for Frelseren. Fortell dem det, og la dine følelser for Frelseren påvirke hvordan du omgås med dem.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
misjonærer som underviser en familie

I’ll Go Where You Want Me to Go [Jeg går hvor du sender meg hen], av Ramon Ely Garcia Rivas

Skriv ut