Kom, følg med meg 2024
11.–17 mars: “Et underlig og forunderlig verk.” 2 Nephi 26–30


“11–17 mars: ‘Et underlig og forunderlig verk.’ 2 Nephi 26–30”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“11.–17. mars. 2 Nephi 26–30”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Jesus rekker ut sin hånd til en kvinne

He Will Lead Thee by the Hand [Han vil lede deg ved hånden], av Sandra Rast

11.–17 mars: “Et underlig og forunderlig verk.”

2 Nephi 26–30

“Jeg profeterer til dere om de siste dager,” skrev Nephi (2 Nephi 26:14). Han skrev med andre ord om våre dager. Og det er grunn til å være bekymret for det han så. Folk fornekter Guds kraft og mirakler, utbredt misunnelse og konflikt. Men i tillegg til disse “mørkets gjerninger” ledet av djevelen i de siste dager (2 Nephi 26:10, 22), snakket Nephi også om et “underlig og forunderlig verk” ledet av Herren selv (2 Nephi 27:26). Sentralt i dette verket skulle være en bok – en bok som avslører Satans løgner og samler de rettferdige. Denne boken er Mormons bok, det forunderlige verket er Herrens kirkes arbeid i de siste dager, og underet er – i det minste delvis – at han innbyr oss alle, til tross for våre svakheter, til å delta i innsamlingen.

Forslag til læring hjemme og i kirken

2 Nephi 26–27; 29–30

Gud forberedte Mormons bok for vår tid.

I 2 Nephi 26–27 siterte Nephi i stor grad fra en tidligere profeti av Jesaja (se Jesaja 29) og sammenlignet den med sitt folk og deres opptegnelse – Mormons bok. Han visste ved åpenbaring, selv før Mormons bok hadde blitt skrevet ferdig, at den en dag ville “være av stor verdi for menneskenes barn” (2 Nephi 28:2). Hvorfor er Mormons bok av stor verdi for deg? Tenk på dette spørsmålet når du leser 2 Nephi 29–30. Hvilket “forunderlig verk” (2 Nephi 27:26) utfører Gud i verden og i ditt liv ved hjelp av Mormons bok?

Se også Joseph Smith – Historie 1:62–65.

2 Nephi 26:23–33

Bilde
seminar, ikon
Jesus Kristus innbyr oss alle til å komme til ham.

Det er mange vakre sannheter i 2 Nephi 26:23–24. Du kan for eksempel tenke på hva Jesus Kristus har gjort “til gavn for verden” – og for deg. Hvordan “trekker Han alle mennesker” – og deg – “til seg”? Hva føler du deg inspirert til å gjøre som en følge av hans uttrykk for kjærlighet?

Fortsett å lese og se etter sannheter om Frelseren i vers 25–33. Legg spesielt merke til hans innbydelser. Hvordan vil du sammenfatte Jesu Kristi budskap til deg i én setning? En salme som “Kom kun til Herren” (Salmer, nr. 95) kan åpne ditt sinn for ytterligere inntrykk.

Overvei hvordan disse versene kan påvirke hvordan du samhandler med andre og innbyr dem til å komme til Kristus. Du kan finne noen forslag i eldste D. Todd Christofferson tale “Læren om tilhørighet” (Liahona, nov. 2022, 53–56).

Se også 3 Nephi 18:30–32; Dallin H. Oaks: “Hva har vår Frelser gjort for oss?”, Liahona, mai 2021, 75–77; Gospel Topics, “Belonging in the Church of Jesus Christ”, [Tilhørighet til Jesu Kristi Kirke], Evangeliebibliotek.

Vær ikke redd for stillhet. Gode spørsmål tar tid å besvare. De krever gransking, ettertanke og inspirasjon. Tiden som går mens du venter på svar på et spørsmål, kan være en hellig tid til ettertanke. Unngå fristelsen til å avslutte denne tiden for tidlig ved å gå videre til noe annet.

2 Nephi 28

Satan prøver å bedra.

Mange av Satans løgner og metoder blir avslørt i 2 Nephi 28. Se etter dem i vers 6, 8, 21–23, 29. Hvorfor er det nødvendig at du kjenner til Satans løgner? Hva vil du gjøre når djevelen prøver å bedra deg?

Nedenfor finner du noen skriftsteder som forkaster Satans løgner. Se om du kan sette den sanne læren i disse versene sammen med den falske læren Nephi advarer oss mot i 2 Nephi 28:

Se også Gary E. Stevenson, “Bedra meg ikke”, Liahona, nov. 2019, 93–96.

2 Nephi 28:27–3129

Gud fortsetter å gi åpenbaring for å veilede sine barn.

Som siste dagers hellige blir vi velsignet med en overflod av Guds ord. Og likevel, som Nephi advarte, må vi aldri føle at “vi har nok!” Når du leser advarslene i 2 Nephi 28:27–31 og 2 Nephi 29, kan du tenke over spørsmål som disse:

  • Hvordan ønsker Gud at jeg skal føle for og reagere på hans ord?

  • Hvorfor er mennesker noen ganger “vrede” med hensyn til å motta mer sannhet fra Gud? (2 Nephi 28:28). Føler jeg det noen gang på den måten? I så fall, hvordan kan jeg forandre meg?

  • Hva betyr det å motta Guds ord? Hvordan kan jeg vise ham at jeg ønsker å motta mer av hans ord?

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

2 Nephi 26:23–28; 33

Jesus Kristus ønsker at alle skal komme til ham.

  • For å undervise barna om Frelserens innbydelser i disse versene, kan du snakke med dem om tilfeller da de inviterte folk til en spesiell begivenhet, for eksempel et bursdagsselskap. Deretter kan dere lese 2 Nephi 26:23–28 sammen og finne ut hva Jesus innbyr oss til å gjøre. Barna vil kanskje lage et kort som innbyr noen til å komme til Jesus Kristus. Oppfordre dem til å bruke en setning fra disse versene i innbydelsen sin.

  • Maleriet på slutten av denne oversikten viser personer fra mange bakgrunner. Kanskje barna kan se på dette bildet mens du leser 2 Nephi 26:33. Du kan gjenta setningen “Jesus innbyr alle til å komme til ham” mens barna peker på hver enkelt på bildet – og deretter på seg selv. Hvordan kommer vi til Jesus?

  • En sang om å elske alle mennesker, som for eksempel “Jeg går med deg” (Barnas sangbok, 78), kan hjelpe deg å undervise i budskapet i 2 Nephi 26:33.

2 Nephi 28:2; 29:7–11; 30:3–6

Mormons bok er en velsignelse.

  • For å hjelpe barna å føle at Mormons bok er “av stor verdi” (2 Nephi 28:2), kan du pakke inn et eksemplar som en gave og la dem gjette hva som er inni. De kan se etter ledetråder i 2 Nephi 30:3–6. Fortell barna hvorfor Mormons bok er av stor verdi for deg, og la dem også uttrykke sine følelser.

  • Du kan vurdere å be barna forestille seg at en venn sier til dem: “Jeg trenger ikke å lese Mormons bok. Jeg har allerede lest Bibelen.” Hva kunne vi si til vennen vår? Les 2 Nephi 29:7–11 sammen for å finne ut hvorfor Gud ønsker at vi skal ha begge bøkene.

2 Nephi 28:30–31

Vår himmelske Fader lærer meg litt etter litt.

  • Kanskje du kan tenke på en konkretisering som vil hjelpe barna til å se hva det betyr å lære “linje på linje.” De kan for eksempel sette sammen et puslespill eller bygge noe med klosser, én brikke eller kloss om gangen. Eller du kan lære barna en ferdighet ett steg om gangen, som for eksempel å knyte en knute eller tegne et bilde. Du kan deretter lese 2 Nephi 28:30 og drøfte hvordan vår himmelske Fader lærer oss én sannhet om gangen.

  • En annen idé kan være å velge et utsagn fra 2 Nephi 28:30 og bytte på å skrive det, ett ord om gangen. Hvordan ligner dette måten Gud gir oss sannhet på? Hvorfor åpenbarer Gud sannhet til oss “linje på linje og bud på bud, litt nå og litt da”, i stedet for alt på en gang? Hvordan kan vi vise Gud at vi ønsker å motta mer sannhet fra ham?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Jesus Kristus midt i en folkemengde

Christ in the Midst [Kristus midt iblant dem], av Judith A. Mehr

Skriv ut