Kom dan en volg Mij 2024
18–24 maart: ‘Dit is de weg.’ 2 Nephi 31–33


‘18–24 maart: “Dit is de weg.” 2 Nephi 31–33’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2024)

‘18–24 maart. 2 Nephi 31–33’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2024)

Afbeelding
Jezus onderwijst zijn discipelen

Christus onderwijst zijn discipelen, Justin Kunz

18–24 maart: ‘Dit is de weg’

2 Nephi 31–33

We lezen in de laatste woorden van Nephi onder meer de volgende verklaring: ‘De Heer [heeft] mij geboden en ik moet gehoorzamen’ (2 Nephi 33:15). Dat is een goede samenvatting van Nephi’s leven. Hij probeerde de wil van de Heer te begrijpen en gehoorzaamde die moedig – of dat nu inhield de platen van Laban met gevaar voor eigen leven in handen krijgen, een boot bouwen en de zee oversteken, of trouw met duidelijkheid en gezag in de leer van Christus onderwijzen. Nephi kon overtuigend spreken over de noodzaak om ‘standvastig in Christus voorwaarts [te] streven’, over het volgen van het ‘nauwe en smalle pad dat tot het eeuwige leven voert’ (2 Nephi 31:20, 18), omdat hij dat pad zelf volgde. Hij wist uit ervaring dat dit pad bij tijden moeilijk begaanbaar kan zijn, maar ook vreugdevol is. Hij wist ook dat er ‘geen andere weg noch naam onder de hemel gegeven [is] waardoor de mens kan worden behouden in het koninkrijk van God’ (2 Nephi 31:21).

Studietips voor thuis en in de kerk

2 Nephi 31

Jezus Christus en zijn leer zijn de enige weg naar het eeuwige leven.

Hoe zou je het pad naar het eeuwige leven in enkele woorden samenvatten? Ga na hoe Nephi het in 2 Nephi 31 beschreef. Teken eventueel een pad en schrijf op het pad enkele beginselen of stappen die je in deze hoofdstukken vindt. Je kunt je eigen samenvatting van wat Nephi over elk beginsel zei aan je tekening toevoegen.

Lees 2 Nephi 31:18–20 en evalueer je eigen inspanningen om op het evangeliepad ‘voorwaarts [te] streven’.

Afbeelding
een gezin bidt samen

De leringen van Jezus Christus volgen voert ons naar het eeuwige leven.

2 Nephi 31:4–13

Jezus Christus gaf het volmaakte voorbeeld van gehoorzaamheid toen Hij Zich liet dopen.

Of je doop nu gisteren of tachtig jaar geleden plaatsvond, het was een belangrijk moment. Je sloot toen een eeuwig verbond om Jezus Christus te volgen. Denk aan je eigen doop terwijl je in 2 Nephi 31:4–13 over de doop van de Heiland leest. De onderstaande vragen kunnen nuttig zijn:

  • Waarom liet Christus Zich dopen? Waarom heb ik me laten dopen?

  • Welke beloften heb ik gedaan toen ik gedoopt werd? Wat belooft de Heer in ruil daarvoor? (Zie vers 12–13, zie ook Mosiah 18:10, 13.)

  • Hoe kan ik laten zien dat ik nog steeds toegewijd ben om Jezus Christus te volgen?

2 Nephi 31:15–20

‘Hij die tot het einde volhardt, die zal behouden worden.’

Vraag jezelf bij het lezen van 2 Nephi 31:15–20 af: Hoe weet ik of ik tot het einde toe aan het volharden ben? Wat leer je van Nephi waardoor je deze vraag kunt beantwoorden?

Ouderling Dale G. Renlund heeft gezegd: ‘Tot het einde toe volharden is geen afzonderlijke stap in de leer van Christus – alsof we de eerste vier stappen doen en ons dan schrap zetten, op onze tanden bijten en wachten tot we doodgaan. Nee, tot het einde toe volharden is actief en bewust de stappen […] herhalen.’ (‘Lifelong Conversion’ [devotional aan de Brigham Young University, 14 september 2021], 2, speeches.byu.edu.) Hoe kun je de stappen in de leer van Christus (geloof, bekering, doop en het ontvangen van de Heilige Geest) herhalen?

2 Nephi 32; 33:2

Afbeelding
seminarie (pictogram)
Door de woorden van Christus en de Heilige Geest zal God mij tonen wat ik moet doen.

Heb je je weleens onzeker gevoeld over de volgende stappen in je leven? Het volk van Nephi had soortgelijke zorgen (zie 2 Nephi 32:1). Zoek in 2 Nephi 32:2–9 naar het antwoord van Nephi. Hoe zou je Nephi’s onderricht in je eigen woorden weergeven? Door wat voor ervaringen heb je geleerd dat de woorden van Nephi waar zijn?

Maak eventueel een lijst met beslissingen of situaties (nu en in de toekomst) waarin je Gods leiding nodig hebt. Wat kun je uit 2 Nephi 32 leren waardoor je inspiratie van Hem kunt ontvangen? Wat kan mensen ertoe brengen ‘hun hart tegen de Heilige Geest [te] verstokken’? (2 Nephi 33:2.)

Denk bij het overpeinzen van Nephi’s raad na over de manier waarop je de woorden van de Heiland bestudeert. Zou je dat omschrijven als tussendoortje, gewoon eten of je er genietend aan vergasten? Wat is volgens jou het verschil? Bedenk hoe je van Christus’ woorden een feestmaal kunt maken. Misschien kun je ideeën bespreken met een vriend(in) of familielid.

Vergast je aan de woorden van Christus. Er zijn veel manieren om je aan de woorden van Christus te vergasten, zoals bidden om inspiratie, vragen stellen voor en tijdens je studie, woorden definiëren, overpeinzen, kruisverwijzingen maken en opzoeken, notities maken, zoeken naar evangeliewaarheden en de Schriften op jezelf toepassen (zie 1 Nephi 19:23).

Hoe nodig je de Heilige Geest uit om een constante metgezel in je leven te zijn in plaats van een periodieke bezoeker? Lees de drie suggesties van David A. Bednar om voortdurend het gezelschap van de Heilige Geest bij je te hebben in ‘Ontvang de Heilige Geest’ (Liahona, november 2010, 94–97). Hoe ga je zijn raad toepassen?

Zie ook Gospel Topics, ‘Revelation’, Evangeliebibliotheek; ‘Dagelijks brood: patroon’ (video), Evangeliebibliotheek.

2 Nephi 33

Het Boek van Mormon overreedt ons allemaal om in Christus te geloven.

In 2 Nephi 33 legt Nephi tot besluit uit waarom hij eigenlijk schreef. Welke redenen vind je in dit hoofdstuk? Denk na over de verhalen en leringen die je tot nu toe in 1 Nephi en 2 Nephi hebt gelezen. Welke hebben jou en je geloof in Christus het meest beïnvloed?

Zie ook ‘Nephi tekent zijn laatste getuigenis op’ (video), Evangeliebibliotheek.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

2 Nephi 31:4–13

Als ik me laat dopen, volg ik Jezus Christus.

  • Aan het eind van dit lesschema staat een afbeelding van Jezus die Zich laat dopen. Misschien kunnen je kinderen aan de hand daarvan vertellen wat ze over deze gebeurtenis weten (zie ook Mattheüs 3:13–17). Waarom wil Jezus dat wij ons net als Hij laten dopen? Je kinderen kunnen letten op redenen terwijl jullie samen 2 Nephi 31:4–13 lezen. Het kan nuttig zijn om iemand die zich onlangs heeft laten dopen over zijn of haar ervaring te laten vertellen.

2 Nephi 31

Jezus Christus heeft mij geleerd hoe ik bij mijn hemelse Vader kan terugkeren.

  • Om de leringen in 2 Nephi 31 visueel voor te stellen, kunnen je kinderen een pad tekenen met Christus aan het eind. Je kunt ze helpen om afbeeldingen te vinden of te tekenen die de stappen op dat pad voorstellen, zoals geloof in Christus, bekering, de doop, de gave van de Heilige Geest en volharden tot het einde. Ze kunnen naar de afbeeldingen wijzen terwijl jullie samen 2 Nephi 31:17–20 lezen.

2 Nephi 32:3–5

Ik kan mij aan de woorden van Christus vergasten.

  • Om je kinderen te onderwijzen over ons ‘vergasten’ aan de woorden van Christus kun je ze vragen uit te beelden hoe ze zich aan hun lievelingseten zouden vergasten. Waar moeten we ons volgens Nephi in 2 Nephi 32:3 aan vergasten? In welke opzichten is ons vergasten aan Gods woord anders dan het gewoon lezen? Misschien kunnen je kinderen de verschillen uitbeelden. Vertel ze over zegeningen die je hebt ontvangen door je aan de Schriften te vergasten.

2 Nephi 32:8–9

Mijn hemelse Vader wil dat ik altijd bid.

  • Lees 2 Nephi 32:8–9 en bespreek met je kinderen waarom Satan niet wil dat we bidden. Waarom wil God dat we ‘altijd […] bidden’? Je kinderen kunnen een lijst of een tekening maken van situaties waarin ze kunnen bidden. Daarna kunnen jullie een liedje over het gebed zingen, zoals ‘Dacht gij aan ’t gebed?’ (Lofzangen, nr. 96). Jullie kunnen sommige woorden in het lied vervangen door de woorden op hun lijsten. Hoe zegent God ons als we altijd bidden?

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Afbeelding
Johannes de Doper doopt Jezus

Om alle gerechtigheid te vervullen, Liz Lemon Swindle