Kom dan en volg Mij 2024
25–31 maart: ‘Hij [zal] opstaan, met genezing onder zijn vleugels.’ Pasen


‘25–31 maart: “Hij [zal] opstaan, met genezing onder zijn vleugels.” Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: Boek van Mormon 2024 (2023)

‘25–31 maart. Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor thuis en in de kerk: 2024 (2023)

Afbeelding
herrezen Christus met zijn apostelen

Christus en de apostelen, Del Parson

25–31 maart: ‘Hij [zal] opstaan, met genezing onder zijn vleugels’

Pasen

De apostelen van weleer waren stoutmoedig in hun getuigenis van Jezus Christus en zijn opstanding (zie Handelingen 4:33). Miljoenen mensen geloven in Jezus Christus en proberen Hem te volgen dankzij de woorden van de apostelen die in de Bijbel zijn opgetekend. Toch zitten sommigen misschien met vragen. Als Jezus Christus de Heiland van de hele wereld is, waarom waren zijn ooggetuigen dan beperkt tot een handjevol mensen in één klein gebied?

Het Boek van Mormon is een extra, overtuigende getuige dat Jezus Christus werkelijk de Heiland van de wereld is, ‘die Zich aan alle natiën openbaart’ (titelpagina van het Boek van Mormon) en redding biedt aan allen die tot Hem komen. Deze tweede getuige verduidelijkt bovendien wat redding betekent. Daarom arbeidden Nephi, Jakob, Mormon en alle profeten ‘met alle ijver om deze woorden op platen te graveren’ – om aan toekomstige generaties te verklaren dat ook zij ‘van Christus wisten en […] op zijn heerlijkheid hoopten’ (Jakob 4:3–4). Denk in deze paastijd na over de getuigenissen in het Boek van Mormon dat de macht van de Heiland zowel universeel als persoonlijk is – tot redding van de hele wereld en tot jouw redding.

Studietips voor thuis en in de kerk

Afbeelding
seminarie (pictogram)
Dankzij Jezus Christus zal ik uit het graf opstaan.

Met Pasen staan we vaak bij de opstanding van Jezus Christus stil. Maar wat betekent de opstanding nu precies? Welke inzichten biedt het Boek van Mormon in de opstanding? Misschien kun je in deze paastijd leringen noteren over de opstanding die je in 2 Nephi 9:6–15, 22; Alma 11:42–45; 40:21–25 en 3 Nephi 26:4–5 vindt.

Je kunt ook noteren hoe deze waarheden over de opstanding je daden en je leefwijze beïnvloeden. Bedenk bijvoorbeeld hoe je deze zinnen zou afmaken: Als ik deze dingen niet zou weten … en Omdat ik deze dingen weet …

Een lofzang als ‘Ik weet dat mijn Verlosser leeft’ (Lofzangen, nr. 92) kan je helpen te bedenken waarom de opstanding van de Heiland belangrijk voor je is. Wanneer je de lofzang zingt, beluistert of leest, kun je jezelf afvragen: ‘In welke opzichten is mijn leven anders omdat Jezus Christus is opgestaan?’

De Evangeliebibliotheek bevat een collectie paasvideo’s die een zinvol onderdeel van je studie kunnen zijn. Je kunt een of meer van deze video’s bekijken en bedenken hoe ze aan je begrip van of waardering voor de opstanding van de Heiland bijdragen.

Zie ook Lukas 24:36–43; Handelingen 24:15; 1 Korinthe 15:12–23; Reyna I. Aburto, ‘Het graf kent geen overwinning’, Liahona, mei 2021, 85–86; Gospel Topics, ‘Resurrection’, Evangeliebibliotheek; ‘Death, Grieving, and Loss’ in de collectie ‘Life Help’ in de Evangeliebibliotheek.

Jezus Christus heeft mijn zonden, pijnen en zwakheden op Zich genomen.

De Bijbel verklaart duidelijk dat Jezus Christus verzoening voor onze zonden heeft gebracht. Het Boek van Mormon verruimt ons begrip van Christus’ offer en lijden in belangrijke opzichten. In Mosiah 3:7; 15:5–9 en Alma 7:11–13 vind je enkele van die leringen. Noteer wat je in die passages leest desgewenst als volgt in een tabel:

Welk lijden moest de Heiland verdragen?

Waarom heeft Hij geleden?

Wat betekent dat voor mij?

Je kunt ook zoeken naar lofzangen die je vindt passen bij de boodschappen in deze passages. ‘Verwijzingen naar de Schriften’ achterin het zangboek kan daarbij nuttig zijn. Door welke zinsneden uit deze lofzangen en Schriftteksten ga je het offer van de Heiland meer waarderen?

Zie ook Jesaja 53; Hebreeën 4:14–16; Gérald Caussé, ‘Het levende bewijs van de levende Christus’, Liahona, mei 2020, 38–40.

Jezus Christus kan mij reinigen en vervolmaken.

Je zou kunnen zeggen dat het Boek van Mormon over mensen gaat die door de verzoening van Jezus Christus veranderingen ondergingen. Je kunt enkele van die ervaringen lezen in Mosiah 5:1–2; 27:8–28; Alma 15:3–12; 24:7–19. Misschien komen er nog andere voorbeelden bij je op die je ook kunt bestuderen. Wat hebben al die ervaringen met elkaar gemeen? Welke verschillen zie je? Wat leer je van deze ervaringen over hoe de Heiland je kan veranderen?

Zie ook Alma 5:6–14; 13:11–12; 19:1–16; 22:1–26; 36:16–21; Ether 12:27; Moroni 10:32–33.

Zie voor meer ideeën de Liahona en Voor de kracht van de jeugd van deze maand.

Ideeën voor onderwijs aan kinderen

Omdat deze zondag de vijfde zondag van de maand is, worden de jeugdwerkleerkrachten aangemoedigd om leeractiviteiten in ‘Aanhangsel B: Kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven’ te gebruiken.

Omdat Jezus Christus is opgestaan, zal ik ook opstaan.

  • Je kunt ‘Hoofdstuk 53: Jezus wordt gekruisigd’ en ‘Hoofdstuk 54: De opstanding van Jezus’ (in Verhalen uit het Nieuwe Testament, 136–138, 139–144) gebruiken om je kinderen over de opstanding van Jezus Christus te vertellen. Of je kunt je kinderen het verhaal laten vertellen aan de hand van de afbeeldingen in deze hoofdstukken.

  • Het bezoek van de herrezen Heiland aan Amerika is een krachtig getuigenis van zijn opstanding. Je kunt je kinderen erover vertellen aan de hand van 3 Nephi 1117; het lied ‘Paashosanna’ (Liahona, april 2003); of de laatste strofe van ‘Verhalen uit het Boek van Mormon’ (Kinderliedjes, p. 62–63). Moedig je kinderen aan om zich voor te stellen hoe het moet zijn geweest om Jezus’ wonden te voelen (zie 3 Nephi 11:14–15) of om een van de kinderen te zijn die Hij zegende (zie 3 Nephi 17:21). Bespreek jullie gevoelens over Jezus Christus en zijn opstanding.

  • Om je kinderen te laten ontdekken wat er in het Boek van Mormon over de opstanding staat, kun je doen alsof je er niets van afweet en ze vragen het aan je uit te leggen. Zoek samen in 2 Nephi 9:10–15; Alma 11:41–45 en Alma 40:21–23 naar antwoord op vragen als: Wat houdt het in om op te staan? Wie zullen er opstaan? Nodig ze ook uit om hun getuigenis van de opstanding van de Heiland te geven.

Jezus Christus weet hoe Hij mij kan troosten.

  • In Mosiah 3:7 en Alma 7:11 wordt beschreven wat de Heiland als onderdeel van zijn verzoening moest doorstaan. Je kunt een van deze verzen aan je kinderen voorlezen en ze vragen om op woorden te letten die aangeven wat Jezus voor ons heeft doorstaan. Lees daarna Alma 7:12 om erachter te komen waarom Hij dat moest doorstaan. Getuig dat Jezus Christus al onze pijnen en ziekten heeft gevoeld zodat Hij ons kan troosten.

  • Hebben je kinderen een lievelingslofzang of -liedje over Jezus Christus en zijn verzoening? Jullie kunnen dat lied samen zingen, of een nieuw lied leren. Bespreek woorden of zinsneden uit het lied die iets zeggen over de troost en gemoedsrust die de Heiland ons biedt.

Afbeelding
Christus bidt in de hof van Gethsémané

Gethsémané, Michael T. Malm

Jezus Christus kan mij reinigen en me helpen veranderen.

  • In het Boek van Mormon staan veel voorbeelden van mensen die door de verzoening van de Heiland een verandering ondergingen. Laat je kinderen een van deze mensen kiezen over wie ze meer te weten willen komen, zoals Enos (zie Enos 1:2–8), Alma de jonge (zie Mosiah 27:8–24) of de Anti-Nephi-Lehieten (zie Alma 24:7–19). Hoe veranderde deze persoon of groep door de verzoening van Jezus Christus? Hoe kunnen wij hun voorbeeld volgen?

  • Jij en je kinderen kunnen ook iets schoons met iets vuils vergelijken, en bespreken hoe vuile dingen weer schoon worden gemaakt. Lees samen Alma 13:11–13. Wat heeft Jezus gedaan zodat we van onze zonden gereinigd kunnen worden? Hoe beïnvloedt dat onze gedachten over zonde? Hoe beïnvloedt dat onze gevoelens voor de Heiland?

Zie voor meer ideeën de Vriend van deze maand.

Leef zo dat je de leiding van de Geest waardig blijft. De Geest is de ware Leerkracht. Als je naar zijn leiding streeft, geeft de Heilige Geest je gedachten en ingevingen in zodat je weet hoe je aan de behoeften van degenen die je onderwijst tegemoet kunt komen.

Afbeelding
Christus begroet de Nephieten

Illustratie van Christus bij de Nephieten, Ben Sowards