Kom, følg med meg 2024
15.–21. juli: “Guds ords kraft.” Alma 30–31


“15.–21. juli: ‘Guds ords kraft.’ Alma 30–31”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“15.–21. juli. Alma 30–31”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Alma underviser Korihor

All Things Denote There Is a God (Alma and Korihor) [Alle ting bærer bud om at det finnes en Gud (Alma og Korihor)], av Walter Rane

15.–21. juli: “Guds ords kraft”

Alma 30–31

Beretningene i Alma 30–31 illustrerer tydelig ordets kraft – til det onde og til det gode. En falsk lærers, Korihors, “smigrende” og “svulmende ord” truet med å føre “mange sjeler … ned i fortapelse” (Alma 30:31, 47). På samme måte fikk læresetningene til den nephittiske dissenteren Zoram en hel gruppe mennesker til å komme “i stor villfarelse” og “[fordreie] … Herrens veier” (Alma 31:9, 11).

I motsetning hadde Alma urokkelig tro på at Guds ord ville ha en “større innvirkning på folkets sinn enn sverdet eller noe annet” (Alma 31:5). Almas ord uttrykte evig sannhet og benyttet Jesu Kristi krefter for å bringe Korihor til taushet (se Alma 30:39–50), og de innbød himmelens velsignelse over dem som dro med ham for å bringe zoramittene tilbake til sannheten (se Alma 31:31–38). Dette er verdifulle eksempler for Kristi etterfølgere i dag når falske budskap er vanlige. Vi kan, som Alma, finne sannhet ved å stole på “Guds ords kraft” (Alma 31:5).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Alma 30:6–31

Bilde
seminar, ikon
Djevelen prøver å bedra meg med falsk lære.

I Alma 30:6 blir Korihor kalt en “antikrist” vers 6). En antikrist er noen eller noe som åpent eller i hemmelighet er i opposisjon til Jesus Kristus og hans evangelium. Hvilke vers i Alma 30:6–31 viser at denne beskrivelsen passer på Korihor? Å studere Korihors falske læresetninger kan hjelpe deg å gjenkjenne og forkaste lignende læresetninger. Følgende forslag kan være til hjelp i studiet ditt:

  • Hvilke konkretiseringer kan du komme på for bedre å forstå forskjellen på Frelserens læresetninger og Satans falske etterligninger? Noen eksempler er et sluk som brukes til fiske, falske penger og falsk reklame. Hvordan kan du vite om noe er falskt? Hvordan kan du gjenkjenne sannheten?

  • Vurder å lage en liste over de falske læresetningene Korihor underviste i Alma 30:6–31. Hvilke av hans læresetninger kan være forlokkende i dag? (se Alma 30:12–18, 23–28). Hvilken skade kan følge av å akseptere slike ideer? Hvilke falske budskap bruker djevelen til å prøve å bedra deg i dag?

  • Hva gjorde Alma for å motvirke Korihors læresetninger med sannhet? (se Alma 30:31–54). Hvordan skal du anvende de samme prinsippene i livet ditt?

I likhet med Alma hjelper vår tids profeter og apostler oss å vite forskjellen på sannheten og Satans løgner. Hvilke råd finner du i disse budskapene: Gary E. Stevenson: “Bedra meg ikke” (Liahona, nov. 2019, 93–96); Dallin H. Oaks “Far ikke vill” (Liahona, nov. 2004, 43–46).

Se også Gospel Topics, “Seek Truth and Avoid Deception” (Søk sannhet og unngå bedrag), Evangeliebibliotek; “Å, si hva er sannhet?”, Salmer, nr. 181.

Bilde
Korihor snakker med Alma

Korihor Confronts Alma [Korihor konfronterer Alma], av Robert T. Barrett

Alma 30:39–46

Alle ting vitner om Gud.

Mange mennesker i dag tror at det ikke finnes noen Gud. Hva finner du i Alma 30:39–46 som hjelper deg å vite at Gud finnes? Hva hindrer oss fra å kjenne Ham? Hvilke andre vitnesbyrd har Gud gitt deg om at han lever?

Alma 30:56–60

Motstanderen støtter ikke sine tilhengere.

Hva kan du lære fra Alma 30:56–60 om hvordan djevelen behandler sine etterfølgere? Hva kan du gjøre for å beskytte ditt hjem mot hans påvirkning?

Se også Alma 36:3.

Alma 31

Guds ord har kraft til å lede mennesker til rettferdighet.

Det kan ha virket som at problemet med at zoramittene skilte lag med nephittene, er at de trengte en politisk eller militær løsning (se Alma 31:1–4). Men Alma hadde lært å stole på “Guds ords kraft” (Alma 31:5). Hva lærer du fra Alma 31:5 om Guds ords kraft? (se også Hebreerne 4:12; 1 Nephi 15:23–24; 2 Nephi 31:20; Jakobs bok 2:8; Helaman 3:29–30).

Når du studerer Alma 31, hvilke andre sannheter i evangeliet kan du finne som samsvarer med dine livserfaringer? For eksempel:

  • Hvordan har du sett Guds ord lede folk til å gjøre gode ting? (se vers 5)

  • Sammenlign Almas holdninger, følelser og handlinger overfor andre (se vers 34–35) med zoramittenes (se vers 17–28). Hvordan kan du bli mer lik Alma?

  • Hva finner du i Alma 31:30–38 som kan hjelpe folk som sørger over andres synder?

Alma 31:5–6

På grunn av Jesus Kristus kan hvem som helst forandre seg.

Legg merke til gruppen Alma tok med seg for å forkynne evangeliet for zoramittene (se Alma 31:6). Hva lærer du om livet til disse personene? (se Mosiah 27:8–37; 28:4; Alma 10:1–6; 11:21–25; 15:3–12). Hvilke budskap kan det være til deg i deres erfaringer?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Alma 30

Mormons bok advarer meg mot falske læresetninger.

  • Vurder å vise noen gjenstander (for eksempel penger eller mat) og tilsvarende lekeetterligninger. Dette kan føre til en samtale om hvordan vi kan vite forskjellen på ting som er virkelige, og ting som er falske. Så kan du hjelpe barna å finne i Alma 30:12‒18 løgner eller falske læresetninger som Korihor forkynte om Gud. Hvordan reagerte Alma på disse løgnene i Alma 30:32–35? Hva kan vi lære av hans eksempel?

Alma 30:44

Alle ting vitner om Gud.

  • Alma snakket om hvordan ting på himmelen og på jorden vitner om at Gud lever. Hvis det er mulig, kan du gå en tur sammen med barna, eller stå ved et vindu mens dere leser Alma 30:44. Be dem peke på ting de ser som hjelper dem å vite at Gud finnes og at han elsker dem. De kan også lage tegninger av ting de oppdager (se denne ukens aktivitetsside).

  • Mens du og barna synger “Min himmelske Fader elsker meg” (Barnas sangbok, 16–17), kan du sende rundt en ball eller en annen gjenstand. Stopp musikken innimellom, og be barnet som holder gjenstanden om å nevne én ting vår himmelske Fader har skapt som han eller hun er takknemlig for.

Barn lærer ved hjelp av visuelle hjelpemidler. Visuelle hjelpemidler vil hjelpe barna å forstå bedre og huske lenger det de har lært. De fleste av aktivitetene for barn i denne oversikten foreslår visuelle hjelpemidler du kan bruke. Vurder å vise de samme visuelle hjelpemidler igjen i fremtiden for å hjelpe barna å huske det de har lært.

Alma 31:5

Guds ord er fullt av kraft.

  • Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at Guds ord er sterkere enn “noe annet”? (Alma 31:5). Vurder å be barna tenke på noe eller noen som er sterke, eller vis bilder av noe som er sterkt. Hva gjør dem så sterke? Les Alma 31:5 sammen, og spør barna hva de tror dette verset betyr. Fortell om en opplevelse da Guds ord hadde stor innflytelse på deg.

Alma 31:8‒35

Vår himmelske Fader hører mine bønner.

  • Gi et kort sammendrag av historien om Alma og zoramittene ved hjelp av vers fra Alma 31:8–35 (se også “Kapittel 28: Zoramittene og Rameumptom”, Historier fra Mormons bok, 78–80). Hjelp barna å nevne ting zoramittene sa i sin bønn (se Alma 31:15‒18), mens de hjelper deg å bygge et Rameumptom-tårn av klosser eller steiner. Forklar at vi ikke skulle be på denne måten. Når du og barna snakker om hvordan vi skulle be, la dem fjerne klossene eller steinene en om gangen. Kanskje de kunne ha en av steinene ved sengen som en påminnelse om å be hver morgen og kveld. De vil kanskje like å dekorere steinen sin.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Zoramittene ber på Rameumptom

Zoramittene “[var] i sin stolthet oppblåste i sine hjerter til stor selvros”. (Alma 31:25).

Skriv ut