Kom och följ mig
6–12 januari. 1 Nephi 1–7: ”Jag ska gå och göra”


”6–12 januari. 1 Nephi 1–7: ’Jag ska gå och göra’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”6–12 januari. 1 Nephi 1–7”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Lehis familj färdas i öknen

Lehi färdas i närheten av Röda havet, av Gary Smith

6–12 januari

1 Nephi 1–7

”Jag ska gå och göra”

Nephi upptecknade ”det som hör Gud till” (1 Ne. 6:3). När du studerar Nephis uppteckning, var då uppmärksam på det du hittar som hör Gud till, särskilt på intryck från Anden.

Skriv ner dina intryck

Mormons bok inleds med en berättelse om en verklig familj som upplever verkliga svårigheter. Det hände 600 f.Kr., men det finns saker i den här skildringen som kanske låter bekanta för nutida familjer. Den här familjen bodde i en värld av tilltagande ogudaktighet, men Herren lovade dem att om de följde honom skulle han leda dem till trygghet. Längs vägen upplevde de goda stunder och dåliga stunder. De fick stora välsignelser och upplevde underverk, men de fick också sin beskärda del av gräl och stridigheter. Det är sällan vi ser en så lång redogörelse i skrifterna om en familj som försöker leva efter evangeliet: en far som försöker inspirera sin familj att tro, söner som bestämmer sig för om de tror honom eller inte, en mor som fruktar för sina barns säkerhet, och bröder som upplever avundsjuka och stridigheter – och som förlåter varandra ibland. På det hela taget finns det verklig kraft i att följa de exempel på tro som den här familjen – trots sina fel och brister – visade.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Nephi 1–6

Skrifterna är av stort värde.

De sex första kapitlen i Mormons bok nämner flera gånger heliga böcker, heliga uppteckningar och Herrens ord. När du läser 1 Nephi 1–6, vad lär du dig om varför Guds ord är ”av stort värde” (1 Ne. 5:21)? Vad lär dig de här verserna om skrifterna? Vad hittar du som inspirerar dig att söka i skrifterna med större beslutsamhet?

Se även ”Ett arv av helig skrift” (video, ChurchofJesusChrist.org).

1 Nephi 1:7–15

Mormons bok vittnar om Jesus Kristus.

I överensstämmelse med det syfte som anges på titelbladet – att övertyga alla om att Jesus är Kristus – börjar Mormons bok med Lehis anmärkningsvärda syn om Frälsaren. Vad lär du dig om Jesus Kristus av det Lehi såg? Vilka ”stora och förunderliga” verk har Frälsaren åstadkommit i ditt liv (1 Ne. 1:14)?

1 Nephi 2

När jag söker och litar på Herren kan han uppmjuka mitt hjärta.

Trots att Laman, Lemuel och Nephi växte upp i samma familj och hade liknande upplevelser finns det en stor skillnad i hur de reagerade på den gudomliga vägledning som deras far fick i det här kapitlet. När du läser 1 Nephi 2, se då om du kan urskilja varför Nephis hjärta uppmjukades medan hans bröders hjärtan inte gjorde det. Du kan också betänka ditt eget gensvar på vägledning från Herren, vare sig den kommer genom den Helige Anden eller genom hans profet. När har du känt att Herren har uppmjukat ditt hjärta så att du var villigare att ta emot hans vägledning och råd?

1 Nephi 3–4

Gud bereder en utväg för mig att göra hans vilja.

När Herren befallde Lehi och hans familj att hämta mässingsplåtarna från Laban, gav han inte konkreta instruktioner om hur de skulle åstadkomma det han hade befallt dem. Detsamma gäller ofta andra bud eller personliga uppenbarelser vi får från Gud, och det kan få oss att känna att han har krävt ”något svårt” (1 Ne. 3:5) av oss. Vad inspirerar dig i Nephis svar på Herrens befallning, som återfinns i 1 Nephi 3:7, 15–16? Finns det något du känner dig manad att ”gå och göra”?

När du studerar 1 Nephi 1–7, leta då efter hur Gud förberedde vägen för Lehi och hans familj. Hur han har gjort detsamma för dig?

Se även Ordspråksboken 3:5–6; 1 Nephi 17:3; ”Lydnad”, Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org; videosamlingen Book of Mormon Videos på ChurchofJesusChrist.org eller appen Evangeliebiblioteket.

1 Nephi 4:1–3; 5:1–8; 7:6–21

När jag minns Guds verk kan jag få tro till att lyda hans bud.

När Laman och Lemuel ville knota hade de vanligtvis Nephi och Lehi i närheten som kunde uppmuntra och förmana dem. När du vill knota kan du få värdefulla råd och perspektiv genom att läsa Nephis och Lehis ord. Hur försökte Nephi och Lehi hjälpa sin familj att bygga upp tro på Gud? (Se 1 Ne. 4:1–3; 5:1–8; 7:6–21.) Vad lär du dig av deras exempel som kan hjälpa dig nästa gång du frestas att knota eller göra uppror?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

1 Nephi 1–7

Du kan uppmuntra familjemedlemmarna att lägga märke till hur medlemmarna i Lehi och Sariahs familj interagerar genom hela 1 Nephi 1–7. Vad kan vi lära oss av de här relationerna som kan hjälpa vår familj?

Bild
Nephi och hans familj studerar plåtarna

Nephi och hans familj värdesatte profeternas ord.

1 Nephi 2:20

Principen i 1 Nephi 2:20 upprepas ofta i Mormons bok. Hur kan dina familjemedlemmar tillämpa den i sina liv när ni studerar Mormons bok tillsammans i år? Ni kanske kan göra en affisch tillsammans som visar Herrens löfte i den här versen och sätta upp den i ert hem. Den kan fungera som en påminnelse om att då och då samtala om hur ni har sett Herren ge familjen framgång när ni har hållit hans bud. Ni kanske kan skriva om de här upplevelserna på affischen.

1 Nephi 2:11–13; 3:5–7

Er familj kanske har nytta av att lägga märke till skillnaderna mellan Lamans och Lemuels reaktion på Herren befallningar och Nephis reaktion. Vad lär vi oss av 1 Nephi 2:11–13; 3:5–7 om att knota? Vilka välsignelser kommer när vi utövar tro?

1 Nephi 3:19–20; 5:10–226

De här verserna kan inspirera er familj att föra en uppteckning över viktiga händelser och upplevelser i era liv. Ni kan kanske påbörja en familjedagbok i likhet med de uppteckningar som Nephi och Lehi förde om sin familjs erfarenheter. Vad skulle ni kunna ta med i er familjeuppteckning?

1 Nephi 7:19–21

Vad gör intryck på er när det gäller Nephis exempel i de här verserna? Hur välsignas vår familj när vi ”uppriktigt förlåter” varandra?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Studera skrifterna konsekvent. En nyckel till meningsfull undervisning i hemmet är att skapa konsekventa lärandetillfällen för familjen. President Thomas S. Monson lärde: ”Snabbkurser är inte alls lika effektiva som daglig läsning och tillämpning av skrifterna i vårt liv” (”Var ditt bästa jag”, Liahona, maj 2009, s. 67).

Bild
Nephi står bredvid en berusad Laban

Jag lydde Andens röst, av Walter Rane

Skriv ut