Kom och följ mig
20–26 januari. 1 Nephi 11–15: ”Beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft”


”20–26 januari. 1 Nephi 11–15: ’Beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”20–26 januari. 1 Nephi 11–15”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
människor som äter av frukten från livets träd

Sötare än all sötma, av Miguel Ángel González Romero

20–26 januari

1 Nephi 11–15

”Beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft”

Kan du se dig själv i 1 Nephi 11–15? Vilka skriftställen skulle vara av störst värde för dig och din familj?

Skriv ner dina intryck

När Gud har ett storslaget arbete för sin profet att göra, ger han ofta denne profet en storslagen syn som hjälper honom förstå Guds avsikter för sina barn. Moses såg en syn om ”denna jord och dess invånare, och likaså om himlarna” (Moses 1:36). Aposteln Johannes såg jordens historia och Frälsarens andra ankomst (se Uppenbarelseboken). Joseph Smith såg Fadern och Sonen (se JS–H 1:17–18). Lehi såg en syn som framställde den färd vi måste göra till Frälsaren och hans kärlek.

Som det står i 1 Nephi 11–14 såg Nephi Frälsarens verksamhet, framtiden för Lehis efterkommande i det utlovade landet, och Guds verks bestämmelse i de sista dagarna. Den här synen hjälpte Nephi förbereda sig för det arbete som låg framför honom, och det kan också hjälpa dig förbereda dig – för Gud har ett arbete för dig att göra i hans rike. Du är bland ”de heliga i Lammets kyrka” som Nephi såg, ”som var spridda över hela jordens yta, och de var beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet” (se 1 Ne. 14:14).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Nephi 11

Gud sände Jesus Kristus som ett uttryck för sin kärlek.

För att hjälpa Nephi förstå innebörden av det träd som hans far hade sett visade en ängel honom ”den evige faderns Son” (1 Ne. 11:21). Det fick Nephi att dra slutsatsen att trädet representerar Guds kärlek. Men synen slutade inte med det. När du läser och begrundar 1 Nephi 11, vad finner du som hjälper dig förstå varför Jesus Kristus är det yttersta uttrycket för Guds kärlek?

För att lära dig om andra symboler i Lehis dröm, se 1 Nephi 11:35–36; 12:16–18; och 15:21–30.

Se även Joh. 3:16.

1 Nephi 12–13

Herren beredde vägen för återställelsen.

Nephi skulle inte leva länge nog för att bevittna mycket av det han såg i sin syn. Varför tror du att det var viktigt för Nephi att veta de här sakerna? Varför är det viktigt för dig att veta de här sakerna? Du kanske kan ställa dig den här frågan varje gång du läser om något Nephi såg i sin syn.

Här är några av de händelser som Nephi såg: sitt folks framtid (se kap. 12), koloniseringen av den amerikanska kontinenten och den amerikanska revolutionen (se kap. 13:12–19), det stora avfallet (se kap. 13:20–29) och evangeliets återställelse (se kap. 13:32–42).

1 Nephi 13:1–9; 14:9–11

Vad är den ”stora och avskyvärda kyrkan” som Nephi såg?

Äldste Dallin H. Oaks förklarade att den ”stora och avskyvärda kyrkan” som Nephi beskriver representerar ”alla filosofier eller organisationer som motsätter sig en tro på Gud. Och ’fångenskapen’ som den här ’kyrkan’ vill försätta de heliga i är inte så mycket en fysisk fångenskap som en fångenskap i falska uppfattningar” (”Stå som vittnen om Gud”, Liahona, mar. 2015, s. 20).

1 Nephi 13:12

Vem var mannen Nephi såg som Anden ”påverkat” att fara ”på de många vattnen”?

Nephi såg att den Helige Anden skulle inspirera Christopher Columbus att göra sin berömda resa till Amerika. Den 14 mars 1493 skrev Columbus om den här resan: ”Dessa storslagna och underbara resultat ska inte tillskrivas mina förtjänster …  Ty det som människans intellekt på egen hand inte har kunnat förstå har Guds Ande låtit mänskliga ansträngningar åstadkomma, ty Gud vill höra sina tjänares böner som älskar hans bud även så att de kan utföra det som verkar omöjligt” (The Annals of America [Encyclopedia Britannica, Inc., 1976], 1:5).

1 Nephi 13:20–42

Skrifter i de sista dagarna återställer ”tydliga och dyrbara stycken”.

Nephi såg i en syn att Bibeln – som han beskrev som ”en uppteckning av judarna” – skulle ha ”många tydliga och dyrbara stycken borttagna ur [sig]” (1 Ne. 13:23, 28). Men han såg också att Gud skulle återställa dessa saker genom ”andra böcker” – Mormons bok och andra skrifter (se 1 Ne. 13:39–40). Nämn några av de sanningar som Mormons bok hjälper oss förstå bättre. Hur har ditt liv förändrats av att de här tydliga och dyrbara styckena har återställts?

Bild
Mormons bok på olika språk

Mormons bok återställer evangeliesanningar som gått förlorade genom avfallet.

Se även ”Plain and Precious Truths”, Ensign, mar. 2008, s. 68–73; Russell M. Nelson, ”Mormons bok: Hur skulle ditt liv vara utan den? Liahona, nov. 2017, s. 60–63.

1 Nephi 15:1–11

Herren svarar om jag ber i tro med ett mjukt hjärta.

Har du någon gång känt att du inte fick någon personlig uppenbarelse – att Gud inte talade till dig? Vilket råd gav Nephi sina bröder när de kände så här? Hur kan du tillämpa Nephis råd i ditt liv, och hur kan du använda hans råd för att hjälpa andra?

Se även Jakob 4:8 samt Alma 5:46; 26:21–22.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

1 Nephi 11–14

Stanna till då och då medan familjen läser de här kapitlen och ställ frågor som de här: Vad såg Nephi i sin syn som kan ha gjort honom glad? Vad kan ha gjort honom ledsen? Varför?

1 Nephi 13:20–42

För att hjälpa familjemedlemmarna förstå värdet av de ”tydliga och dyrbara” sanningarna i Mormons bok, jämför ett tydligt skriftligt budskap med ett budskap med orden omkastade. Varför vill vår himmelske Fader att hans sanningar ska undervisas på ett tydligt sätt? Familjemedlemmarna kan bära sina vittnesbörd om några av de ”enkla och dyrbara” sanningar de har lärt sig i Mormons bok.

1 Nephi 14:12–15

Varför är vi ”beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft” när vi är trofasta mot våra förbund med Gud?

1 Nephi 15:8–11

Vilka upplevelser av att ha ”frågat Herren” kan din familj berätta om? Vad kan vi lära oss av Nephis exempel?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Använd studiehjälpmedel. Fotnoter, Handledning för skriftstudier och andra studiehjälpmedel ger insikter i skrifterna. Vad hjälper till exempel fotnoterna dig att förstå angående 1 Nephi 14:20–21?

Bild
Nephis syn om Maria och Jesusbarnet

Nephis syn om Maria, av James Johnson

Skriv ut