Kom och följ mig
10–16 februari. 2 Nephi 6–10: ”O, hur storslagen är inte vår Guds plan!”


”10–16 februari. 2 Nephi 6–10: ’O, hur storslagen är inte vår Guds plan!’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”10–16 februari. 2 Nephi 6–10”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Jesus ber i Getsemane

Inte min vilja utan din, av Harry Anderson.

10–16 februari

2 Nephi 6–10

”O, hur storslagen är inte vår Guds plan!”

När du läser 2 Nephi 6–10, fundera då över vad Herren försöker lära dig. När du urskiljer de här sanningarna, skriv då ner dem och begrunda under bön hur du kan handla efter det du lär dig.

Skriv ner dina intryck

Det hade gått nästa fyrtio år sedan Lehis familj lämnade Jerusalem. De var i ett främmande nytt land på andra sidan jorden från Jerusalem och resten av Guds förbundsfolk. Lehi hade dött, och hans efterkommande hade redan påbörjat det som skulle bli en flera hundra år lång strid mellan nephiterna – ”som trodde på Guds varningar och uppenbarelser” – och lamaniterna, som inte gjorde det (2 Ne. 5:6). Under dessa omständigheter ville Jakob, som var Nephis yngre bror och nu hade ordinerats till lärare för nephiterna, att förbundsfolket skulle veta att Gud aldrig skulle glömma dem, så de fick aldrig glömma honom. Detta är ett budskap som vi verkligen behöver i vår värld, där förbunden förlöjligas och uppenbarelse förkastas. ”Låt oss då komma ihåg honom, … för vi är inte förskjutna. … Stora är Herrens löften” (2 Ne 10:20–21). Bland dessa löften är inget större än löftet om en ”obegränsad försoning” som skulle övervinna döden och helvetet (2 Ne. 9:7). ”Var därför vid gott mod” sa Jakob slutligen. (2 Ne. 10:23.)

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Nephi 6–8

Herren är barmhärtig mot sitt folk och infriar sina löften.

För att hjälpa sitt folk att förstå att de var en del av Israels hus och kunde lita på Gud och hans löften, citerade Jakob profetior av Jesaja i 2 Nephi 6–8. Jesaja beskrev Israels förskingring och Frälsarens utlovade insamling och återlösning av sitt folk. Medan du läser, begrunda frågor som de här:

  • Vad lär jag mig om Frälsarens återlösande kärlek till mig?

  • Vilken tröst erbjuder Frälsaren dem som söker honom?

  • Vad kan jag göra för att mer trofast ”vänta” på Herren och hans utlovade välsignelser?

2 Nephi 9:1–26

Genom sin försoning befriar Jesus Kristus alla människor från fysisk och andlig död.

Vilka ord eller bilder skulle du använda för att berätta för någon om vårt desperata behov av en Återlösare för att rädda oss från död och synd? Jakob använde uttrycken ”hemska” och ”vidundret”. Vad lärde Jakob om ”detta vidunder, död och helvete” och den ”flykt” Gud har förberett för oss? (2 Ne. 9:10.) Medan du läser 2 Nephi 9:1–26 kan du markera vad som skulle hända oss utan Jesu Kristi försoning med en färg. Sedan kan du markera det vi kan få genom Frälsarens försoning i en annan färg. Vilka sanningar hittar du om Jesu Kristi försoning som får dig att prisa ”Guds visdom … barmhärtighet och nåd”? (2 Ne. 9:8.)

Se även ”Jesu Kristi försoning”, Evangelieämnen, topics.ChurchofJesusChrist.org.

2 Nephi 9:27–54

Jag kan komma till Kristus och ta emot de härliga välsignelserna av hans försoning.

Jesus Kristus kom ”till världen för att kunna frälsa alla människor om de hörsammar hans röst” (2 Ne. 9:21; kursivering tillagd). Med andra ord måste vi vara villiga att ta emot de frälsande välsignelser han erbjuder oss. Efter att ha beskrivit den stora återlösningsplanen, gav Jakob viktiga varningar och uppmaningar i 2 Nephi 9:27–54 för att hjälpa oss ta emot försoningens välsignelser. Du kanske kan skriva upp dem i en uppställning som den här:

Varningar

Uppmaningar

Varningar

Uppmaningar

Varningar

Uppmaningar

Vad känner du dig manad av Anden att göra som svar på de här varningarna och uppmaningarna?

2 Nephi 10:20, 23–25

Tack vare Jesu Kristi offer kan jag vara ”vid gott mod”.

Jakobs budskap var ett glädjens budskap. ”Jag säger er detta”, sa han, ”för att ni må glädjas och lyfta upp era huvuden för evigt” (2 Ne. 9:3). När du läser 2 Nephi 10:20, 23–25, vad finner du som ger dig hopp? Vad mer har du hittat i 2 Nephi 9–10 som ger dig hopp? Vad tänker du göra för att minnas dessa saker när du känner dig missmodig?

Se även Joh. 16:33.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

2 Nephi 8:3–7

När ni läser 2 Nephi 8:3 kan du visa bilder på en öken och en trädgård. Hur förvandlar Herren öknarna i våra liv till trädgårdar? Vad råder Herren oss i vers 4–7 att göra för att få den glädje som beskrivs i vers 3?

2 Nephi 8:24–25

Hur kan Jesajas uppmuntrande ord till Sions folk stärka oss i vår strävan att bli mer trofasta lärjungar till Jesus Kristus? På vilket sätt är att vakna och klä på sig likt det Gud vill att vi gör andligen?

2 Nephi 9:1–26

Vad kan din familj göra för att bättre förstå omfattningen av Jesu Kristi ”obegränsade försoning”? (Se v. 7.) Kanske kan de titta på eller tänka på saker som verkar oändligt många – grässtrån på ett fält, sandkorn på en strand eller stjärnorna på himlen. På vilket sätt är Frälsarens försoning obegränsad? Vilka uttryck i 2 Nephi 9 fördjupar vår tacksamhet för det Frälsaren gjorde för oss?

2 Nephi 9:27–44

En dag den här veckan kanske din familj kan söka igenom 2 Nephi:27–38 och leta efter varningarna (som det står ”ve” framför). Vilka av dem verkar särskilt viktiga för din familj att samtala om? En annan dag kan ni söka igenom 2 Nephi 9:39–44 och leta efter vad Jakob uppmanade sitt folk att minnas.

2 Nephi 9:28–29, 50–51

Kan ni hitta några exempel på människornas ”fåfänga och svaghet och dårskap ”? (v. 28.) Vad kan vi göra för att sätta större värde på det som hör Gud till än det som hör världen till?

2 Nephi 9:45

Din familj kan tycka det är roligt att göra en papperskedja och sedan turas om att sätta på sig den och skaka av sig den. Hur är synder som kedjor? Hur hjälper Frälsaren oss skaka av oss dem?

Fler förslag på hur man undervisar barn finner du i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Var tillgänglig och åtkomlig. ”Några av de bästa undervisningstillfällena börjar med en fråga eller ett bekymmer som en [familjemedlem] har på hjärtat. … Låt dem genom dina ord och handlingar få veta att du mer än gärna lyssnar på dem” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 16).

Bild
Jesus som botar människor

Frälsaren frälser alla Guds barn ”om de hörsammar hans röst” (2 Nephi 9:21). Han botade många, av J. Kirk Richards

Skriv ut