Kom och följ mig
10–16 februari. 2 Nephi 6–10: ”O, hur storslagen är inte vår Guds plan!”


”10–16 februari. 2 Nephi 6–10: ’O, hur storslagen är inte vår Guds plan!’” Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”10–16 februari. 2 Nephi 6–10”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Jesus ber i Getsemane

Inte min vilja utan din, av Harry Anderson.

10–16 februari

2 Nephi 6–10

”O, hur storslagen är inte vår Guds plan!”

Lyssna, medan du läser 2 Nephi 6–10, efter Andens maningar om vad du ska undervisa om. Det här lektionsförslaget och Kom och följ mig – för enskilda och familjer kan ge dig ytterligare inspiration.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Uppmuntra barnen att turas om att berätta om något de har lärt sig om Jesus Kristus och hans försoning när de studerade 2 Nephi 6–10 själva eller med sina familjer.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

2 Nephi 9:7–13, 20–23

Jesus Kristus räddar mig från synd och död.

Hur kan du använda 2 Nephi 9:7–13 och 20–23 för att hjälpa barnen förstå att Jesus Kristus räddar alla från döden och gör det möjligt för oss att omvända oss från synd?

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om en person som föll ner i en grop som var så djup att han eller hon inte kunde ta sig upp. En man kom förbi och lyfte upp den här personen ur gropen. Du kanske vill rita en bild av den här berättelsen på tavlan eller dramatisera den med barnen. Förklara att gropen är som döden och att mannen som hjälpte personen är som Jesus Kristus, som räddade alla människor från döden genom att ge oss uppståndelsens gåva. Säg till barnen att samma person föll ner i en annan grop. Den här gången gav räddaren honom eller henne en stege för att kunna klättra upp ur gropen. Förklara att den här gropen är som synden och stegen är som Jesu Kristi försoning, som låter oss omvända oss och få förlåtelse för våra synder. Läs 2 Nephi 9:22–23 och bär ditt vittnesbörd om Jesus Kristus och hans försoning.

  • Sjung en sång tillsammans om Jesu Kristi kärlek, till exempel ”Jag vet han älskar mig” (Barnens sångbok, s. 42–43). Låt barnen rita bilder av sådant som hjälper dem veta att Frälsaren älskar dem.

2 Nephi 9:49

”Mitt hjärta gläds åt rättfärdighet.”

Hur kan du uppmuntra barnen du undervisar att ”[glädjas] åt rättfärdighet”, eller lyda Herren med glädje? (2 Ne. 9:49.)

Möjliga aktiviteter

  • Läs 2 Nephi 9:49 för barnen och hjälp dem hitta och förstå vad Jakob sa att han älskar och avskyr. Berätta om barn som gör ett bra val eller ett dåligt val, och be barnen ställa sig upp när valet ger glädje och sätta sig ner när valet ger sorg. Varför får vi glädje av att välja rätt? När har ni känt glädje för att ni gjorde rätt val?

  • Sjung en sång tillsammans om den glädje som kommer av lydnad, som till exempel ”Det är roligt att hjälpa” (Barnens sångbok, s. 108), och be barnen lyssna efter vad som gör oss glada. Låt barnen turas om att låtsas vara en förälder som ber de andra barnen göra något. Låt de andra barnen öva på att lyda med glädje.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

2 Nephi 6; 7:1–2

Herren håller alltid sina löften.

När barnen förstår att Herren håller sina löften kan det hjälpa dem bygga upp sin tro på honom och på att de kan lyda hans bud.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta om löften de har gett, som till exempel något de har lovat en vän, eller förbunden de slöt när de döptes. Varför är det ibland svårt att hålla våra löften? Varför är det viktigt att hålla våra löften? Läs följande ord: ”Herren Gud ska uppfylla sina förbund som han har slutit med sina barn” (2 Ne. 6:12). Berätta för barnen om ett exempel på att Gud håller sina löften, även om välsignelserna inte kommer med en gång.

  • Visa en bild på Jesus bredvid en bild på ett barn. Läs 2 Nephi 7:1 och förklara att när Guds folk slutar lyda hans evangelium är det som om de ”skiljer sig” från honom. Flytta bilden på barnet bort från bilden på Jesus för att visa att när vi inte håller våra förbund, som till exempel dopets förbund, flyttar vi oss bort från vår himmelske Fader och Jesus Kristus. (För att gå igenom dopets förbund, se L&F 20:37.) Hur låter Frälsarens försoning oss komma närmare honom igen? Be barnen sätta bilderna intill varandra igen när ni pratar om det här.

2 Nephi 9:10–23

Jesus Kristus räddar mig från synd och död.

Hur kan du använda 2 Nephi 9:10–23 för att hjälpa barnen lära sig att Jesus Kristus är deras Frälsare?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen hjälpa dig rita en stig på tavlan, och be dem lägga till några hinder längs vägen. Läs 2 Nephi 9:10 tillsammans. Be barnen skriva ord från den här versen på hindren som beskriver sådant som kan hindra oss från att komma tillbaka till Gud. Tala sedan om hur Jesus Kristus övervann de här hindren för vår skull (se 2 Ne. 9:21–23), och när du gör det ber du barnen sudda ut hindren.

  • Visa en bild på Adam och Eva, som Adam och Eva lämnar Edens lustgård (ChurchofJesusChrist.org). Förklara att när Adam och Eva åt av frukten som Gud hade sagt åt dem att inte äta av i Edens lustgård, förde de in synd och död i världen. Visa en bild på Jesus Kristus. Berätta om personen som föll i en grop som det står om i undervisningsförslagen för yngre barn i det här lektionsförslaget, för att hjälpa barnen förstå hur Jesus övervann synd och död. Be sedan barnen rita bilder av den här berättelsen eller dramatisera den. Läs 2 Nephi 9:21–23 och bär ditt vittnesbörd om Jesus Kristus och hans försoning.

  • Hjälp varje barn hitta en sång om Frälsarens försoning i Psalmboken eller Barnens sångbok (ämnesregistret i böckerna kan vara till hjälp). Be barnen hitta och berätta om ord i sången som beskriver vad Jesus har gjort för oss. Be barnen berätta om sina tankar och känslor för Frälsarens försoning, eller bär ditt eget vittnesbörd.

2 Nephi 9:20, 28–29, 42–43

Jag blir välsignad när jag följer Guds råd.

Hjälp barnen bygga en stark grund av tillit till Gud så att de fortsätter lita på honom och följa hans råd allt eftersom deras kunskap och förmågor ökar.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta om något de kan mycket om, till exempel en favoritbok eller en hobby. Be ett barn läsa 2 Nephi 9:20 och vittna om att Gud ”vet allt”. Varför är det viktigt för oss att förstå att Gud vet allt?

  • Be barnen föreställa sig att de hör en vän säga att buden eller kyrkans lärdomar är löjliga. Vad skulle de säga till sin vän? Varför är det viktigt att lita på Guds råd även om vi inte helt förstår det? Uppmuntra barnen att titta i 2 Nephi 9:20, 28–29 och 42–43 för att få hjälp att fundera över och samtala om de här frågorna.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hjälp barnen komma på ett sätt att lära sina familjer vad de har lärt sig om Jesus Kristus och hans försoning. De kan till exempel använda veckans aktivitetssida till att förklara hur Frälsaren hjälper oss övervinna synd och död.

Förbättra vår undervisning

Använd aktivitetssidor. När barnen arbetar med aktivitetssidorna kan du använda tiden till att hjälpa dem förstå sambandet mellan aktiviteten och principerna i lektionen och hur principerna kan tillämpas i deras liv.

Skriv ut